foto: TravelBird CEO Symen Jansma
“Het reizen en het boeken ervan eenvoudiger maken”. Dat waren simpelweg de gedachten waarmee Symen Jansma en Dennis Klompalberts zes jaar geleden TravelBird oprichtte. Toendertijd zagen ze namelijk om hen heen dat mensen moeite hadden met het vinden van hun volgende vakantie, maar volgens de twee vrienden hoefde dat helemaal niet zo te zijn. En zo begonnen ze in 2010, op een zolderkamer aan de Keizersgracht, met één reisaanbieding per dag.
Inmiddels zijn er vijf aanbiedingen bijgekomen en zijn er diverse vakantie categorieën waaruit je kan kiezen. TravelBird is vandaag in maar liefst elf landen actief. Naast de eenvoudige manier van vakanties zoeken en boeken ligt de nadruk op het dagelijks inspireren en verrassen van hun klanten, die ze reizigers noemen. Met dagelijks nieuwe en verrassende vakanties aan te bieden in binnen- en buitenland inspireren ze zo reizigers door bestemmingen te bezoeken waar ze zelf niet op zouden zijn gekomen.
Een stormachtige groei maakte de twee compagnons door met TravelBird, dat nog steeds flink doorgroeit. Maar wat maakte hun succes? Wij vroegen het CEO Symen Jansma, die graag 5 ondernemerslessen deelde naar aanleiding van het groeiverhaal van TravelBird:
1. Bouw een club waar mensen bij willen horen
“Als oprichter van een bedrijf moet je ernaar streven om als het ware een club te bouwen waar mensen bij willen horen. Dat geldt niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor klanten. Het gaat dan niet om omzet en kosten, het moet veel groter zijn dan dat."
2. Focus op je klant
"Zorg ervoor dat je continu gericht blijft op de reiziger, oftewel de klant. Als je hard groeit en veel plannen hebt, kan het voorkomen dat de focus komt te liggen op interne factoren van de organisatie. Tuurlijk is dat nodig om het bedrijf in goede banen te leiden, maar je moet jezelf toch blijven verplichten om steeds vanuit de klant te redeneren."
3. Geef kansen aan je werknemers
"Daarnaast is de ontwikkeling van medewerkers belangrijk. Als je bedrijf groter wordt heb je hier en daar meer kennis en senioriteit nodig. Daarbij is het belangrijk om te denken aan het huidige team. Waar zit potentie, wie zou eventueel door kunnen groeien? Hierbij is het cruciaal om open en transparant te zijn en kansen te bieden aan werknemers binnen het bedrijf."
4. Blijf nieuwe dingen proberen
"Blijf inspireren. Het grootste deel van je keuzes ben je geneigd om te baseren op data, maar mijn advies zou toch zijn om nieuwe dingen uit te blijven proberen, te experimenteren, testen uit te voeren en vooral om naar je buikgevoel te luisteren. Wij kunnen niet altijd nieuwe vakantiebestemmingen halen uit data, maar we willen toch graag vernieuwend zijn in ons aanbod."
5. Begin sneller met vernieuwingen
"Alle goede dingen komen vaak te laat. Klinkt misschien een beetje gek, maar wat ik ermee probeer te zeggen is dat als je iets nieuws wilt introduceren, je ermee moet beginnen voordat je er eigenlijk echt aan toe bent. Tegen de tijd dat je namelijk alles op orde hebt en er echt mee kunt werken, kun je maanden verder zijn en het allang nodig gehad kunnen hebben. Het is in feite net als schoenen voor je kind, die koop je ook op de groei!”
Wat Symen anders zou gedaan hebben, mocht hij opnieuw zou kunnen beginnen? Symen benadrukt het feit dat sommige dingen gewoonweg niet anders konden, omdat het geld er niet was. Als je met twee personen een bedrijf begint, is er financieel gezien natuurlijk een limiet. Er zijn mensen die hij achteraf gezien wel graag eerder aan boord had willen hebben. Bepaalde expertise en hogere kwaliteit van functies waren eerder zeker van pas gekomen. Daarnaast heeft hij geleerd dat mocht je een uitdaging hebben op een bepaald gebied, je één heel goed persoon moet inhuren en die daarvoor verantwoordelijk maken. In een van TravelBird’s stadia zijn ze daar de mist ingegaan en daardoor geld verloren, omdat ze niet voor de juiste persoon gekozen hadden.
Tenslotte vertelt Symen over het toekomstbeeld van TravelBird: “We zijn mooie plannen aan het maken met zijn allen, ik heb er vertrouwen in dat we de komende jaren door blijven groeien”. Daarnaast hoopt hij dat het over tien jaar nog altijd een geweldig bedrijf is om voor te werken en om mee op vakantie te gaan. “Dat er dan maar veel mensen hebben mogen genieten van onze aangeboden vakanties op een vooruitlopende en plezierige manier”.