De automotive-sector werd tot op heden zelden of nooit gelinkt aan e-commerce. Daar zou wel eens verandering in kunnen komen als het van o.a. BMW, Tesla en Daimler afhangt.
BMW test online verkoop met elektrisch model
BMW zal bij wijze van proefproject het nieuwe elektrische model i3 via internet verkopen.
Verder bekijkt de Duitse autofabrikant ook of het mogelijk is om in de toekomst meerdere modellen online van de hand te doen.
De verkoop van wagens zou dan niet meer via de fysieke verkooppunten verlopen, maar via verkopers aan huis. Hierop stuitte BMW al op heel wat protest van haar dealers.
Daimler opent dit jaar nog online shop
Concurrent (en eigenaar van Mercedes) Daimler ziet ook een toekomst in online verkoop van wagens. Daimler wil dit jaar nog webwinkels openen om hun compacte modellen aan te bieden.
De fysieke verkooppunten zullen evenwel het belangrijkste verkoopkanaal blijven en zullen bij de online verkoop worden betrokken. Ze blijven uiteraard ook belangrijk voor de dienst na verkoop en onderhouden.
Tesla reeds online te koop in Nederland
Ook Tesla Motors, het bedrijf van 1 van de oprichters van PayPal wil dit pad bewandelen. Momenteel mag Tesla Motors in de VS echter geen auto’s direct verkopen aan haar klanten in 48 van de 50 staten. Dat komt omdat een autodealer geen eigenaar mag zijn van een autobouwer.
In Nederland kan je jouw Tesla alvast wél reeds bestellen via de website.
Zouden jullie ooit overwegen een wagen online aan te kopen?