Sharing the blooming vision
92.865 abonnees

GDPR van A-Z


Tot eind juni 2018 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over GDPR (General Data Protection Regulation).

Alles wat je moet weten om klaar te zijn tegen 25 mei 2018.

Wat wordt de volgende GDPR?
GDPR

Nieuwe technologie grijpt ons regelmatig naar de keel. Omdat het ons leven overhoopgooit of omdat het een belangrijke wetswijziging teweegbrengt. De GDPR en de gekte die het met zich meebracht, is hier een mooi voorbeeld van. Wat kunnen we hieruit leren en, misschien belangrijker, zijn we nu gewapend voor de toekomst?

E-book: alles wat je na 25 mei 2018 moet weten over de GDPR
GDPR

GDPR. Vier letters. Meer was er niet nodig om menig bedrijfsleider, marketeer of HR-verantwoordelijke wekenlang, soms maandenlang uit de slaap te houden. De gevreesde deadline van de General Data Protection Regulation zijn we intussen al even gepasseerd maar 25 mei 2018 is een datum die velen allicht niet snel zullen vergeten.

GDPR: nieuwe spelregels vragen om nieuwe tactiek
GDPR

De GDPR heeft de marketingwereld in ons land flink dooreengeschud. Heel wat marketeers zijn in de storm van de afgelopen weken het noorden wat kwijt geraakt. Professor Dr. Ingrid De Poorter van het Gentse advocatenkantoor De Groote - De Man speelt daarom even voor poolster en wijst ons de grote do’s en don’ts aan in dit nieuwe speelveld.

4 op 5 Vlaamse bedrijven nog niet klaar voor GDPR
GDPR

Nog niet 1 op de 5 Vlaamse bedrijven (17 procent) voelt zich klaar voor de GDPR, de nieuwe Europese regels rond het beheer en de beveiliging van persoonsgegevens die nu vrijdag van kracht worden. Dat blijkt uit een bevraging van Voka bij meer dan 400 ondernemingen. “Weinig bedrijven weten precies wat te doen. Er heerst nog veel verwarring over de implementatie van deze regelgeving”, stelt topman Hans Maertens vast. Voka pleit er daarom voor dat de officiële instanties klaarheid scheppen over de regels. Daarnaast is er een overgangsperiode zonder boetes en sancties nodig zodat onze Vlaamse ondernemingen zich daarmee in orde kunnen stellen.

Wat zijn de rechten van de consument na 25 mei? Een overzicht:
GDPR

De GDPR gaat niet alleen over de bescherming van data. De Europese richtlijn schenkt Europeanen ook veel meer macht over hun persoonlijke gegevens. Bogdan Teleuca, Senior Business Solutions Manager bij SAS, licht toe over welke rechten Europese consumenten vanaf 25 mei beschikken.

"Waar veel Belgische bedrijven nog te weinig aandacht voor hebben, is hoe hun medewerkers omgaan met data"
GDPR

Door alle heisa rond de monsterboetes van de GDPR, staren veel bedrijven zich vandaag blind op de beveiliging rond datalekken. Terwijl de grote uitdagingen én opportuniteiten voor bedrijven rond de GDPR volgens MultiMinds elders liggen.

Nog steeds het olympisch minimum richting GDPR-compliancy niet gehaald? Laat je leiden door een compliance software
GDPR

Dat er specifieke software bestaat om je bedrijfsvoering GDPR-compliant te maken, is velen onbekend. Kan nochtans handig zijn voor ondernemingen die aan de vooravond van 25 mei 2018 nog steeds het Olympisch minimum niet hebben gehaald. Bloovi sprak met Thierry De Vos, Business Manager Compliance Software bij Wolters Kluwer Belgium.

"Bepaalde marketeers verborgen de uitschrijfknop van hun mails. Dat cowboygedrag is dankzij de GDPR gelukkig verleden tijd"
GDPR

Veel bedrijven vrezen de GDPR, zeker op vlak van e-mailmarketing. Zal de nieuwe wetgeving nog genoeg ruimte laten om te communiceren met hun consumenten en prospecten? Michelle Dassen, Business Unit Manager van e-mailmarketingplatform Flexmail, ziet een veel positiever verhaal. Volgens haar zou de GDPR wel eens het beste kunnen zijn wat e-mailmarketing kon overkomen.

De 5 meest voorkomende valkuilen op weg naar GDPR compliancy
GDPR

De GDPR verplicht alle bedrijven om nauwkeuriger om te gaan met persoonsgegevens. Maar hoe pak je dat concreet aan? Wat moet je wel doen, en wat vooral niet? Professor Dr. Ingrid De Poorter loodst haar professionele klanten al jaren langs de grootste valkuilen inzake privacy, en leek ons dan ook de geknipte persoon voor advies.

Waar of niet? De meest hardnekkige geruchten rond de GDPR
GDPR

Iedereen heeft intussen wel van de GDPR gehoord en weet ook waarvoor hij staat. Maar over de kleine lettertjes in de nieuwe Europese richtlijn doen heel wat geruchten de ronde. En die zijn meer dan eens verkeerd, waarschuwt experte Veerle Van Hecke, compliance manager bij hostingbedrijf Combell.

Drie manieren waarop marketeers hun actieplan voor GDPR kunnen versnellen
GDPR

De nieuwe vereisten voor GDPR, die vanaf 25 mei 2018 in werking treden, bevatten talloze valkuilen die organisaties moeten ontwijken. Diverse afdelingen, van juridische zaken en IT, tot sales en marketing, zullen hierdoor getroffen worden. Voor de meeste marketeers is het erg moeilijk om volledig voorbereid te zijn op GDPR omdat hun klantengegevens verdeeld zijn over diverse kanalen en systemen.

GDPR: In vijf stappen jouw data waterdicht beschermen
GDPR

Met de Europese GDPR-regelgeving in het vooruitzicht wordt het onontbeerlijk om de persoonlijke data van jouw werknemers en klanten waterdicht te beschermen. Hoogstwaarschijnlijk ben je er al aan begonnen. Maar pakt jouw bedrijf dit wel op de meest optimale manier aan?

“GDPR-implementatie is als het beklimmen van de Mount Everest. Je moet dat in etappes aanpakken, anders lukt het nooit”
GDPR

De grootste hoeveelheid informatie die we vandaag krijgen aangereikt omtrent de General Data Protection Regulation, belicht de juridische kant van het verhaal. Over de concrete invulling van dit wetgevend kader worden bedrijven veelal in het ongewisse gelaten. Doordat de GDPR tot op vandaag nog veel ruimte voor interpretatie laat, is het voor de meeste organisaties zoeken naar een juiste aanpak. Dus blijft de vraag: hoe begin je aan die (lange) weg richting compliancy? “GDPR vraagt om een projectmatige aanpak, waarbij je stap voor stap en heel consistent te werk gaat”, weet Hilde Tyssen. Als program manager GDPR coördineert zij sinds het voorjaar van 2017 de implementatie bij haar werkgever Wolters Kluwer Belgium. “Een stappenplan is zeker aan te raden omdat het houvast biedt. Het is zoals het beklimmen van de Mount Everest. Je moet dat in verschillende etappes doen, anders lukt het nooit.” Haar persoonlijke ervaringen en leerpunten tijdens dit intensieve traject deelt ze graag met Bloovi.

Opinie: Bedrijven, betaal je niet blauw uit angst voor GDPR
GDPR

Het doel van de Europese ‘GDPR’-regeling was oorspronkelijk om de privacy van burgers en consumenten te respecteren. Maar in realiteit jaagt de maatregel bedrijven overdreven op kosten. Heel wat spelers grijpen de onduidelijkheid er rond aan om bedrijven bang te maken en aan te zetten tot extra investeringen. De huidige GDPR-wet is te vaag en dreigt zijn doel te missen.

“Van bij het begin liep de communicatie rond GDPR mank. Er is een sfeer van bangmakerij geschapen”
GDPR

Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Voor de General Data Protection Regulation, in de volksmond beter bekend onder de afkorting GDPR, gaat die vlieger helaas niet op. Er is de laatste maanden al heel wat gezegd en geschreven over de nieuwe privacy wetgeving maar toch zien te veel bedrijfsleiders het als een verplichting die hen vooral veel tijd en geld kost

Meer dan 6 op 10 bedrijven werven nieuwe mensen aan om GDPR te implementeren
GDPR

Vanaf 25 mei 2018 moeten alle bedrijven conform zijn met deze nieuwe Europese wetgeving omtrent privacy en persoonsgegevens. De nakende komst van de GDPR zorgt bij heel wat bedrijven voor de nodige drang om actie te ondernemen. Meer zelfs: volgens data uit de Robert Half Salarisgids 2018 plant bijna 7 op de 10 bedrijven om nieuwe profielen aan te trekken op vaste basis.

Onderzoek: Slechts een op vier bedrijven in de Benelux begrijpt impact van GDPR voor eigen organisatie
GDPR

Sophos heeft vandaag de onderzoeksgegevens bekendgemaakt van de impact die GDPR zal hebben op bedrijven in het VK, Frankrijk en de Benelux. In het onderzoek van Vanson Bourne werden 625 IT-besluitvormers in vier landen geïnterviewd en is gebleken dat Frankrijk en de Benelux vooroplopen wat betreft het conformeren van hun bedrijfsvoering met GDPR maar dat er nog steeds veel moet gebeuren.