Joris De Doncker
Lifelong learning is geen modewoord, maar een absolute noodzaak voor wie als profiel aantrekkelijk wil blijken op de arbeidsmarkt, of voor wie zijn meerwaarde wil blijven bewijzen aan zijn huidige werkgever. Joris De Doncker, werkzaam als revenue & product director bij reclameregie bedrijf Clear Channel, volgde aan de Antwerp Management School (AMS) niet één maar twee masterclasses. Dit is hoe hij die twee opleidingstrajecten ervaren heeft.
De masterclasses aan AMS zijn korte opleidingstrajecten die academische, praktische, meteen inzetbare kennis bieden én die elkaar kunnen aanvullen. Kortom, de expertise die je er opdoet kan je meteen omzetten in de praktijk, waardoor je als student en werkgever heel snel return krijgt. Joris De Doncker volgde er twee: Business Strategy & Leadership in 2019 en het daaropvolgende jaar Bedrijfseconomie voor Niet-Economen. Dat deed hij om de verschillende aspecten van zijn job als revenue & product director – campaign planning, business applications, business intelligence, marketing, product & revenue management – uit te diepen, maar vooral om zich persoonlijk te ontwikkelen.
Zwaartekracht begrijpen
“Er was geen acute businessnoodzaak om die opleidingstrajecten te volgen”, vertelt hij. “Maar ik besefte hoe belangrijk het anno vandaag is om non-stop jezelf uit te dagen en te verbeteren. Je mag gewoon niet stilstaan, omdat alles zo snel verandert. Ik vergelijk het met een archeoloog die een werktuig opgraaft uit de prehistorie: die zal het wellicht moeilijk hebben om dat exact te dateren, omdat dezelfde technologie gedurende verschillende duizenden jaren werd gebruikt. Maar archeologen die binnen honderd jaar een smartphone vinden, zullen wellicht precies kunnen aangeven wanneer die werd gebruikt.
Ik besefte hoe belangrijk het anno vandaag is om non-stop jezelf uit te dagen en te verbeteren
De tijden veranderen zo snel dat je ook in je job niet meer kan afgaan op wat je op school hebt geleerd. Waardoor lifelong learning een must is. Je bent nooit klaar. Als je denkt van wel, word je als een hertje dat gevangen zit in de koplampen van een auto: helemaal verstard. Ik ben dan ook blij dat mijn werkgever Clear Channel daar ook in gelooft en me die kans heeft gegeven, want zo’n masterclasses blijven natuurlijk wel een investering.”
“Of ik nog van dergelijke masterclasses plan in de toekomst? Ik denk dat ik me nu vooral moet focussen op manieren om het bedrijf er iets mee terug te geven. Je mag ook niet overdrijven in lifelong learning, omdat je anders het risico loopt dat er te weinig blijft hangen. Er is namelijk een groot verschil tussen iets leren en iets écht begrijpen.”
“Je kan weten en zelfs voorspellen dat een steen naar beneden komt als je die de lucht in gooit, maar dat betekent niet dat je de zwaartekracht begrijpt. Zo is het ook de bedoeling dat je de dingen die je in die masterclasses leert écht capteert en begrijpt en kunt toepassen in de praktijk. Dan is het goed dat er wat tijd over gaat om die dingen te laten bezinken. Maar binnen een paar jaar? Dan kan het heel goed zijn dat ik nog zo’n masterclass volg. Zeg nooit ‘nooit’.”
Meenemen naar de day-to-day
Er zijn natuurlijk veel manieren om aan persoonlijke ontwikkeling te doen en veel opleidingen die je kan volgen. Waarom Joris De Doncker dan precies voor twee masterclasses aan de Antwerp Management School koos, willen we weten. “Ik zocht naar een goede manier om uit mijn day-to-day te stappen en mij gedurende enkele dagen volledig in een bepaald thema onder te dompelen, om dat vervolgens weer allemaal naar die day-to-day mee te nemen.
Ik koos voor AMS omdat mensen uit mijn netwerk daar al opleidingstrajecten gevolgd hadden en daar heel tevreden over waren. Business Strategy & Leadership als concrete masterclass vond ik heel nuttig voor mijn persoonlijk leiderschap en dus eigenlijk voor alles, omdat alles daarmee samenhangt. Hierin werd eerst een stukje theorie gegeven, waar we vervolgens in kleine groepjes interactief mee aan de slag gingen en vervolgens die inzichten deelden.
Bedrijfseconomie voor Niet-Economen was als avondopleiding weer heel inspirerend, vooral omdat de lectoren die het geven met beide voeten in de realiteit van het bedrijfsleven staan. Je kan daar als student echt mee sparren. Hier lag de nadruk iets meer op het theoretisch kader maar dan in combinatie met praktijkvoorbeelden en zelfs een businesscase waarmee we in kleine groepjes zelf aan de slag moesten. Dus ondanks de nogal wetenschappelijke basis zijn het vooral heel human-centered opleidingen.”
Modellen op een A3
“Welke zaken ik vooral meeneem naar mijn job als revenue & product director bij Clear Channel? Wel, de verschillende modellen die we binnen Business Strategy & Leadership behandeld hebben, heb ik na afloop op een A3 geschetst en in mijn bureau gehangen – de tekening ziet er wel niet uit, maar dat is niet belangrijk (lacht). Want door dat te doen, kan ik zien hoe ze tot elkaar in verhouding staan en kan ik die inzichten toepassen op mijn day-to-day operations.
Klein voorbeeld: we waren onlangs aan het reflecteren over incentives en ik greep terug naar één van die modellen, omdat de werking van motivatie daarin aan bod kwam. De week erna waren we een strategische oefening aan het doen en kon ik die modellen er opnieuw bijnemen, om zo een andere kijk op de zaak te bieden. Want anders vertrek je toch maar vanuit wat je al weet. Anders gezegd: die masterclasses helpen je een kader te creëren waarin je de dingen anders kunt zien en betere beslissingen kunt nemen.”
De masterclasses helpen je een kader te creëren waarin je de dingen anders kunt zien en betere beslissingen kunt nemen
De persoonlijke ontwikkeling zit dan vooral in het coaching-luik dat binnen Business Strategy & Leadership wordt aangeboden. “Je krijgt dan tijdens het traject een coach aangewezen aan wie je alles kan vertellen en van wie je heel eerlijke feedback krijgt. Als ze iets niet goed vinden, dan zal je het wel geweten hebben. Dat die coaches ook écht met jou dat hele traject afleggen, mag blijken uit het feit dat ik met de mijne na afloop van de masterclass nog af en toe telefonisch contact heb gehad om bepaalde zaken te bespreken.”
De wereld impacteren
Tot slot nog even de baseline van AMS erbij halen: opening minds to impact the world. Hoe heeft Joris De Doncker die concreet ervaren? “Ik kan in elk geval beamen dat ze je blik en brein openen. Je denkbeelden worden gechallenged, je wordt geprikkeld om vanuit andere invalshoeken naar uitdagingen te kijken … Ik herinner me hoe ik na afloop van een les naar huis reed en in de auto voelde hoe geïnspireerd ik was door wat ik had opgestoken. Zozeer zelfs dat ik mijn autoradio niet opzette omdat de ideeën maar bleven stromen” (lacht).
"En wat impact the world betreft: die masterclasses gaan in een heel internationale context door, met heel wat studenten uit andere landen die bovendien ook nog eens onderling netwerken én uit verschillende sectoren komen. Als die allemaal iets opsteken van die masterclasses en met die inzichten naar huis gaan, dan kan het niet anders dan dat de wereld erdoor geïmpacteerd wordt.”