GDPR van A-Z
Tot eind juni 2018 kan je via deze dossierpagina alles volgen over GDPR (General Data Protection Regulation).
Alles wat je moet weten om klaar te zijn tegen 25 mei 2018.
Nieuwe technologie grijpt ons regelmatig naar de keel. Omdat het ons leven overhoopgooit of omdat het een belangrijke wetswijziging teweegbrengt. De GDPR en de gekte die het met zich meebracht, is hier een mooi voorbeeld van. Wat kunnen we hieruit leren en, misschien belangrijker, zijn we nu gewapend voor de toekomst?
GDPR. Vier letters. Meer was er niet nodig om menig bedrijfsleider, marketeer of HR-verantwoordelijke wekenlang, soms maandenlang uit de slaap te houden. De gevreesde deadline van de General Data Protection Regulation zijn we intussen al even gepasseerd maar 25 mei 2018 is een datum die velen allicht niet snel zullen vergeten.
De GDPR heeft de marketingwereld in ons land flink dooreengeschud. Heel wat marketeers zijn in de storm van de afgelopen weken het noorden wat kwijt geraakt. Professor Dr. Ingrid De Poorter van het Gentse advocatenkantoor De Groote - De Man speelt daarom even voor poolster en wijst ons de grote do’s en don’ts aan in dit nieuwe speelveld.
Nog niet 1 op de 5 Vlaamse bedrijven (17 procent) voelt zich klaar voor de GDPR, de nieuwe Europese regels rond het beheer en de beveiliging van persoonsgegevens die nu vrijdag van kracht worden. Dat blijkt uit een bevraging van Voka bij meer dan 400 ondernemingen. “Weinig bedrijven weten precies wat te doen. Er heerst nog veel verwarring over de implementatie van deze regelgeving”, stelt topman Hans Maertens vast. Voka pleit er daarom voor dat de officiële instanties klaarheid scheppen over de regels. Daarnaast is er een overgangsperiode zonder boetes en sancties nodig zodat onze Vlaamse ondernemingen zich daarmee in orde kunnen stellen.
De GDPR gaat niet alleen over de bescherming van data. De Europese richtlijn schenkt Europeanen ook veel meer macht over hun persoonlijke gegevens. Bogdan Teleuca, Senior Business Solutions Manager bij SAS, licht toe over welke rechten Europese consumenten vanaf 25 mei beschikken.
Door alle heisa rond de monsterboetes van de GDPR, staren veel bedrijven zich vandaag blind op de beveiliging rond datalekken. Terwijl de grote uitdagingen én opportuniteiten voor bedrijven rond de GDPR volgens MultiMinds elders liggen.
Dat er specifieke software bestaat om je bedrijfsvoering GDPR-compliant te maken, is velen onbekend. Kan nochtans handig zijn voor ondernemingen die aan de vooravond van 25 mei 2018 nog steeds het Olympisch minimum niet hebben gehaald. Bloovi sprak met Thierry De Vos, Business Manager Compliance Software bij Wolters Kluwer Belgium.
Veel bedrijven vrezen de GDPR, zeker op vlak van e-mailmarketing. Zal de nieuwe wetgeving nog genoeg ruimte laten om te communiceren met hun consumenten en prospecten? Michelle Dassen, Business Unit Manager van e-mailmarketingplatform Flexmail, ziet een veel positiever verhaal. Volgens haar zou de GDPR wel eens het beste kunnen zijn wat e-mailmarketing kon overkomen.
De GDPR verplicht alle bedrijven om nauwkeuriger om te gaan met persoonsgegevens. Maar hoe pak je dat concreet aan? Wat moet je wel doen, en wat vooral niet? Professor Dr. Ingrid De Poorter loodst haar professionele klanten al jaren langs de grootste valkuilen inzake privacy, en leek ons dan ook de geknipte persoon voor advies.
Iedereen heeft intussen wel van de GDPR gehoord en weet ook waarvoor hij staat. Maar over de kleine lettertjes in de nieuwe Europese richtlijn doen heel wat geruchten de ronde. En die zijn meer dan eens verkeerd, waarschuwt experte Veerle Van Hecke, compliance manager bij hostingbedrijf Combell.
De nieuwe vereisten voor GDPR, die vanaf 25 mei 2018 in werking treden, bevatten talloze valkuilen die organisaties moeten ontwijken. Diverse afdelingen, van juridische zaken en IT, tot sales en marketing, zullen hierdoor getroffen worden. Voor de meeste marketeers is het erg moeilijk om volledig voorbereid te zijn op GDPR omdat hun klantengegevens verdeeld zijn over diverse kanalen en systemen.
Met de Europese GDPR-regelgeving in het vooruitzicht wordt het onontbeerlijk om de persoonlijke data van jouw werknemers en klanten waterdicht te beschermen. Hoogstwaarschijnlijk ben je er al aan begonnen. Maar pakt jouw bedrijf dit wel op de meest optimale manier aan?
De grootste hoeveelheid informatie die we vandaag krijgen aangereikt omtrent de General Data Protection Regulation, belicht de juridische kant van het verhaal. Over de concrete invulling van dit wetgevend kader worden bedrijven veelal in het ongewisse gelaten. Doordat de GDPR tot op vandaag nog veel ruimte voor interpretatie laat, is het voor de meeste organisaties zoeken naar een juiste aanpak. Dus blijft de vraag: hoe begin je aan die (lange) weg richting compliancy? “GDPR vraagt om een projectmatige aanpak, waarbij je stap voor stap en heel consistent te werk gaat”, weet Hilde Tyssen. Als program manager GDPR coördineert zij sinds het voorjaar van 2017 de implementatie bij haar werkgever Wolters Kluwer Belgium. “Een stappenplan is zeker aan te raden omdat het houvast biedt. Het is zoals het beklimmen van de Mount Everest. Je moet dat in verschillende etappes doen, anders lukt het nooit.” Haar persoonlijke ervaringen en leerpunten tijdens dit intensieve traject deelt ze graag met Bloovi.
Het doel van de Europese ‘GDPR’-regeling was oorspronkelijk om de privacy van burgers en consumenten te respecteren. Maar in realiteit jaagt de maatregel bedrijven overdreven op kosten. Heel wat spelers grijpen de onduidelijkheid er rond aan om bedrijven bang te maken en aan te zetten tot extra investeringen. De huidige GDPR-wet is te vaag en dreigt zijn doel te missen.
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Voor de General Data Protection Regulation, in de volksmond beter bekend onder de afkorting GDPR, gaat die vlieger helaas niet op. Er is de laatste maanden al heel wat gezegd en geschreven over de nieuwe privacy wetgeving maar toch zien te veel bedrijfsleiders het als een verplichting die hen vooral veel tijd en geld kost
Vanaf 25 mei 2018 moeten alle bedrijven conform zijn met deze nieuwe Europese wetgeving omtrent privacy en persoonsgegevens. De nakende komst van de GDPR zorgt bij heel wat bedrijven voor de nodige drang om actie te ondernemen. Meer zelfs: volgens data uit de Robert Half Salarisgids 2018 plant bijna 7 op de 10 bedrijven om nieuwe profielen aan te trekken op vaste basis.
Sophos heeft vandaag de onderzoeksgegevens bekendgemaakt van de impact die GDPR zal hebben op bedrijven in het VK, Frankrijk en de Benelux. In het onderzoek van Vanson Bourne werden 625 IT-besluitvormers in vier landen geïnterviewd en is gebleken dat Frankrijk en de Benelux vooroplopen wat betreft het conformeren van hun bedrijfsvoering met GDPR maar dat er nog steeds veel moet gebeuren.