Guy Wollaert was tot vorig jaar Chief Technical & Innovation officer (en lid van het directiecomité) bij Coca-Cola wereldwijd. Na 30 jaar in het buitenland is hij nu terug in België en wil hij onder andere jonge ondernemers begeleiden vanuit een innovatie- & duurzaamheidsperspectief.
Innoveren kan je leren, maar je mag niet innoveren om te innoveren. Of hoe Guy Wollaert erover denkt:
Bekijk alles in een grote context
Wollaert is eigenlijk architect van opleiding. Hoe hij bij Coca-Cola op zo een niveau terecht gekomen is lijkt dan in eerste instantie raar, maar voor hem niet. “Als je in een bedrijf een bepaald probleem moet oplossen doe je dat best door het in een ruimere context te bekijken," stelt hij.
"Architecten doen dat ook: ze creëren een fysiek eindproduct waarbij ze rekening moeten houden met de grotere context waarbinnen het zich bevindt.” Hoe je dat doet? “Stel vragen over de omgeving. Hoe groter je perspectief, hoe hoger de kwaliteit. Dat heb ik altijd toegepast,” klinkt het.
Innoveren door de dingen in vraag te stellen
Volgens Guy Wollaert kan iedereen innoveren. Zelf streeft hij ook steeds naar innovatie. In elk bedrijf en elke discipline. “Ik ga ervan uit dat iedereen kan innoveren," stelt hij. "Zelf heb ik dat vooral gedaan als intrapreneur. Door zaken in vraag te stellen. Door te vragen waarom we ‘dit’ op ‘die’ manier doen.”
Voor Wollaert zijn 2 zaken belangrijk om te kunnen innoveren:
- Begin met een blanco blad. “Ga er van uit dat je iets van nul af aan mag opbouwen," zegt hij daarover. "Dan zie je dat er heel veel zaken zijn die eenvoudiger kunnen gedaan worden.”
- Daarnaast moet je ook de moed hebben om groot te denken zonder te vergeten dat je klein moet beginnen. “Door klein te starten kan je directe omgeving zien waar de initiële waarde zit en hoe die opbouwt naar het groter idee. Zo overtuig je mensen rondom jou dat je idee geen illusie is. Think big, start small, scale fast," klinkt het.
Be eternally curious
“Blijf altijd vragen stellen.” adviseert Wollaert. “Zo leer je dingen en maak je connecties die misschien al langer moesten gemaakt zijn.” Dat is ook de manier waarop hij zijn eigen carrière bij Coca-Cola opgebouwd heeft. “Zo kan je zaken die initieel onmogelijk leken, toch mogelijk maken.”
Zelf heeft hij op dat vlak veel inspiratie gehaald bij Lou Gerstner die in 1993 CEO werd van IBM. Het bedrijf stond toen op zijn poten te wankelen maar toch heeft Lou het bedrijf kunnen redden en een ommekeer gemaakt. “Hij heeft de cynische opinies met de mond gesnoerd en het onmogelijke mogelijk gemaakt," concludeert Wollaert.