Als start-up moet dag en nacht de missie van je bedrijf ademen. Maar de mannen van Fitbit - oprichters James Park en Eric Friedman - gaan een stapje verder. Ze hebben haast elke hersenspinsel geïnvesteerd om wearables te ontwikkelen die fysieke activiteiten meten én kwantificeerbaar maken. En als je met hen babbelt, mag je je zonder twijfel verwachten aan enkele fitnessgerelateerde woordgrapjes. Maar wie zijn ze? En waar komt hun succes vandaan? James Park geeft een woordje uitleg.
Fitbit werd in het leven geroepen begin 2007 door James Park en Eric Friedman. Ze hadden potentieel gespot in het gebruik van sensoren bij kleine wearables. Of hoe het allemaal is begonnen:
Spieren kweken om een publieke onderneming te worden
Als er een ding is wat Fitbit heeft gedaan voor haar IPO in 2015, is spieren kweken die het bedrijf klaarstoomde voor de grote stap. "We moeten voortdurend de vinger aan de pols houden en ons veiligstellen voor kwatongen en rechtszaken die beweren dat onze hartslagmonitoren niet zouden doen wat ze moeten doen," zegt Park. "En dat we foute informatie zouden verspreiden."
Foto: James Park (Memeburn.com)
Opvallend is dat de co-founder er verrassend kalm bij blijft, en dat het eerder alle betichtingen afwimpelde. "We geloven sterk in de technologie achter ons product, dus we leggen ons niet zomaar neer bij dergelijke beschuldigingen," zegt Parker.
Hoe moeilijk het ook was, Fitbit is een van de weinige start-ups die de publieke markt met veel lef heeft getrotseerd. Wetende dat de Amerikaanse economie in die periode enkele flinke klappen mocht incasseren, was het allesbehalve aanlokkelijk om 'publiek te gaan'. "Er was niets dat ons tegenhield om er volledig voor te gaan," geeft Park aan. "Een IPO is een belangrijke stap in je groeitraject, en dwingt een flinke dosis discipline af. Je moet waanzinnig hard streven naar de cijfers die je wilt behalen, en met je met je hele team daar op focussen. En zo de grijze massa negeren."
Hoe overleven in een competitieve markt
De casual look en nuchtere houding van het duo straalt bijna niets uit van de gigantische mijlpalen die Fitbit heeft bereikt. In 2014 klokte het bedrijf af op een omzet van 745 miljoen dollar - en bijna 132 miljoen dollar winst. Vorig jaar stond de omzetteller op een slordige 1.86 miljard dollar, tevens goed voor een stevige winst van ruim 175 miljoen.
Toch gebeurden die zeges niet zonder slag of stoot: investeerders toonden hun argwaan omdat Fitbit de grote jongens Android Wear en Apple Watch in haar kielzog had. Maar de vooruitzichten zijn hoe dan ook positief voor Fitbit, ondanks het feit dat haar marktaandeel recent een daling kende.
Bewust zijn van concurrentie
"Ik denk dat we altijd overeind zijn gebleven doordat we ons steeds bewust waren van de uitdagingen waarmee we te maken kregen," zegt Park daarover. "Heel veel van onze concurrenten en potentiële concurrenten hebben een sterk concurrentieel voordeel. En we weten dat.
Foto: James Park (Koreatimesus.com)
Maar Fitbit blijft wel goedkoper dan pakweg een Apple Watch. Daarnaast zien we veel bedrijven de activity tracking feature toevoegen aan hun product. Daarom: als we willen groeien of nog maar willen overleven, moet Fitbit een echt gezondheidsplatform worden, en niet gewoon een leuk product."
Nichemarkten
Vandaar ook dat de beslissing viel om nichemarkten te benaderen, en om wearables te maken voor specifieke activiteiten, zoals de Surge (gericht op professionele hardlopers). Het bedrijf is ook van plan om meer in te spelen op algemene gezondheidszorg. "Op termijn zullen sensoren ervoor zorgen dat we ons constant bewust zijn van de manier waarop ons lichaam functioneert," vertelt Park. "Met Fitbit willen we mensen de mogelijkheid bieden om elk aspect van hun lichaam te meten."
Foto: Fitbit (Wareable.com)
Lifestyle
Park laat ook weten dat hij hoopt van Fitbit een lifestyle gadget te maken voor de gebruiker. "Daarom is ook de look van groot belang. Het fashion gehalte van zo'n wearable is een grote troef. Dat is ook een reden waarom we hebben besloten om samen te werken met luxedesigner Tory Burch voor een aparte productlijn."