Yondr startte in 2014 met VR content production en was daarmee wereldwijd pionier, met echte A brand-klanten als Nike, Ikea, KBC en Campina. In 2019 kwam daar als spin-off de virtual academy VRTL bij, waarin deelnemers leren hoe ze zelf VR kunnen creëren. Binnen die academy organiseert Yondr sinds kort ook bootcamps, waarin business owners en marketeers gedurende twee à drie intense dagen worden ondergedompeld in de wereld van web3, metaverse en NFT – zowel om inspiratie op te doen als om er hands-on mee aan de slag te gaan. “Web3 is momenteel nog het Wilde Westen, maar je bent er beter nu al mee bezig.”
Yondr werd, zoals zoveel bedrijven, door de coronacrisis verplicht om zich radicaal te gaan herpositioneren. “Wij gebruikten tot dan toe VR en AR voor brand activation & boosting, en we zagen opeens 95 procent van onze business wegvallen”, vertelt co-founder en managing partner Pieter Van Leugenhagen. “Dus toen zijn we ons gaan focussen op het bouwen van virtuele werelden en evenementen, in de eerste plaats via VR-headsets. Dat werd vooral in de VS gesmaakt, waar we toch zo’n 20 projecten hebben gerealiseerd. Je moet namelijk weten dat Amerikaanse bedrijven massaal investeren in VR-headsets en andere hardware.”
“Dat ging dus goed, maar dan kondigde onze vriend Mark Zuckerberg opeens de rebranding van Facebook tot meta aan, waardoor het topic van virtuele werelden een enorme vlucht nam. Wat wil je ook, wanneer een miljardenbedrijf zich niet langer profileert als social media maar als metaverse company, en meteen ook die term claimt? Als gevolg daarvan bouwen wij vandaag onder andere virtuele werelden voor bedrijven, in eerste instantie om hun interne noden te lenigen, bijvoorbeeld op vlak van hybride werken. Maar op termijn zien we hen daar zeker ook mee naar de consument gaan.”
Gedecentraliseerd, democratisch en community gedreven
“Over het metaverse werd aanvankelijk wat lacherig gedaan – alsof we met z’n allen met onze avatars in een virtuele vergaderruimte zouden gaan samenkomen – maar het wordt wel degelijk een deel van ons leven”, vult business- en strategiepartner Hugo Hanselmann aan. “Web3, de nieuwe versie van het internet die veel meer gedecentraliseerd, democratisch en community gedreven zal zijn, evolueert nu eenmaal in die richting. We staan ook nog maar aan het begin natuurlijk, wat die argwaan wat verklaart: we zitten volop in het wilde westen van web3. Er is nog veel niet gereguleerd, je ziet meltdowns, inflatie… Maar goed, sociale media zijn ook zo begonnen: geen kat die wist hoe die werkten, of dat er zoiets bestond als foto’s delen. Maar kijk hoe die sociale media zijn uitgegroeid tot een hele sharing economie. Het is met andere woorden beter om nu al web3 en de metaverse te gaan verkennen als je als bedrijf de boot niet wilt missen.”
Over het metaverse werd aanvankelijk wat lacherig gedaan maar het wordt wel degelijk een deel van ons leven
“Zeker omdat er zoveel mogelijk zal worden”, vult Pieter Van Leugenhagen aan. “Denk maar aan interopability, waarbij je met dezelfde tools en assets naadloos van de ene dimensie naar de andere zal kunnen gaan. Zo zal mijn avatar vanuit Microsoft Teams pakweg een bril van Odette Lunettes kunnen kopen, die ook in de virtuele wereld aan het experimenteren is, om die dan op zetten voor mijn volgende meeting in Zoom. Maar interopability zal pas echt doorbreken wanneer al die platformen gedecentraliseerd zijn of wanneer er bepaalde standaarden worden afgesproken tussen de big tech die toch gecentraliseerd blijven opereren. Dan zal je ook een gigantische nieuwe economie zien ontstaan. Dat wordt heel interessant.”
Fashion in de metaverse
Het geloof van corporates in de metaverse is in elk geval groot: zo zette JBC er een virtuele winkel op, bouwde Manchester City er een stadion en was de verkoop van onroerend goed op de vier belangrijkste metaverse platforms volgens MetaMetric Solutions in 2021 goed voor maar liefst 473 miljoen euro.
“Die interesse en activiteit van corporate bedrijven is logisch, want voor veel van hen is Gen-Z dé doelgroep geworden, en die jongeren zijn vooral door hun gaming achtergrond als vanzelf in de metaverse gerold”, gaat Hugo Hanselmann verder. “Dan wil je als bedrijf natuurlijk ook in die wereld aanwezig en actief zijn. Bijkomend zijn de data-opportuniteiten voor bedrijven er enorm, maar wie als bedrijf mikt op Gen-Z, moét daar gewoon in aanwezig zijn – er is geen andere keuze. Reclame op lineaire tv of in print: daar bereik je die mensen gewoon niet meer mee. Kijk maar hoe legacy fashion brands vandaag infiltreren in platformen als Fortnite of Roblox.”
Wie als bedrijf mikt op Gen-Z, moét gewoon in de metaverse aanwezig zijn – er is geen andere keuze
“Maar ook als Gen-Z je doelgroep niet is, kan het geen kwaad al te experimenteren in de metaverse, want op termijn wordt Gen-Z dat sowieso wél. Zo zou je bijvoorbeeld je producten eerst virtueel kunnen verkopen, en vervolgens de eerste kopers het recht geven om het daadwerkelijke product als eerste aan te schaffen. Ik ben ervan overtuigd dat de web3- en metaverse-revolutie vanuit de Gen-Z-consument komt en dat bedrijven gewoon zullen moeten volgen. In de eerste plaats zullen dat bedrijven zijn met producten waar jongeren om vragen: high fashion om te beginnen, maar ook de sector van food & beverage niet zal lang zal achterblijven. Vergelijk het met de markt van NFT’s: daar zijn het ook de jongeren die inzien hoe zoiets werkt en waarom er zoveel waarde aan digitale beelden wordt toegekend.”
Lesgevers ontmoeten in de metaverse
Dat brengt ons naadloos bij VRTL en bij de bootcamps die Yondr organiseert. “Het is namelijk zo dat bedrijven vandaag platgebombardeerd worden door termen als metaverse, web3 en NTF”, verklaar Pieter Van Leugenhagen. “En door slogans dat het een revolutie is, dat het de business ingrijpend zal veranderen, dat het de maatschappij disruptief zal impacteren, enzovoort.”
Bedrijven worden vandaag platgebombardeerd door termen als metaverse, web3 en NTF. Voor veel ondernemers blijven dit vage begrippen. Ze zien door het bos de bomen niet meer
“Maar voor veel van die bedrijven blijven dat vage begrippen en kreten, of ze zien door het bos de bomen niet meer. Daarom willen wij in die sessies de deelnemers introduceren, informeren, inspireren en hen vooral actief aan de slag laten gaan met die begrippen: wat kunnen metaverse, web3 en NFT in de toekomst concreet en praktisch voor hun bedrijf of merk betekenen? We hanteren daarbij het principe practise what you preach, bijvoorbeeld door met Amerikaanse en Aziatische sprekers te werken die de deelnemers dan effectief in de metaverse ontmoeten en er daar les van krijgen.”
“Wat er uit die praktische sessies aan strategie of ideeën komt, moeten de deelnemende bedrijven dan pitchen aan start-ups die al actief zijn in die wereld, besluit Van Leugenhagen. “Bij ons dus geen start-ups die pitchen bij grote bedrijven, maar net omgekeerd (lacht). Voor die bedrijven is die confrontatie trouwens vaak een reality check. Niet alleen om wat ze nog niet weten, maar ook om wat allemaal mogelijk is en zal worden.”