De ene is gespecialiseerd in procesmanagement, digitalisatie en soft-HR, de andere in product design en customer journeys en de laatste in sales en marketing: Stefan Van de Poel, Bart Van Hecke en Joris Uytterhaegen vormen een complementaire drievuldigheid. Dat hun respectievelijke bedrijven samen sterker waren dan alleen, ontdekten ze jaren geleden al. Maar waar ze toen nog samenwerkten met grote ondernemingen, benutten ze hun gezamenlijke expertise vandaag liever efficiënter om groeibedrijven verder te helpen. Onder de naam TenX begeleiden ze zo kleine ondernemingen naar groei op elk vlak. “Dat doen we niet op de klassieke consultancy-manier, maar echt door mee met de botten in de modder te gaan staan.”
Drie ondernemers weten meer dan één
Bloovi: Hoe zijn jullie paden gekruist?
Stefan Van de Poel: Ik werkte binnen de Cronos-groep, eerst als programmeur dan als verantwoordelijke project management, en daarna als projectmanager bij Cozmos. Daar leerde ik Joris en later ook Bart kennen. In 2016 startte ik samen met Joris een eigen bedrijf binnen de Cronos-groep, waar uiteindelijk Bart ook bij betrokken raakte. Vanuit die samenwerking ontstond in 2018 RMDY, een technologisch gedreven digital agency met op het hoogtepunt 50 mensen op de payroll.
Bart Van Hecke: De rode draad in mijn professionele leven is altijd design en creativiteit geweest, dus begon ik zelf een bedrijf in UX-design, binnen diezelfde Cronos-groep. Toen ik via dat bedrijf in contact kwam met Joris en Stefan, merkte ik al snel dat we wel heel goed waren in design, maar dat de commerciële en de projectmatige kant minder vlot liepen. En dat was precies waar Joris en Stefan ons in aanvulden. Onze bedrijven consolideren in RMDY was dus een logische stap.
Van de Poel: In 2023 nam Bart afscheid van RMDY en in februari 2024 hebben ook Joris en ik onze minderheidsparticipatie verkocht. We hebben heel veel geleerd in al die jaren, maar voor RMDY was het tijd voor een ander management dat meer kon inzetten op operational excellence. Wij merkten immers dat we meer energie krijgen door van iets kleins iets groters te maken: vandaar het hands-on ondersteunen van groeibedrijven.
Dezelfde noden, minder middelen
Bloovi: Wat doet TenX precies?
Joris Uytterhaegen: De markt wordt kwalitatief bediend door een hele hoop business coaches en adviseurs, maar hun coaching en adviezen blijven vaak beperkt tot … coaching en adviezen. Dat is leuk, nuttig en inspirerend, maar voor het gros van de doelgroep blijft de vraag: hoe begin je daar nu aan? Zeker bij het type organisatie dat ontstaan is vanuit een passie en een overtuiging en dan organisch is gegroeid tot het plots een echt bedrijf wordt dat duurzaam moet schalen.
Van de Poel: De insteek is dat we die groeibedrijven ondersteunen op de verschillende pijlers binnen de bedrijfsvoering. Om hen matuurder te maken, gestructureerder en efficiënter. Dat alles met hun eigen doelen en ambities in het achterhoofd. We zetten in op een optimale bedrijfsvoering, waardoor ze, mochten ze na drie jaar openstaan voor participatie of een verkoop, een maximale waarde hebben.
Van Hecke: We hebben heel lang consultancy gedaan voor grote klanten, waarbij gebruiksvriendelijkheid, innovatie en creativiteit belangrijke pijlers waren. Dat willen we nu voor kleinere klanten ook bereikbaar maken. De klanten van TenX zijn groeibedrijven, die diezelfde innovatie op maat nodig hebben als de grotere spelers, maar dat bekijken vanuit beperktere mogelijkheden, zowel vanuit financieel als vanuit operationeel perspectief. Creativiteit is dus essentieel om vooruit te geraken.
Wie een bedrijf start, doet dat het best met een exit-scenario in het achterhoofd
Bloovi: Is het einddoel voor jullie dan altijd een verkoop?
Van de Poel: Een verkoop is niet ons einddoel in een samenwerking, maar als je een bedrijf start, moet je dat eigenlijk altijd met deze gedachtengang doen: organiseer je bedrijf op een manier waarop het verkoopsklaar is als er zich een verkoopsmogelijkheid voordoet. Als je op dat moment nog al je processen moet beginnen benoemen en uitschrijven, kan je die kans namelijk weleens missen. Dat geven we van bij het begin mee aan al onze klanten, zodat ze zich hiervan bewust zijn.
Vaak zijn klassieke ondernemers daar nog niet mee bezig, en volgen ze het klassieke traject: ik start een bedrijf, doe dat tot mijn pensioen en verkoop daarna wel. Al die moeite, die spaarcenten en dat kapitaal zitten in één bedrijf dat onderweg niet stelselmatig goed is opgebouwd, maar als je dan op pensioen wil, heb je nog jaren nodig om dat in orde te maken.
Met de botten in de modder
Van Hecke: Die ondernemers zijn volop bezig met het uitbouwen van hun passie en het zoeken naar manieren om dat bedrijf te doen draaien op een manier die ze zelf willen. Maar daarbij zijn ze vaak niet op de hoogte van welke pijlers nog op punt gesteld moeten worden, welke processen makkelijker kunnen of hoe je nu het best efficiënt facturatie opvolgt.
Van de Poel: Dat is de rode draad bij velen: iemand heeft een goed idee, start vanuit die passie een onderneming, maar is niet altijd thuis in de verschillende pijlers van bedrijfsvoering.”
Uytterhaegen: Zo’n bedrijven doen groeien, begint vaak bij sales & marketing, maar los daarvan moet de instroom van zowel business als mensen ook volgen. En daar komen wij bij helpen. Samen, want we doen dat met onze botten in de modder.
Bloovi: Wat bedoelen jullie daarmee?
Van de Poel: Bij klassieke consultants is het proces meestal: kijken waar je naartoe wil, een strategie en plan opmaken en daarna de ondernemer veel succes wensen. Daar beginnen wij ook mee, maar dat is dan ook maar het begin. We nemen de handschoen op en wandelen, elk met onze eigen expertise, mee met die ondernemer.
Voor onze klanten zijn we gangmaker. Omdat we maand na maand samenzitten om te kijken wat er gebeurd is en waar we naartoe gaan, houden we het ritme erin en de objectieven - de spreekwoordelijke vlag aan de horizon - scherp. Daarbij halen we de ondernemers uit hun comfortzone en dat werkt inspirerend.
Drie jaar en klaar
Bloovi: Wanneer is een samenwerking voor jullie geslaagd?
Uytterhaegen: Je hebt verschillende manieren om te groeien, maar als je snapshots van vandaag bekijkt en die vergelijkt met wat er binnen een jaar staat, moet je significante groei zien. Of dat nu gaat om het vervijfvoudigen van je omzet, het vergroten van je team van tien naar dertig personen of het optimaliseren en rendabiliseren van je bestaande processen.
Van de Poel: Een traject met ons duurt maximaal drie jaar. Concreet betekent het dat op dat moment onze kennis uitgedeeld en geabsorbeerd moet zijn binnen de organisatie en de gedefinieerde doelen behaald zijn. Maar er is tussentijds ook tijd om te evalueren. Na de intake beginnen we met drie maanden effectief samenwerken waarin we elkaar maandelijks evalueren. Klikt het op ethisch niveau, werkt het zoals verwacht in beide richtingen? Want ja, ook wij kunnen en zullen de samenwerking stopzetten als we merken dat er te weinig commitment, tijd of prioriteit is van de klant uit. We doen dit immers vanuit het perspectief van impact maken en vanuit onze eigen energie.
Oude en nieuwe netwerken
Bloovi: Wat nemen jullie naast ervaring nog mee uit de jaren die jullie zelf als ondernemer op de teller hebben staan?
Van de Poel: We hebben doorheen de jaren een flink netwerk opgebouwd waarbinnen we mensen aan elkaar kunnen introduceren. Zo kunnen we ook de expertise die we zelf niet hebben, indirect toch aanbieden aan onze klanten, en dat altijd op een onafhankelijke manier.
Uytterhaegen: Tijdens de tien jaar waarin we binnen Cronos werkten, ben ik meer dan ooit overtuigd geraakt van het belang van synergie. Ik geloof er sterk in dat bedrijven elkaar beter kunnen maken, dus willen we op termijn onze groeibedrijven ook verenigen in een community, waarin ze elkaar kunnen helpen.