Ondanks de crisis groeit de e-commerce in België hard. In 2007 bedroeg de online omzet €460 miljoen. Vorig jaar was dat maar liefst €1,4 miljard, een verdrievoudiging ten opzichte van 2007. In 2012 werden 16,6 miljoen transacties verwerkt, een stijging van 25,8% vergeleken met 2011. De voorspelling is dat deze groei zich de komende jaren nog zal doorzetten. Slechts 6 op de 10 Belgen koopt nog online en naar schatting werd er in 2012 voor ruim €1 miljard (!) op buitenlandse websites besteld door Belgen.
Lagere prijs drijfveer voor online aankopen
De veelal lagere prijs is de belangrijkste reden voor online aankopen. Kortingscode verzamelaar Flipit merkt op dat de populariteit van kortingscodes tussen 2011 en 2013 met maar liefst 385% is gegroeid. Consumenten vinden hier digitale kortingsbonnen die gebruikt worden voor korting op de online bestelling bij diverse webwinkels.
Meer vertrouwen in webwinkels en thuisbankieren
Uit een onderzoek naar de online handel in België door Retailfederatie Comeos en onderzoeksbureau InSites blijkt het gebruik van kredietkaarten af te nemen, ten gunste van online bankbetalingen. Het consumentenvertrouwen in thuisbankieren groeit mee dat in webwinkels. Per maand geven Belgen gemiddeld €170 per persoon uit aan online aankopen.
Gratis retourneren
Een belangrijke ontwikkeling is de gratis terugzendgarantie die zo goed als alle grote webwinkels aanbieden. Dit speelt een grote rol in de groei van het consumentenvertrouwen in de online retail. Belgen maken grootschalig gebruik van deze voorwaarde.
In onderstaande infographic van Flipit kan je nog meer interessante feiten ontdekken over de Belgische e-commerce sector: