Het team van Paddle heeft vorig jaar keihard gewerkt om hun centraal CMS-platform te vernieuwen en te verbeteren. De nieuwe versie in Drupal 9 is nu volop in gebruik bij lokale besturen, non-profit en overheidsgerelateerde organisaties. “Met ons nieuw Paddle CMS Platform kunnen klanten nog verder gaan dan vroeger en hun website vlot laten evolueren volgens hun groeiende ambities”, klinkt het bij CEO Wouter Rummens.

Het Paddle CMS Platform is een centraal contentmanagementsysteem. Dat wil zeggen dat elke module — bijvoorbeeld webformulieren of UiTinVlaanderen en een zoekfunctie met filters— die Paddle bouwt meteen ook voor elke klant beschikbaar worden gesteld. Al die modules zitten in de centrale Paddle Community waardoor ze beschikbaar zijn voor élke website die gebruik maakt van het Paddle CMS Platform. Geen individuele toeters en bellen. Wel een centraal systeem waardoor iedereen mee profiteert van de nieuwe ontwikkelingen.

We willen onze klanten samen laten groeien. Door onze centrale community kan dat

Dat gezegd, Paddle luistert heel goed naar zijn klanten. “We overleggen met hen over eventuele nieuwe functies of mogelijkheden. Als één klant een idee heeft en we weten dat anderen er ook interesse voor hebben, dan bouwen we die module zodat die bruikbaar en makkelijk inzetbaar is voor de hele community”, duidt Rummens. Het is de filosofie van Paddle in werking: “We willen onze klanten samen laten groeien”, vult marketing manager Mauro Vanderstraeten aan. “En door dat centrale systeem kan dat, want mensen kunnen de bouwstenen die wij voorzien, gebruiken wanneer het hén uitkomt. Als hun noden veranderen, kan de website met gemak mee veranderen. Het is maar een kwestie van de de ene module in te schakelen of een andere uit.”

Voor organisatie met grote ambities

Het nieuwe Paddle CMS Platform gaat nog een stapje verder. Met uitbreidingen en verbeteringen aan de functionaliteiten van het hele contentmanagementsysteem — van layout-builder tot specifieke modules — kunnen klanten nu nog meer. Niet alleen is er een handige workflow, er zijn intussen ook meer dan negentig modules in het centrale platform. “Veel nieuwe modules die op maat van ons doelpubliek zijn gemaakt, maar ook oudere die we opnieuw hebben ontwikkeld en beter gemaakt”, bevestigt Vanderstraeten. “Daardoor kunnen klanten nog ambitieuzere websites opzetten.”

Dat geldt ook voor klanten die een klein team of budget hebben, meent Rummens. “In ons klantenbestand zitten instanties zoals agentschappen en departementen van de Vlaamse en Federale overheid. Maar ook heel wat lokale besturen, intergemeentelijke samenwerkingen, non-profit organisaties en scholen. Zij moeten het soms stellen met een beperkt jaarbudget. Met Paddle kunnen ze toch grootse plannen maken voor hun site, met dank aan onze lage en voorspelbare gebruikskosten.

Klanten moeten hun eigen IT-team niet inschakelen voor elke kleine aanpassingen, want Paddle voorziet een volledige technische ontzorging. Vanderstraeten: “We werken vaak samen met het communicatieteam van een organisatie. We hebben er met dit nieuwe platform voor gezorgd dat het CMS nog makkelijker en sneller werkt. Kan de klant toch ergens niet aan uit? Dan staat onze helpdesk altijd klaar.”

Maandelijkse upgrades

Uitgebreide aanpassingsmogelijkheden, keuze te over uit nieuwe modules en flexibel ten top: wie weinig tijd heeft, hoeft niet klein te denken met Paddle. En heel wat van die mogelijkheden gebeuren netjes achter de schermen. Aangezien Paddle met overheidsgerelateerde instanties samenwerkt, kennen ze als geen ander de regels rond toegankelijkheid, veiligheid en GDPR. “Wie met Paddle bouwt, zit sowieso safe wat dat betreft. Zo wist ons systeem bijvoorbeeld automatisch persoonsgebonden informatie”, zegt Vanderstraeten.

“En”, vult hij meteen aan, “we voeren ook maandelijks een volledige upgrade uit voor de hele Paddle community. Elke website wordt dus automatisch geüpdatet zonder dat onze klanten daar iets voor moeten doen. Het gebeurt allemaal onder de radar, maar het maakt wel een groot verschil uit. Zo zijn de websites van Paddle veilig tegen hackers.” Gegevens van burgers zullen dus niet op de virtuele straat gegooid worden, de automatische updates zorgen ervoor dat de achterpoortjes waar hackers naar zoeken potdicht blijven. Een must voor publieke organisaties, want: “Je kan het vandaag niet meer maken dat je website niet veilig is”, klinkt het bij Paddle.

De voordelen van het vernieuwde Paddle CMS Platform

Die toegankelijkheid is trouwens even belangrijk voor publieke organisaties. “Overheidsinstanties moeten hun fysieke gebouwen ook voorzien op bezoekers met een beperking. Rolstoelingang, braille op de liftknoppen, dat soort dingen. Hetzelfde geldt voor een website”, zegt Rummens. “Je moet zorgen dat de websitekleuren niet botsen voor slechtzienden of dat ouderen vlot vinden wat ze zoeken op de website. Daarnaast heeft toegankelijkheid ook een positieve invloed op de SEO van de website. Want ook Google moet ook vlot zijn weg vinden naar de website.”

Communicatie-mindset

Dat Paddle zo vaak samenwerkt met communicatiediensten en zichzelf ook eerder ziet als communicatiebureau dan IT-bedrijf, zorgt voor nieuwe ideeën en plannen binnen het Paddle-team zelf. “We lanceren later dit jaar onze vernieuwde contentplanner, een losse tool die ook kan samenwerken met Paddle-websites.

We willen mensen met dezelfde hoeveelheid energie meer laten doen

Daarmee kunnen communicatiediensten nog beter samenwerken en de contentplanning goed op elkaar afstemmen. Van nieuws op de website tot flyers die in de bus moeten: je kan het allemaal in de planner regelen”, zegt Vanderstraeten. “De bedoeling? Mensen met dezelfde hoeveelheid energie meer laten doen. Dat willen we met onze websites bereiken, en binnenkort dus ook met deze nieuwe contentplanner.”


Ben je een non-profit, lokaal bestuur of overheidsgerelateerde instantie en wil je een website die veilig is, toegankelijk én die je makkelijk zelf kan aanpassen? Bekijk dan de mogelijkheden van het Paddle CMS Platform.