Heb je het bedrijf dat je écht wilt? Lopen de zaken hoe je ze écht wilt? Of merk je eerder dat je de passie voor je vak ergens gaandeweg bent verloren? Volgens groeistrateeg Jarno De Smet ben je niet de enige. “Ik zie veel mensen ondernemen vanuit een soort van ‘moeten’-mentaliteit, maar wat ze wìllen, vergeten ze vaak”, zegt hij. Een verkeerde mindset voor wie een bloeiend bedrijf wilt. Daarom gaat De Smet even dieper in op het belang van een goede ondernemersmentaliteit én geeft hij de tips & tricks over hoe je die krijgt.
Een goede strategie voor je bedrijf is belangrijk. Uiteraard. Als groeistrateeg legt Jarno De Smet in zijn coachingprogramma’s een grote nadruk op de ontwikkeling van een strategic plan, met alle nodige bouwstenen en toekomstdromen ingewerkt. Maar: “Met die strategie zal je weinig zijn als je mindset helemaal verkeerd zit”, zegt De Smet. Daarom is het voor hem even belangrijk om te kijken naar de mindset van ondernemers. Want: “Die bepaalt immers zijn resultaten.”
Of hoe De Smet het nog uitlegt: “Je mag nog zo’n goed verkoopplan hebben, als jij zo gefrustreerd rondloopt dat je je klant begint uit te schelden, dan ga je niets verkocht krijgen.” Een extreem voorbeeld misschien, maar volgens de groeistrateeg niet té ver gezocht, want heel wat ondernemers komen in een sleur terecht waarbij de passie voor hun vak wordt overgenomen door frustratie of demotivatie. “Stress neemt alles over, je neemt beslissingen op basis van angst à la ‘ik kan geen extra dag sluiten, want dan verlies ik klanten’ of ‘die concurrent is aan het groeien, dus ik moet volgen’.”
Voldoening is de drijvende kracht voor elke ondernemer
De moeten-mentaliteit
Ondernemen betekent niet dat de klant altijd koning is, het betekent ook niet dat het altijd groter en groter of meer en meer moet zijn. “Als je onderneemt vanuit die ‘moeten’-mentaliteit, dan werkt dat alleen maar contraproductief. ‘Ik moet meer personeel aannemen want mijn concurrent doet dat ook’ of ‘Ik moet het familiebedrijf leiden zoals mijn vader dat deed, want dat is wat de familie verwacht’: je vergeet te luisteren naar je buikgevoel, denkt niet meer na over hoe jij het echt wilt aanpakken en dan zit je daar ineens met een bedrijf dat je eigenlijk niet wilt. En dat is pijnlijk voor elke ondernemer om te beseffen”, zegt de groeistrateeg.
Het gevolg? “Je gaat er vroeg of laat onderdoor”, geeft De Smet de bikkelharde waarheid. “Het ergste wat je als ondernemer kan overkomen, is een succesvolle zaak en veel klanten hebben, maar er geen voldoening uithalen. Want die voldoening is de drijvende kracht voor elke ondernemer. Vergeet de bakken geld; als je niet graag doet waar je mee bezig bent, ga je op het einde van de dag geen gelukkige ondernemer zijn. Dat sijpelt door naar je mindset, wat dan weer je gedrag beïnvloedt en wat op zijn beurt de mensen rondom jou raakt.”
Je trekt aan wat je denkt
Met andere woorden: je trekt aan wat je denkt. De Smet geeft een voorbeeld: “De ene zaakvoerder zit te klagen over zijn personeel; hij vindt niemand goed, heeft al veel personeelsleden gehad. De zaakvoerder ernaast zegt ‘ik heb het beste team in de wereld’. Heeft die eerste dan al zoveel jaren alle pech van de wereld met zijn personeel en de andere alle chance? Nee, het is een kwestie van mentaliteit. De ene is negatief ingesteld, denkt dat niemand goed genoeg is; de andere ziet het positief en denkt misschien ‘hoe kan ik ervoor zorgen dat deze medewerker zo goed mogelijk wordt?’.”
Jouw manier van denken, trekt gelijkgezinden aan. Ben je optimistisch en enthousiast, dan is de kans groot dat je optimistische en enthousiaste mensen aantrekt. Maar voel je zelf geen passie meer voor je vak, dan zal je personeel het ook niet voelen, zullen je klanten opmerken dat er iets niet klopt en zal je bedrijf er niet beter van worden. De Smet: “Het is een kwestie van de knop omdraaien en de controle van het schip terug in handen nemen. Het gaat tenslotte over jouw leven, jouw bedrijf. Niemand gaat het voor jou doen, je moet zelf actie ondernemen om je mindset aan te pakken en je bedrijf in de koers te zetten die jij wilt varen.”
Als je passie hebt, is nooit iets van moeten
Actie is tijd nemen
Actie dus. Voor De Smet begint dat met tijd nemen. Tijd om na te denken over wat je wilt, om gewoontes of overtuigingen die niet kloppen tegen te gaan, om terug je buikgevoel voorrang te geven. “Als je elke dag tien à vijftien minuten tijd voorziet om even stil te staan, na te denken en op te schrijven wat je wilt en hoe je wilt dat je dag er uitziet, dan kom je dichter bij hetgeen je wilt. Wil je over een jaar vijf extra personeelsleden? Denk dan na hoeveel omzet je daarvoor nodig hebt tegen dan en welke actiepunten je vandaag al kan doen om daar naartoe te werken.”
Het is dus geen to-dolijstje om af te vinken welke facturen je al verstuurd hebt, welke klanten al betaald hebben of welke leverancier je hebt opgebeld om een extra bestelling te plaatsen. “Nee, inderdaad”, zegt Jarno De Smet. “Je gaat die tien minuten niet gebruiken om je dagelijkse administratieve taken op te lijsten, het is echt wel de bedoeling dat je nadenkt over wat je graag wilt bereiken met je zaak. Wat zou je werkdag vandaag geslaagd maken? Wat zou je jaar geslaagd maken? Waar wil je volgende maand of volgend jaar staan? Dingen die je bedrijf vooruit helpen, dus. Zoals: een leverancier bellen om een korting te vragen. Gaat hij akkoord? Top, je staat met één telefoontje al een stap dichter bij een hoger rendement.”
Concrete resultaten
Het allermooiste aan elke dag die tien minuten “denktijd” inlassen, is volgens De Smet dat de ideeën op de duur opnieuw vanzelf komen. “Het lokt creativiteit uit”, zegt hij. “Je bent heel even niet bezig met de day-to-day van je bedrijf, dus je kan focussen op de grotere uitdagingen of issues in je bedrijf, op je toekomstdromen. Je ziet plots mogelijkheden waar je die vroeger niet zou gezien hebben en bekijkt zaken vanuit het perspectief van waar je naartoe wilt waardoor je betere beslissingen neemt.”
Maar tien minuten in een dag tijd nemen, levert dat dan zoveel resultaat op in werkelijkheid? Volgens Jarno De Smet alvast wel. Hij past het zelf toe in zijn eigen leven — “Elke ochtend” — en merkt een groot verschil in zijn productiviteit, zijn creativiteit en innovativiteit. Maar hij is uiteraard niet het enige voorbeeld, heel wat van zijn cliënten boeken er mooie resultaten mee. “Ik ken veel ondernemers die 70 tot wel 80 uren in de week werkten, maar door erover na te denken en stil te staan bij wat ze echt willen, naar een veertigurenwerkweek gaan. Iemand anders heeft zijn bedrijf verkocht omdat hij er geen voldoening meer uithaalde en is opnieuw begonnen op de manier dat hij het wou. De meesten zien ook hun rendabiliteit omhoog gaan, omdat ze productiever worden dankzij de concrete resultaten die ze krijgen nadat ze actie hebben ondernomen.”
De ondernemer 2.0
Dat is de ‘Ondernemer 2.0’, volgens De Smet: de ondernemer die bewuster onderneemt. “Niet go-go-go, zomaar dingen doen, gehaaste beslissingen nemen, maar nadenken over hoe zijn bedrijf én zijn leven eruitziet”, legt hij uit. De groeistrateeg ziet de jongere generatie ondernemers makkelijker naar die ‘Ondernemer 2.0’ evolueren. “Zich kapot werken voor een job is niet meer aan hen besteed, ze willen ook tijd voor hun gezin, hobby’s, ontspanning. En dat is een goede evolutie, want zo behoud je makkelijker je passie voor wat je doet. En als je passie hebt, is nooit iets van moeten.”