Nadat hun applicatie voor digitale plaatsbeschrijvingen crashte, moest PB Plus in allerijl op zoek naar nieuwe developers. Die vonden Arno Temmerman en Xavier Kluyskens via een Belgische partner met een ontwikkelingshub in Wit-Rusland. Vanuit Minsk bouwden de software-ontwikkelaars van CactusSoft een iOS-applicatie en een webplatform, die stabiel zijn en klanten toelaten om veel sneller en efficiënter te werken.
“Je ziet meer en meer ondernemers zoals ons, die wel een innovatief idee en een digitale oplossing voor ogen hebben, maar zelf niet de technische skills hebben om die te bouwen. In België zijn er developers te weinig en zorgt de war for talent voor schaarste en hoge prijzen. In Minsk studeert 20% van de jongeren af aan een technische richting en is de vijver aan talent enorm groot. Door de expertise van het Belgische management van CactusSoft konden we dan ook heel snel toegang krijgen tot dit talent.”
PB Plus specialiseert zich in digitale plaatsbeschrijvingen. Aan het begin en het einde van een huurperiode, wanneer een huurder intrekt in een woning en wanneer hij die weer verlaat, kunnen de verhuurders (meestal immokantoren die als tussenpersoon optreden) het volledige proces op één iPad-applicatie afwerken. Foto’s nemen, elk onderdeel van de woning beschrijven, schade aanduiden, opmerkingen van huurders of verhuurders toevoegen: alles gebeurt ter plekke via de app. Veel efficiënter en tot 5 keer sneller dan op de klassieke manier.
Toen die iPad-app na anderhalf jaar volledige crashte na een iOS-update die Apple doorvoerde, zaten ze bij PB Plus met de handen in het haar. “Die iPad-app is, naast het webplatform waar de plaatsbeschrijvingen worden bijgehouden, het kloppend hart van onze onderneming”, legt Temmerman uit.
“De lockdown was voorbij, er waren opnieuw fysieke plaatsbezoeken mogelijk, ons bedrijf draaide stilaan op volle toeren. Plots kon iedereen die de update doorvoerde onze app niet meer gebruiken. Gelukkig hadden we nog twee iPads liggen die geen update hadden gekregen. De énige twee waar de app dus nog op werkte. We zijn dan maandenlang met die iPads heel Vlaanderen rondgereden, van plaatsbeschrijving naar plaatsbeschrijving, om onze klanten toch maar niet in de steek te laten.”
“De ontwikkelaar die onze app had gebouwd, beloofde een oplossing”, vervolgt Kluyskens. “Maar na drie maanden prutsen, bleek die oplossing met haken en ogen aan elkaar te hangen. De app bleef crashen en we hadden nog altijd geen stabiele oplossing. We kregen steeds sterker het gevoel dat ze niet de mensen en de skills hadden om ons te leveren wat we nodig hadden. Op gebroken beloftes kan je geen onderneming bouwen. We zijn dan koortsachtig op zoek gegaan naar een andere ontwikkelaar die wel kon zorgen voor een stabiele app, die grotere groepen gebruikers en grotere volumes data aankan.”
“Belgische link boezemt vertrouwen in”
Die zoektocht bracht PB Plus tot in Wit-Rusland, bij CactusSoft. “Nearshoring was nieuw voor ons, het was zeker geen oplossing waar we bewust naar op zoek waren”, blikt Temmerman terug. “We botsten lazen in een artikel op Bloovi een aantal getuigenissen van andere klanten en waren meteen geprikkeld.”
“We waren eerst een beetje terughoudend. Maar met Bram, de Belgische oprichter van CactusSoft, was er vanaf minuut één een connectie. De sterke Belgische link boezemde ons vertrouwen in. We zijn in eerste instantie voor 100 uren met elkaar in zee gegaan, een soort van proefperiode. Maar we hebben al heel snel beslist om die te verlengen en hebben uiteindelijk 4-5 maanden intensief samengewerkt.”
We wilden een applicatie en een platform waar we blindelings op kunnen vertrouwen
“Na een paar meetings was het duidelijk dat de beste oplossing was om ons webplatform en de iOS-app volledig from scratch terug op te bouwen. Volledig native ontwikkeld, met een stabiele basis. Dat is cruciaal voor ons. Als we demo’s gaven van onze vorige applicatie, haperde die één keer op twee. Dat is een ramp voor een beginnende onderneming. We wilden een applicatie en een platform waar we blindelings op kunnen vertrouwen.”
2.000 kilometer verder, maar toch vlakbij
“We konden het hele ontwikkelingsproces op de voet volgen”, zegt Kluyskens. “CactusSoft werkt met sprints van twee weken. Na die twee weken toonden ze ons steeds het resultaat, wij konden aanpassingen voorstellen, waarop de ontwikkelaars opnieuw twee weken aan de slag gingen. We tekenden geen blanco cheque, we konden de vorderingen de hele tijd op de voet volgen. We hebben eigenlijk nooit het gevoel gehad dat we met ontwikkelaars 2.000 kilometer verder in Wit-Rusland samenwerkten. Ze leken vlakbij te zitten: we hadden elke dag een statusmeeting, ze hielden ons constant op de hoogte, zelfs vrijdagavond laat waren ze nog voor ons aan het werken.”
CactusSoft is het voorbije jaar een beetje uitgegroeid tot een volwaardige derde partner voor de toekomst van ons bedrijf
“Voor ons was het ook belangrijk dat er een vast, dedicated team onze applicatie en ons webplatform ontwikkelde. Wij zijn technologische leken. We hebben veel ervaring in de vastgoedsector, maar we kennen niets van software ontwikkelen. Wij vertaalden onze noden naar CactusSoft, omgekeerd legden de developers en de projectmanager op een heldere manier uit hoe de app en het platform in elkaar zitten en hoe we die concreet op het terrein kunnen gebruiken. Ze verplaatsten zich in onze noden. Ze hielden de hele tijd de eindgebruiker voor ogen.”
Volwaardige partner voor de toekomst
De belangrijkste troef van nearshoring is volgens Temmerman de verhouding tussen prijs en kwaliteit. “We zijn, tussen de lockdowns door, twee keer zelf naar Minsk gereisd om het team te leren kennen. Twintig procent van de jongeren daar studeert af in een technische richting. De vijver aan technologisch talent is enorm groot. Totaal omgekeerd dus dan hier in België.”
“De war for talent jaagt de prijs omhoog en zorgt voor veel verloop bij bedrijven die software ontwikkelen. We hebben helaas zelf ondervonden dat bedrijven claims maken die ze niet kunnen waarmaken, dat ze niet de skills in huis hebben om complexe projecten tot een goed einde te brengen. Wij hebben uiteindelijk minder betaald voor méér kwaliteit.”
Kluyskens denkt dat nearshoring de komende jaren alleen maar aan belang zal winnen. “De digitalisering zorgt voor een nieuw type van ondernemers, zoals Arno en ik. We hebben een goed idee om digitaal te ondernemen, maar we hebben niet de skills om de oplossing die we voor ogen hebben ook helemaal zélf uit te voeren. We hebben dus een externe partner nodig om ons idee te ontwikkelen en technologisch vorm te geven. Er gaan alleen maar meer ondernemers zoals ons opstaan, terwijl er nu al developers te weinig zijn hier in België.”
“Wij doen met twee vennoten alles bij PB Plus: van sales en marketing tot de administratie en de boekhouding. Dan geeft het gemoedsrust als je weet dat je het technische luik kan overlaten aan een partij op wie je kan rekenen en die met je meedenkt. CactusSoft is het voorbije jaar een beetje uitgegroeid tot een volwaardige derde partner voor de toekomst van ons bedrijf.”
Wil je ook groeien met je business maar heb je nood aan een betrouwbaar tech team om dit mogelijk te maken? Ontdek hier wat CactusSoft voor jouw onderneming kan betekenen.