Onze bedrijven kunnen uitgroeien tot digitale kampioenen. Dan moeten ze wel de schroom tegenover digitalisering laten vallen. Voka wil kleine en middelgrote ondernemingen helpen om de digitale omslag te maken. Geen gerommel in de marge, maar een haalbare digitaal veranderingstraject begeleid door de juiste experten.
Een grootbank die je laat genieten van de laatste goal van je favoriete ploeg? Tot voor kort kenden we duidelijk afgelijnde sectoren als de media en het bankwezen. Maar dat is voorbij. De snelheid waarmee hele sectoren en industrieën veranderen, is ongezien. De digitale revolutie komt soms bedreigend over voor kleinere ondernemingen. Kmo’s weten wel dat ze hun manier van werken zouden moeten aanpassen, maar die digitale omslag lijkt mentaal op een niet te overwinnen berg.
Je mag zo’n digitale transformatie niet groter maken dan ze eigenlijk maar is. Kijk gewoon naar je eigen dagelijkse leven dat vaak al heel sterk gedigitaliseerd is: de manier waarop we mensen ontmoeten, dingen opzoeken, tools als WhatsApp gebruiken, hoe we foto’s bijhouden. Al die zaken hebben we omarmd zonder dat we een berg over moesten.
Durven springen
We moeten ook stoppen met de digitale omslag voor te stellen als iets bedreigends. Voor COVID-19 kregen we vaak te horen dat we de trein van de e-commerce hadden gemist en dat het te laat was om er nog op te springen. Inderdaad, als je e-commerce voorstelt als een voorbijrazende TGV en je probeert daar op te springen, dan blijf je bont en blauw achter. Maar als we één ding geleerd hebben uit de pandemie, dan is het wel dat het allemaal zo moeilijk niet is. Je moet het gewoon doen. Na drie dagen lockdown zagen we al overal nieuwe webshops en virtuele showrooms opduiken. Plots kon het wel allemaal.
Als we één ding geleerd hebben uit de pandemie, dan is het wel dat het allemaal zo moeilijk niet is. Je moet het gewoon doen
“We kunnen toch niet op tegen Amazon en co”, is een ander vaak gehoord excuus om vooral niks te doen. Het klopt dan wel dat platformen bedrijven zoals Amazon nu garen spinnen bij de huidige coronacrisis, maar tegelijkertijd leert de crisis ons ook dat er beperkingen zijn aan hun bedrijfsmodel.
De coronacrisis heeft ons geleerd dat een 100% online wereld niet zaligmakend is. Wat we zien, is dat veel bedrijven die vroeger de klant enkel offline bedienden, dat nu ook online doen.
Col buiten categorie
En zo wordt ook de onlinewereld meer en meer ingenomen door andere spelers die daarnaast ook een grote ervaring hebben in de offline wereld. De omgekeerde beweging maken, van online naar offline is veel moeilijker. Hoe meer onze bedrijven gaan inzetten op digitale dienstverlening, naast hun bestaande activiteiten, hoe meer dit een invloed kan hebben op Amazon.
Hoe meer onze bedrijven gaan inzetten op digitale dienstverlening, naast hun bestaande activiteiten, hoe meer dit een invloed kan hebben op Amazon
Uiteindelijk is de belangrijkste les eentje die elke ondernemer kent: luister naar je klant. Kijk op het einde van je werkdag nog eens terug en stel je de vraag of je zaken gedaan hebt die misschien suboptimaal waren voor de klant. En bedenk wat je kan doen om dat in de toekomst te vermijden.
Je klant van nabij kennen, dat is nu net voor veel kmo’s hun sterkte bij uitstek. Het komt er voor hen nu op aan om die ook online in te zetten, en dat is haalbaar. Raken zij die berg van de digitale omslag over, dan kunnen zij voor de Ubers en Amazons van deze wereld uitgroeien tot een col buiten categorie.
Ontdek hier hoe VOKA jou kan helpen in het digitaal transformeren.
Dit artikel werd geschreven door Dieter Somers, Senior Adviseur Digitale Transformatie bij Voka