Steven Laurijssen en Maurice Van Kerkoerle
Steeds meer ondernemers raken overtuigd van de Inner Strength-methodiek van Maurice Van Kerkoerle, die zich richt op een nieuwe vorm van leidinggeven. Steven Laurijssen, managing director van Toyo Tires Benelux, was een van de eerste die met deze nieuwe methodiek aan de slag gingen. Hij vertelt ons over de positieve impact op zijn bedrijf en zijn persoonlijke leven.
De Japanse bandenproducent Toyo Tires is een begrip in Azië en pronkt ook in de Verenigde Staten in de top 5 van meest verkochte banden. Bij ons is het merk minder bekend, maar daar wil Steven Laurijssen, managing director van Toyo Tires Benelux, zeer binnenkort verandering in brengen. “Sinds deze zomer heeft Toyo Tires een eerste eigen Europese fabriek in Servië. Dat zal ons toelaten het merk sterker te positioneren in Europa en de Benelux.
We zijn momenteel volop bezig de merkbekendheid te vergroten. Kijk binnenkort maar eens naar de wereldbekers cyclocross, dan zal je ons merk redelijk veel te zien krijgen. Daarnaast worden de Japanse automerken zoals Toyota, Nissan of Lexus vandaag al op de Europese markt verkocht met Toyo Tires. Binnenkort zal dat ook het geval zijn voor de Europese automerken. Dat gaat ongetwijfeld een zeer grote impact hebben op onze naambekendheid.”
Een duidelijk doel
Steven Laurijssen begon als Sales manager voor Toyo Tires België, evolueerde naar Sales Director Benelux en en werd in 2016 benoemd tot Managing Director. Rond die tijd leerde hij Maurice Van Kerkoerle kennen. “Maurice organiseerde toen ook nog een fysiek traject. Ik wou wat aan mijn fysiek werken en kwam zo met hem in contact. Wekelijks hadden we fysieke trainingen met drie of vier mensen. Maurice koppelde toen al gesprekken aan die trainingen vast over ons bedrijf, onze business en zo meer. Zo zijn we onze samenwerking gestart.”
Als je geen duidelijk doel stelt voor jezelf, ga je maar wat zweven. Je hebt een vast punt B nodig om je op te richten
De basis van die gesprekken lag volgens Steven Laurijssen toen al in het vastleggen van een duidelijk doel. “Als je geen duidelijk doel stelt voor jezelf, ga je maar wat zweven. Je hebt een vast punt B nodig om je op te richten. Al is het punt A, de positie waar je vandaan komt, minstens even belangrijk om je doel te kunnen bereiken.”
Een uitgesproken commitment
Intussen biedt Maurice Van Kerkoerle geen fysieke trainingen meer aan, maar spitst hij zich enkel nog toe op de begeleiding van bedrijfsleiders en beslissingnemers bij het bereiken van hun zakelijke doelstellingen. “Maurice maakt zaken duidelijk die je anders zelf niet zou zien. Soms schuilt dat in details. Hij hamert bijvoorbeeld vaak op taalgebruik. Vaak zeggen wij “Ik ga dat proberen te doen”. Maar dat betekent eigenlijk zoveel als zeggen: ik ga dat niet doen.
Je moet durven zeggen: ik ga hierop een commitment aan, ik ga dit uitvoeren. Dat betekent ook dat je er vandaag aan begint. Je kan immers niet iets morgen doen. Je moet de actie nu in gang zetten, desnoods enkel in je hoofd. Als je zegt ‘Ik ga dat misschien volgende week wel eens doen’, dan komt er niets van in huis. Onze verkopers kregen vroeger targets tegen het einde van het jaar, en dan zagen ze wel waar de boot op het einde van het jaar strandde. Nu eisen we van hen een veel duidelijker commitment. Het moeten natuurlijk realistische doelen zijn, maar zonder commitment halen ze die niet.”
Je moet durven zeggen: ik ga hierop een commitment aan, ik ga dit uitvoeren
Duidelijke distincties
Om dat commitment mogelijk te maken, leerde Steven Laurijssen duidelijke distincties te maken. “Maurice heeft me het verschil tussen afspraken en verwachtingen bijgebracht. Als manager verwacht je voortdurend zaken van je medewerkers. Maar verwachtingen zijn altijd anders voor jou dan voor mij. Jij zit immers in een heel andere context. Verwachtingen kan je niet managen. Wat je wel kan managen, zijn duidelijke afspraken.”
“Of neem nu weten en doen. Als jij heel veel weet maar daar niets mee aanvangt, dan is die kennis waardeloos. Je ziet soms van die congressen waar heel veel mensen gaan luisteren naar een bekend persoon. Ongetwijfeld allemaal heel interessant, en dat publiek zal die kennis wel opslaan. Maar als daar niets mee gebeurt, had je evengoed niet naar dat congres kunnen gaan. Ik school mezelf ook wel jaarlijks bij via Vlerick of een andere instantie, maar dat is heel theoretisch. De methodiek van Maurice zorgt ervoor dat ik die kennis ook daadwerkelijk kan gaan toepassen, op een veel directere en efficiëntere manier.”
Een wereld van verschil
“Al die zaken die ik hier nu opnoem, lijken op zich eenvoudig”, geeft Steven Laurijssen toe. “Maar dat maakt ze niet makkelijker. Je moet echt brutaal eerlijk naar jezelf durven kijken en de methodiek toepassen. Op jezelf en je medewerkers. Maar ook in je persoonlijke leven. Het maakt een enorm verschil. Je gaat veel helderder om met anderen. Je maakt duidelijke afspraken. En je kan elkaar aanspreken op die afspraken.”
Een sprong in de productiviteit
Niet iedereen in het bedrijf kon volgens Steven Laurijssen omgaan met die directe aanpak. “Mede dankzij mijn samenwerking met Maurice merkte ik dat sommige van onze medewerkers het verschil niet konden maken tussen activiteit en productiviteit. En als je dingen blijft herhalen die niet werken in de hoop dat het ooit wel eens zal veranderen, dan gebeurt er natuurlijk niets. We hebben toen een shift gemaakt en hebben een paar mensen moeten bedanken. Nu bestaat ons team uit mensen die wel dat commitment durven aangaan, die duidelijke afspraken aangaan. Zij snappen hoe het spel best gespeeld wordt. Dat heeft ons een grote sprong in de productiviteit opgeleverd. Onze sales is sterk gestegen, in sommige regio’s zelfs verdubbeld.”
Als je dingen blijft herhalen die niet werken in de hoop dat het ooit wel eens zal veranderen, dan gebeurt er natuurlijk niets
De methodiek van Maurice Van Kerkoerle bleek zelfs tegen een wereldwijde pandemie bestand: “Het voorbije coronajaar was ons beste jaar in vijftien jaar tijd. Dat schrijf ik deels aan de methodiek toe. Wij laten ons immers niet leiden door omstandigheden, maar pakken ze meteen aan. We hebben daardoor in deze crisis heel snel kunnen schakelen. En dat heeft ons geen windeieren gelegd.”