EY VODW partner Simon Anthonis
Bedrijven met grote groepen eindklanten – denk aan banken, farma, telecom, energie,… - zijn vaak uitgegroeid tot geoliede machines die hun operationele taken heel efficiënt voltooien. Maar klantgerichte innovatie en digitale transformatie zijn niet hun core business en zitten niet in hun DNA. Enter EY VODW. “We focussen op de klanten van onze klanten”, legt oprichter Simon Anthonis uit. “We verzoenen strategie en creativiteit. We zorgen ervoor dat de strategie uitgevoerd geraakt en dat de creatieve ideeën het juiste businessprobleem oplossen. We zijn consultants én designers.”
EY VODW is al sinds 1983 actief in de Nederlandse markt, Simon Anthonis richtte later mee de Belgische poot op. “De rode draad doorheen alles wat we doen is dat we ons focussen op de klanten van onze klanten. Op de eindklant: de gebruikers, de consumenten,… Dat gaat van het ontwikkelen van innovatieve producten en services en het versterken van de klantenervaring en de customer journey tot merkpositionering en groeigerelateerde vragen.”
“We hebben van meet af aan ingezet op een combinatie van strategie en creativiteit. We merkten dat strategische bureaus het moeilijk hadden om de theoretische Powerpoint-presentaties die ze uitwerkten door te vertalen naar tastbare, pragmatische realisaties. Omgekeerd drongen de creatieve agencies te weinig door tot het onderliggende businessprobleem. Wij hebben die twee pijlers met elkaar verzoend en onder één dak samengebracht.”
De rode draad doorheen alles wat we doen is dat we ons focussen op de klanten van onze klanten. Op de eindklant: de gebruikers, de consumenten,…
“In 85% van onze projecten speelt ‘digital’ een belangrijke rol. We zijn geen consultants, die alleen maar digitale strategieën uitdokteren. Maar we zijn ook geen klassiek digital agency dat op basis van een strategische briefing applicaties ontwikkelt. We zitten ergens in het midden, tussen die twee in.”
Over het muurtje kijken
EY VODW werkt zowel voor grotere bedrijven die moeten transformeren en innoveren, als voor kleinere bedrijven die plots forse groeiuitdagingen op zich af zien komen. “Wat de meeste van onze klanten met elkaar gemeen hebben, is dat ze een grote groep eindklanten hebben”, zegt Anthonis. “We werken voor financiële instellingen, telecombedrijven, energieleveranciers, farmabedrijven, maar evengoed voor overheden en (semi-)overheidsinstellingen als de NMBS of de De Lijn.”
“Die bedrijven zijn vaak heel sterk gericht op hun business as usual. Ze geven hun operationele taken prioriteit en proberen die zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Maar ze zijn zo sterk gefocust op hun core business dat ze het moeilijker hebben om de dingen op een andere manier aan te pakken dan ze gewoon zijn. Ze kloppen bij ons aan om hen te helpen innoveren.”
Je moet het warm water niet telkens opnieuw uitvinden. Nieuwe ideeën zijn meestal combinaties van bestaande ideeën
“We kunnen die bedrijven eerst en vooral inspireren. We kijken voortdurend over het muurtje. We komen bij heel veel organisaties in heel veel sectoren over de vloer, zien nieuwe innovaties gebeuren, zien de laatste state of the art technologie aan het werk. Die inspiratie nemen we mee naar onze klanten. Je moet het warm water niet telkens opnieuw uitvinden. Nieuwe ideeën zijn meestal combinaties van bestaande ideeën.”
Design thinking
“Het houdt natuurlijk niet op bij de inspiratie”, gaat Anthonis verder. “We begeleiden ondernemingen ook om de methodologieën en processen te installeren die innovatie en groei mogelijk maken. We waren tien jaar geleden een van de eersten om design thinking toe te passen. We gaan heel snel naar prototypes, zodat we de theorie ook veel sneller kunnen overstijgen.”
“Nog voor we één lijn code schrijven, verhogen we eerst door te experimenteren, visualiseren en valideren de zekerheid dat een concept tractie krijgt. Vandaag zijn veel agencies op die trein gesprongen en is design thinking mainstream geworden. Toen wij ermee begonnen was het baanbrekend. Zeker in België.”
“We kunnen tenslotte de ontbrekende skills en profielen invullen. Niet elk bedrijf heeft zelf designers, onderzoekers, UX- en UI-architecten,… in huis. En de profielen die ze hebben, worden vaak helemaal opgeslorpt door de rush van elke dag. Die lacune vullen wij tijdelijk in.”
Familie van 300.000 experts
VODW maakt sinds drie jaar deel uit van EY en werd omgedoopt tot EY VODW. “We maken deel uit van een familie van 300.000 mensen, met allemaal experts die heel diep in elke mogelijke sector zitten”, legt Anthonis uit. “Voor we bij EY zaten, botsten we regelmatig op de limieten van wat een bureau van onze schaal alleen aan kon.”
“In de financiële sector of de farmasector kom je in een omgeving terecht die heel streng gereguleerd is. Als je voor een verzekeringsbedrijf werkt, kan je niet zomaar een nieuw innovatief product lanceren. Dat moet aan allerhande criteria voldoen en moet groen licht krijgen van allerlei regulatoren. Als klein bureau is het bijna onmogelijk om dat allemaal op de voet te volgen. Bij EY is die expertise maar one phonecall away.”
“We zitten in een tijdperk van razendsnelle veranderingen. De coronacrisis heeft daar nog eens een turbo opgezet. Die evolutie doet bedrijven steeds vaker naar externe expertise grijpen. Ze moeten voortdurend het roer omgooien, maar dat zijn ze niet gewoon. Vroeger sleutelden ze misschien elke vijf of tien jaar een keer aan hun businessmodel, maar zo bouw je natuurlijk geen diepe expertise om. Wij zijn dag in, dag uit bezig met innovatie en transformatie.”
We zitten in een tijdperk van razendsnelle veranderingen. Bedrijven moeten voortdurend het roer omgooien, maar zijn dat niet gewoon
“Bedrijven zien ook continu nieuwe technologische platformen opduiken. Maar die technologie is vaak hun core business niet, dus ze weten niet goed welke platformen ze moeten omarmen. Wij zitten hier binnen het wereldwijde netwerk van EY op de eerste rij van de technologische vooruitgang. De trends en de evoluties die nu opduiken in de Verenigde Staten of de UK komen gegarandeerd binnen één of twee jaar overwaaien naar België. Wij zien de toekomst vandaag al gebeuren.”