Griet Helsen, Entrepreneurial Business Leader en Partner bij PwC België
Aan de keukentafel, met een zelfgemaakt prototype, onder vrienden…, elk groot bedrijf is ooit klein begonnen. En al lijkt het bij de goed presterende corporates dat alles vanzelf is gegaan, voor de meesten was de weg naar succes er zelden een zonder slag of stoot. Het parcours is er voor de jonge bedrijven van vandaag niet gemakkelijker op geworden. Hun werk moet almaar indrukwekkender en vernieuwender zijn, terwijl de uitdagingen van onze tijden hun dikwijls onder de duim houden. “We moeten onze start-ups volop steunen”, vindt Griet Helsen, Entrepreneurial Business Leader en Partner bij PwC België. “De start-ups van vandaag zijn immers de multinationals van morgen als ze de juiste kansen krijgen.”
De innovatieve mindset, de passie, de dynamiek: als je aan Griet Helsen en haar collega Enya Steenssens (Startup community Manager bij PwC) vraagt wat start-ups zo bijzonder maakt, dan is het dat wel. “Ze hebben het lef om ergens voor te gaan”, klinkt het bij de vrouwen. “Ze kennen meestal wel de risico’s, maar toch durven ze die stap zetten omdat ze zo overtuigd en gepassioneerd zijn door wat ze aan het doen zijn. Dat is fantastisch om te zien.”
Innovatie in de vingers
Aan volle overgave en inzet dus geen gebrek bij starters. Maar specifieke kennis over bepaalde belangrijke topics en een netwerk ontbreken dikwijls wél. Die gaten wil PwC invullen door starters extra aandacht te geven. PwC — dat al decennialang gekend staat voor z’n audit, fiscaliteit en adviesverlenende diensten — link je misschien niet meteen aan de start-upwereld, iets wat Helsen en Steenssens best begrijpen. “Mensen denken inderdaad dikwijls dat wij enkel voor grote bedrijven werken omdat we zelf groot zijn”, zegt Helsen.
Niets is minder waar: “We zijn er evengoed voor kleine bedrijven en start-ups. Onze traditionele consultingdiensten bestaan uiteraard ook voor hen — denk bijvoorbeeld aan kapitaal ophalen of hun taksstructuur herbekijken”, klinkt het bij Steenssens.
Deel uitmaken van het ecosysteem van PwC als jong bedrijf kan lonen, want het bedrijf werkt ook graag samen met innovatieve start-ups of scale-ups om andere klanten te helpen. Steenssens legt uit: “Bij onze consultingopdrachten voor grotere bedrijven is vaak de conclusie dat een organisatie moet innoveren. Ze zouden dan van nul kunnen beginnen, zelf van alles en nog wat in elkaar boksen om te vernieuwen. Maar een manier om daar snelheid in te nemen, is door met start-ups samen te werken. Zij hebben innovatie in de vingers, zij zijn er dagdagelijks mee bezig en zijn in staat om met hun product of dienst snel een probleem op te lossen voor een ander bedrijf. We betrekken jonge organisaties dus met veel plezier bij andere projecten. Het is een win-win voor alle partijen.”
Thema’s die leven
Zulke samenwerkingen opzetten is zeker al een mooie stap om starters de spreekwoordelijke duw in de rug te geven. Maar het kon nog beter, vonden ze bij PwC, en dus heeft de firma drie jaar geleden een eigen acceleratieprogramma ontwikkeld. Met het Scale-programma wil de organisatie aantonen dat hun dienstverlening voor start-ups niet enkel iets in woorden, maar vooral in daden is. “Tijdens het programma gaan we heel diep in op topics als HR, fundraising, hoe je moet pitchen,… Kortom, alles wat voor een beginnend bedrijf nuttig is om te weten”, vertelt Enya Steenssens. “We focussen elke editie op een andere sector, zodat elk type start-up de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen via ons programma.”
De zevende editie van Scale, dat in april van start gaat, draait rond ‘climate tech’. Niet toevallig gekozen — Helsen en Steenssens weten goed wat er leeft in de bedrijfswereld en wat mensen tegenwoordig wakker houdt. Ze kiezen thema’s uit waar vandaag de dag meer dan ooit antwoorden voor nodig zijn. De experten die deze starters zullen begeleiden, komen bovendien grotendeels uit het sustainability team van PwC. “We zorgen er bij elke editie voor dat ons expertenteam uit de sector komt van de start-ups. Het lijkt ons maar logisch dat de begeleiders kaas gegeten hebben van waar onze start-ups mee bezig zijn”, zegt Steenssens.
Starters laten mee profiteren
Het zal ook voor dat expertenteam zijn dat de deelnemers een eerste keer moeten pitchen tijdens het 10-wekenprogramma. Een tweede pitch doen ze tijdens het ‘executive event’. “Dan brengen we corporates samen uit het PwC-ecosysteem die voor de starters interessant kunnen zijn om te leren kennen, in de hoop dat er een samenwerking uitvloeit”, klinkt het.
We hebben een fantastisch groot netwerk en benutten dat zelf ten volle — waarom zouden we onze starters daar niet van laten mee profiteren?
“Dat gaat dikwijls om grote organisaties waar een beginnend bedrijfje op z’n eentje niet zomaar mee in contact zou geraken, of toch niet met de juiste mensen”, zegt Helsen. “Als een internationaal bedrijf als het onze je met de juiste spelers samenbrengt, dan zet je al veel sneller grotere stappen. We hebben een fantastisch groot netwerk en benutten dat zelf ten volle — waarom zouden we onze starters daar niet van laten mee profiteren? Hen zoveel mogelijk helpen groeien, is tenslotte toch onze missie hé.”