Jean de Crane, CEO van Isabel Group
Sinds de oprichting in 1995 is Isabel Group geëvolueerd van het eerste multibancaire platform voor professionele gebruikers tot een van de grootste fintechgroepen van België. Het bedrijf dat belangrijke actoren van de financiële waardeketen met elkaar verbindt, maakt een veilige uitwisseling van betalingen, documenten en identiteiten mogelijk. “We willen een trusted leader zijn in gebruiksvriendelijke oplossingen die de financiële administratie van bedrijven en particulieren vereenvoudigen”, vertelt CEO Jean de Crane. “Een vlotte doorstroom van informatie en transacties geeft hen nieuwe inzichten, waardoor ze betere beslissingen kunnen nemen. Bovendien kunnen ze volop focussen op hun klanten en bedrijfsbehoeften in plaats van op administratieve rompslomp, wat leidt tot successen en groei.”
De naam ‘Isabel Group’ doet bij veel bedrijven wellicht een belletje rinkelen. Sinds 1995 maken zo’n 70.000 professionals verspreid over 50.000 ondernemingen gebruik van Isabel 6, het digitale platform waarmee ze op een veilige en uniforme manier al hun rekeningen bij verschillende banken kunnen aansturen en beheren. “Met ons vlaggenschip voor zakelijk bankieren worden dagelijks betalingen ter waarde van om en bij de 8 miljard euro verwerkt”, zegt Jean de Crane, die sinds 2017 aan het hoofd staat van Isabel Group.
Met ons vlaggenschip voor zakelijk bankieren worden dagelijks betalingen ter waarde van om en bij de 8 miljard euro verwerkt
De consument is vermoedelijk meer vertrouwd met Zoomit, de factuur en distributiedienst die Isabel Group in 2007 op de markt bracht. Hiermee kunnen particulieren facturen, loonbrieven, rekeninguittreksels en andere financiële documenten digitaal ontvangen en makkelijk en veilig betalen vanuit hun online bankomgeving.
In de frontlinie van de fintech
“Met toonaangevende en gebruiksvriendelijke oplossingen als Isabel en Zoomit werden we vrij snel een gevestigde waarde in de fintech. Door de jaren heen zijn we blijven innoveren en diversifiëren”, aldus de Crane. Dankzij CodaBox, een van de bekendste bedrijven van Isabel Group die digitale oplossingen aanbiedt, kunnen boekhoudkantoren digitaal bankafschriften, loongegevens, kredietkaartafschriften en verkoop- en inkoopfacturen bekomen van klanten.
Naast CodaBox versterken de marktplaats voor API’s Ibanity, het samenwerkingsplatform Clearfacts en het KYC-platform KUBE, waarmee banken de gegevens van bedrijven met elkaar delen, het aanbod van Isabel Group voor banken en accountantskantoren.
Bedrijven kunnen gebruik maken van oplossingen als Ponto (bancaire ervaring op maat voor professionals), SignHere (documenten in een oogwenk digitaal ondertekenen), TruliUs (zakelijk platform voor digitale identiteit), Clearnox (optimalisering van cashflow door betere opvolging van openstaande facturen) en Doccle (digitaal documentenplatform).
“De reeks strategische overnames (Clearnox, 50% Doccle, ClearFacts, Ibanity en CodaBox) bracht wel heel wat extra kennis, technologie en capaciteit in ons bedrijf”, klinkt het bij de CEO, die het groeiende aantal fintech spelers niet als een gevaar beschouwt.
“Het is geen zwart-wit verhaal. Veel fintechs integreren één of meerdere producten van Isabel Group in hun eigen oplossingen. Er zijn er natuurlijk die concurrentie voor ons vormen; je zal mij niet horen zeggen dat ze geen interessant aanbod hebben. Maar ik beschouw dit liever als een gezonde marktdynamiek dan als een echte bedreiging. Op de financiële markt is plaats voor iedereen”, aldus de Crane.
Eenvoud in complexiteit
De financiële wereld is altijd al een complexe omgeving geweest met strenge regels, procedures en protocollen. Veiligheid en privacy moeten op elk moment gegarandeerd zijn. In de tweede helft van de vorige eeuw zorgde de informatietechnologie, die financiële transacties moest automatiseren en versnellen, ironisch genoeg voor een bijkomende complexiteit. Want vanaf dan moesten de verschillende computersystemen, standaarden en interfaces vlot en veilig met elkaar kunnen communiceren.
Ironisch genoeg zorgde de informatietechnologie, die financiële transacties moest automatiseren en versnellen voor een bijkomende complexiteit. Vanaf dan moesten de verschillende computersystemen, standaarden en interfaces vlot en veilig met elkaar kunnen communiceren
Van in het begin is het de missie van Isabel Group om die complexe processen zo efficiënt en eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Zo vertelt de Crane: “We willen dat onze klanten zich volop kunnen bezighouden met hun kerntaken – namelijk hun klanten en bedrijfsprocessen – in plaats van met administratieve rompslomp. In eerste instantie deden we dit voor het betalingsproces.”
“Vandaag bieden we een brede waaier aan financiële oplossingen blijven waarmee ze hun administratie op een veilige manier kunnen digitaliseren. Onze oplossingen beslaan de volledige financiële keten van contracten, facturatie, boeking en betaling tot opvolging, analyse en document- en identiteitsbeheer.”
Bruggenbouwer
Wat in 1995 ontstond als een partnership tussen de 4 grootste Belgische banken (Belfius, KBC, BNP Paribas Fortis en ING) is uitgegroeid tot een bruggenbouwer tussen alle spelers van de financiële waardeketen. De missie van Isabel Group bleef al die tijd ongewijzigd, met als enige verschil dat het bereik vergroot is.
De gebruiksvriendelijke oplossingen van Isabel Group worden vandaag gebruikt door 4000 boekhoudkantoren, 100.000 bedrijven en gekoppeld aan 2000 Europese banken
“Als trusted market leader streven we een leidersrol na in de ontwikkeling van nieuwe en veilige infrastructuur voor de financiële markten. We willen de meest betrouwbare en solide schakel zijn tussen particulieren, kleine en grote ondernemingen, boekhoudkantoren, banken, softwareleveranciers en overheden”, zegt de Crane.
De gebruiksvriendelijke oplossingen van Isabel Group worden vandaag gebruikt door 4000 boekhoudkantoren, 100.000 bedrijven en gekoppeld aan 2000 Europese banken. “Via de accountancysector bedienen we bovendien veel externe boekhouders, die meestal voor kleinere bedrijven werken. Op die manier bereiken we al een zeer groot deel van de markt met ons portfolio”, voegt de Crane toe.
Medewerkers bedienen zoals klanten
Om verder te groeien is Isabel Group op zoek naar nieuwe medewerkers ter versterking van het team van 350 experts. De krappe arbeidsmarkt maakt het er volgens de Crane niet makkelijker op, maar hij is optimistisch. “In onze bedrijfscultuur worden medewerkers bediend zoals klanten. Het vertrouwen en de stabiliteit die we bieden aan onze klanten, moeten zij ook voelen. We doen veel inspanningen om iedereen op één lijn te krijgen”, zegt hij.
Naast een mooi salaris kunnen zijn medewerkers rekenen op een persoonlijk opleidingsprogramma dat inzet op hard en soft skills. “Behalve een sterke opleidingscultuur hebben we ook een warme welzijnscultuur. Er is het Isabel Group wellbeing-team en onze mensen kunnen hun eigen werkuren bepalen.”
“Ze hebben de mogelijkheid om te werken van thuis uit of in een van onze 5 mooie kantoren in Brussel, Leuven, Antwerpen, Parijs en Tours. Op die manier willen we ervoor zorgen dat ze zich goed voelen en een balans kunnen vinden tussen werk en privé. Wij sturen onze mensen veel meer op resultaten dan op gewerkte uren”, zegt de Crane, die sterk gelooft in de aantrekkelijkheid van zijn bedrijf als stabiele en innovatieve werkgever.
Europese toekomst
Momenteel bedient Isabel Group klanten onder andere in België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg, maar de CEO ziet ook daarbuiten een toekomst weggelegd voor zijn bedrijf: “We kunnen terugblikken op heel wat mijlpalen. Tegelijk kijken we vastberaden naar de toekomst. We zien dat financiële transacties zich steeds meer op Europees niveau afspelen.”
“Bovendien zijn veel klanten vragende partij voor oplossingen die aansluiten bij de alsmaar strengere Europese standaarden waaraan ze moeten voldoen. Ik denk hierbij aan Peppol, EIDAS of PSD2. Deze laatste heeft ervoor gezorgd dat de markt van betalingen wordt opengetrokken (open banking & embedded finance). Door de PSD2 regelgeving zijn onder andere onze producten Ponto en XS2A van het overgekochte bedrijf Ibanity, ontstaan. Het zijn oplossingen zoals deze waardoor je bijvoorbeeld bankinformatie rechtstreeks in je ERP kan laten toekomen. ”
"Door deze standaarden strikt te volgen, kunnen we onze producten en onze waardepropositie verkopen aan een brede Europese markt. Bedrijven zullen in de toekomst verder blijven investeren in digitalisering. Ik ben ervan overtuigd dat er voor Isabel Group, in samenwerking met ons uniek ecosysteem van partners, een belangrijke rol is weggelegd om ondernemingen te helpen efficiënter en vlotter te werken, en op die manier successen en groei te verwezenlijken.”