De Europese webwinkelmarkt zal in de komende jaren verdubbelen. Vorig jaar steeg de omzet van online producten in Europa met maar liefst 19% wat resulteerde in een omzet van 311,6 miljard euro. Tegen 2016 wordt een omzet van 625 miljard verwacht. Dat zegt Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels.
 

De Europese E-commerce markt zal in de komende jaren verdubbelen. Vandaag zijn er 55.000 webwinkels in Europa. Volgens Ecommerce Europe zal dat jaarlijks 15 tot 20 % toenemen.

Scandinavische landen, Nederland & UK in poleposition

‘Vandaag hebben de Scandinavische landen, Nederland & het Verenigd Koninkrijk een voorsprong omdat daar meer mobiele apparaten in omloop zijn en de toegang tot het internet groter is,’ zegt de vicevoorzitter van Ecommerce Europe, Wijnand Jongen.

Ook in Zuid- en Oost-Europa zijn er veel landen die steeds actiever worden op het vlak van Ecommerce. Er zijn minder onlinekopers dan in de rest van Europa, maar de markt groeit snel. In Rusland zaten webwinkels in het afgelopen jaar ook sterk in de lift. Zo steeg de omzet daar met 37% naar 12,6 miljard euro.

35% van onlineverkopen wereldwijd zijn Europees

Wereldwijd is Europa momenteel goed voor ongeveer 35 procent van alle onlineverkopen. In Noord-Amerika draaiden webwinkels vorig jaar naar schatting ruim 294 miljard euro omzet. Azië en Oceanië volgen met een gezamenlijk bedrag van bijna 228 miljard.

In België is ook sprake van een sterke stijging. Volgens BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, haalde de elektronische handel in ons land een omzet van 1,52 miljard euro in 2012, 11,8 procent meer dan het jaar ervoor.