Dries Dauw (delaware BeLux) en Christophe Willaert (Edgard & Cooper)
Edgard & Cooper, producent van hoogkwalitatieve voeding voor honden en katten, is aan een snelle groei bezig. Het bedrijf dat op korte tijd uitgroeide van start-up tot scale-up heeft de ambitie om Europees marktleider te worden. De gratis publiciteit in de Netflix-hitserie Emily in Paris gaf het Kortrijkse bedrijf onlangs alvast een duwtje in de rug om die doelstelling waar te maken. “We zijn continu op zoek naar manieren om onze efficiëntie te verhogen in alle afdelingen van ons bedrijf, waaronder finance. Door onze boekhoudkundige activiteiten verder te automatiseren komt er meer tijd vrij voor strategische vraagstukken. Op termijn draagt dit bij aan de verwezenlijking van onze groeiambities”, vertelt CFO Christophe Willaert.
Sinds de oprichting in 2016 haalde de Kortrijkse specialist in honden- en kattenvoeding al meerdere malen kapitaal op bij externe financiers uit binnen- en buitenland. Bij de meest recente kapitaalronde in december 2022 werd nog eens 20 miljoen euro in het bedrijf geïnjecteerd.
De laatste vijf jaar is het bedrijf gemiddeld 80 procent per jaar gegroeid en vandaag actief in 13 landen
Met deze krachtige financiële partners, die ook een belangrijk klankbord zijn, kan Edgard & Cooper de steile groei van de voorbije jaren aanhouden. “De laatste vijf jaar is het bedrijf gemiddeld 80 procent per jaar gegroeid en vandaag actief in 13 landen. In 2022 haalden we een bruto jaaromzet van 65 miljoen euro”, vertelt Edgard & Cooper CFO Christophe Willaert.
Versnelling hoger
Van in het begin loopt het betaalverkeer van Edgard & Cooper over Isabel 6, het platform dat bedrijven ondersteunt bij hun dagelijkse bancaire transacties. “Door ons internationale karakter zijn we genoodzaakt om naast de inhouse bank ook rekeningen aan te houden bij andere buitenlandse banken. Het werken met alle verschillende platformen is omslachtig en inefficiënt.”
“De kracht van Isabel 6 is het feit dat quasi alles vanuit één user interface kan gedaan worden”, zegt Willaert. Door de forse groei is het aantal financiële transacties bij Edgard & Cooper de laatste jaren fors gestegen. “Gezien onze ambities verwacht ik dat deze stijging zich zal verderzetten. In die optiek is een geïntegreerd platform zoals Isabel 6 een noodzaak om een globaal en gedetailleerd overzicht te behouden over onze kasstromen”, gaat de CFO verder.
“Er is op vandaag geen uitgeschreven allesomvattende digitale strategie, maar eerder een gefragmeerde per departement. Als jong bedrijf zit digitalisatie en data gedreven besluitvorming echter wel in ons DNA. Het voordeel is dat er weinig erfenis is uit het verleden. Bij elke beslissing die we moeten nemen, dienen we schaalbaarheid en efficiëntie in het achterhoofd te houden.”
Als jong bedrijf zit digitalisatie en data gedreven besluitvorming echter wel in ons DNA
“De systemen die we opzetten dienen onze verdere groeiambities namelijk te ondersteunen binnen de huidige structuur”, vertelt Willaert. De focus van de dierenvoedingsspecialist ligt op automatiseren en standaardiseren. Gezien de snelle groei van het bedrijf is het hierbij cruciaal dat het gaat om eenvoudige en schaalbare oplossingen.
“Onze basisprocessen worden geborgd binnen het standaard cloud ERP-pakket. Daarnaast wordt gewerkt met best of breed oplossingen voor specifieke doeleinden, die op een gemakkelijke manier kunnen integreren met dit ERP-pakket.”
“Als trouwe Isabel 6 gebruikers was het voor ons een logische zaak om in 2022 over te schakelen naar Isabel Connect. Dit maakt namelijk een connectie mogelijk tussen het multibankingplatform dat we sinds jaar en dag gebruikten en ons eigen ERP-systeem. Zo kunnen we een versnelling hoger schakelen in het verder automatiseren en optimaliseren van onze boekhoudkundige activiteiten”, aldus Willaert.
Efficiëntiewinst
Via Isabel Connect krijgen de gebruikers van Isabel 6 toegang tot hun bankgegevens en kunnen ze rechtstreeks betaalopdrachten uitvoeren via hun boekhoudapplicaties. Bankafschriften worden automatisch opgehaald bij de geconnecteerde banken en de gebruikers op de boekhoudafdeling kunnen automatisch betaalbestanden uploaden vanuit het ERP-pakket.
“Ons betaalverkeer en de boekhoudkundige verwerking namen voordien te veel tijd in beslag. Doordat Isabel Connect verbindt met ons ERP-systeem, kunnen we steeds meer overschakelen van manuele processen naar een geautomatiseerde manier van werken. Dit verhoogt de efficiëntie en de productiviteit in ons financeteam”, weet Willaert, die toevoegt dat het ook de opvolging vergemakkelijkt wanneer iemand ziek of op vakantie is.
Bovendien is een geautomatiseerde manier van werken een pak veiliger. “Door het feit dat er geen manuele interventie meer nodig is bij het down- en uploaden van files, verkleint de kans op zowel menselijke fouten als mogelijke fraude. Dit alles kadert eveneens binnen de interne controlemaatregelen waar het een zaak is om risico’s zoveel mogelijk te beperken”, aldus Willaert.
Finance als business partner
Als gevolg van de efficiëntiewinst komt er op de boekhoudafdeling van Edgard & Cooper meer tijd vrij voor strategisch en kwalitatief werk. “Er wordt van ons als finance afdeling verwacht dat we inzichten verschaffen. We gaan data en cijfers omvormen tot informatie. Op die manier kunnen we waarde creëren door ondersteuning aan te bieden bij het nemen van zowel operationele als strategische beslissingen”, legt Willaert uit.
De nieuwe manier van werken die Isabel Connect mogelijk maakt werd enthousiast onthaald door zijn finance team. “Als relatief jong bedrijf hebben we weinig tot geen legacy op vlak van software. Iedereen kijkt met een open blik naar de toekomst, niemand zit vastgeroest in oude systemen. Onze mensen hebben allemaal een entrepreneurial mindset. Ze staan open voor veranderingen en we moedigen hen dan ook aan om mee te denken hoe het anders en beter kan”, vertelt Willaert.
Die groeimentaliteit wordt aangewakkerd doordat de medewerkers zelf mee beslissingen mogen nemen omtrent de software die gebruikt wordt. “Dit wordt hen niet opgelegd van hogerhand. Vanaf de eerste demo worden de eindgebruikers altijd nauw betrokken.”
“Zij zijn er immers elke dag mee bezig en zien tijdens demo’s meteen wat de impact zal zijn op hun werk. Ik vind het logisch dat ze van in het begin mee rond de tafel zitten. We vergelijken de opties en nemen samen een beslissing. Dat is meteen ook goed voor de adoptie van de tool: zo gaan de mensen er des te gemotiveerder mee aan de slag”, weet Willaert.
Veel potentieel
Op enkele maanden tijd was Isabel Connect up and running bij Edgard & Cooper. “Die vlotte doorlooptijd mag zeker ook op het conto geschreven worden van delaware, onze vaste ERP-partner. Door het feit dat Edgard & Cooper het eerste bedrijf was die Isabel Connect integreerde met het cloud ERP-pakket waren enkele aanpassingen noodzakelijk. De basis ligt er nu voor een verdere internationale groei van het bedrijf.”
“Delaware zit ook vlakbij bij ons in Kortrijk, dat is uiteraard ook een groot voordeel. Maar wat vooral belangrijk is, is dat we dezelfde waarden delen: een openminded spirit en veel goesting om te groeien. Delaware is voor ons de ideale partner om ons te ondersteunen in onze verdere groei”, vertelt Willaert.
In 2023 staat het solide partnership al een nieuwe uitdaging te wachten, weet Willaert nog te vertellen. “We willen next level gaan met onze leveranciersboekhouding. Vandaag maken we al gebruik van OCR-scanningtechnologie om de verwerking van binnenkomende facturen te optimaliseren. Het loopt al zeer goed, maar het kan altijd beter, uiteraard”, besluit Willaert.