Het team VGD HR Advisory
De tijd dat HR louter stond voor loon- en personeelsadministratie ligt achter ons: vandaag is het een onmisbaar wapen geworden in de war for talent. Bedrijven beseffen dat ze hun medewerkers niet alleen moeten belonen, maar dat ze ze écht nodig hebben. Met de business line HR Advisory wil VGD, al veertig jaar kennispartner, ondernemingen daarbij ondersteunen.
Dat the proof of the pudding nog altijd in the eating is, daarvan vormt VGD een mooi bewijs: de dienst HR Advisory die ze nu al enkele jaren extern aanbieden, ontstond als interne ondersteuning bij VGD zelf. Omdat de resultaten ervan zo bevredigend waren, besloot men de dienst als volwaardige business line te ontwikkelen en aan klanten aan te bieden. Hoe dat zo kwam, vertelt HR Advisory manager Lara Snauwaert, die in 2012 als stagiair bij VGD begon en er zowat alle afdelingen van de interne HR-dienst doorliep: rekrutering en selectie, payroll, personeelsadministratie, enzovoort.
“Steeds meer kregen we van klanten de vraag om, naast accountancy of financieel advies, ook HR-diensten te verlenen”, vertelt ze. “Daar gingen we graag op in omdat we intussen de nodige ervaring hadden opgedaan én omdat we over de best mogelijke pitch beschikten: die dienstverlening werkte, aangezien we ze zelf al jarenlang succesvol toepasten. Maar we besloten wel een stap verder te gaan. Wanneer klanten ons bijvoorbeeld vroegen en vragen om hun verloningsbeleid te optimaliseren, is het aan ons om de klant bij de uitwerking daarvan te laten beseffen dat dit duurzaam moet zijn zodat mensen gemotiveerd blijven op lange termijn. Kortom, dat the bigger picture bekeken moet worden.”
Harde en zachte HR
“De vraag komt bijna altijd vanuit de harde kant van HR – het cafetariaplan bijvoorbeeld – waarop wij dat breder gaan trekken door de klant erop te wijzen dat het ook en vooral belangrijk is medewerkers nauwer te betrekken. Niet door af en toe een bevraging te doen, maar door structuur in het HR-beleid te brengen en HR-projecten meer in lijn te brengen met de bedrijfsstrategie. Let wel, dat verhaal blijft altijd een harde HR-kant hebben – wetgeving, payroll en personeelsadministratie zijn nu eenmaal niet weg te denken – maar ook de softe kant moet erbij betrokken worden: tevredenheid, engagement en betrokkenheid.”
Dit alles geldt overigens niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleine KMO’s. “Die laatste komen vaak op ons af met vragen over heel technische dingen, zoals payroll of onboarding. Dan gaan wij eigenlijk op zoek naar de échte behoefte achter die vraag. Een quick scan brengt al snel andere HR-gerelateerde pijnpunten aan het licht, waar wij dan een diagnose aan verbinden. Aan de klant om daar al dan niet in mee te gaan, maar doorgaans gebeurt dat wel. Omdat ze inzien dat ze hun HR-beleid moeten verduurzamen als ze mensen gemotiveerd en vooral aan boord willen houden. Het is dus een misverstand te denken dat HR alleen iets is voor corporates: ook KMO’s met een vlakke structuur hebben er baat bij. Alleen denken die nog te vaak dat HR te veel geld kost voor wat het oplevert. OK, het is een investering, maar op lange termijn rendeert het optimaal.”
Bedrijven zien in dat ze hun HR-beleid moeten verduurzamen als ze mensen gemotiveerd en vooral aan boord willen houden
Ownership geven
Het is bovendien niet alleen iets wat rendeert, maar ook een absolute must is. Steeds meer organisaties hebben vandaag oog voor hun personeelsbeleid omdat ze beseffen dat er veel meer nodig is dan louter verloning om een aantrekkelijke werkgever te zijn.
“Voor een heel groot stuk speelt de war for talent daar een rol in”, gaat Lara Snauwaert verder. “Werkgevers beseffen dat ze hun bestaande medewerkers moeten soigneren als ze ervoor willen zorgen dat deze mensen blijven. En dat ze hun HR-beleid duurzaam moeten verankeren als ze als organisatie future-proof willen zijn – onder meer door in te zetten op functieclassificatie, flexibele verloning, evaluatie en feedback en talentmanagement, enzovoort.”
Flexibiliteit, ownership, aanpassingsvermogen … Dat klinkt alsof HR anno vandaag een speeltuin zonder grenzen of afbakeningen is, maar niets is minder waar. “Ironisch genoeg kan je die flexibiliteit pas ten volle laten renderen of voeden door een structuur in je bedrijf te integreren die dat mogelijk maakt. Je moet een speelveld en grenzen bepalen, iets wat wij achter de schermen willen helpen realiseren. Mensen moeten weten: waar sta ik, wat wordt verwacht van mij, hoeveel ruimte krijg ik om dingen uit te proberen?”
HR als structuur
“Veel bedrijven maken nog de fout HR als een collectie van ad hoc-projecten te zien. Ze lezen ergens iets over een tool, redeneren ‘dat werkt blijkbaar’ en willen dat uitgevoerd zien, terwijl het misschien niet met de eigen bedrijfswaarden matcht. HR mag je nooit op korte termijn zien, noch mag je er van uit gaan dat het volstaat om een groepsmoment of teambuilding in te bouwen – dat is één en al soft skill.
Je moet echt structuur hebben waarin ruimte is voor harde en zachte HR. Een structuur die bovendien in lijn ligt met de bedrijfsstrategie. Daarom gaan wij die ook altijd onder de loep nemen. Lezen we daarin bijvoorbeeld iets over het belang van klantenbinding, dan gaan we daarop verder. Wat zegt die missie over het bedrijf? Welke opleidingen zijn nodig om daarin te groeien? Welke profielen worden idealiter aangetrokken om maximaal te kunnen inzetten op klantenbinding? Enzovoort.”
Best Workplace
Lead by example: VGD biedt niet alleen de best mogelijke HR-ondersteuning, maar heeft daar ook intern nog steeds de grootste aandacht voor. Het beste bewijs is het feit dat de organisatie onlangs werd uitgeroepen tot Best Workplace (in het segment van middelgrote ondernemingen). VGD kreeg daarvoor al vier keer op een rij de titel Great Place to Work, maar dit is nog een stapje vooruit – en een fraaie erkenning voor de HR-inspanningen die het bedrijf doet.
“Kijk, vroeger was HR iets dat men deed omdat het moest en omdat iedereen het deed – ook VGD”, besluit Lara Snauwaert. “Maar dat is geëvolueerd: vandaag gebruiken we het als tool om écht te investeren in en communiceren met onze mensen. Waren we vroeger medewerkers van VGD, dan zijn we vandaag trotse medewerkers. Die titel van Best Workplace is in dat opzicht een heel mooie bekroning.”