Aan het woord in dit artikel is Norman Winarsky, ex-president van SRI Ventures en SRI International. Al ken je hem misschien eerder als co-founder van Siri, het iPhone stemmetje waar je dingen aan kunt vragen. Maar 1 vraag zal Siri niet kunnen beantwoorden: waarop moet je letten bij het opstarten of uitbouwen van je bedrijf

Norman schreef samen met co-auteur Henry Kressel het interessante boek 'If You Really Want to Change the World. Maar daar heeft de ondernemer het vandaag niet over. Wel geeft hij gericht advies over hoe je als jong bedrijf je business verder uitbouwt.

Daarom heb je wél een business plan nodig

Tegenwoordig kom je vaker mensen tegen die het niet zo nauw nemen met een business plan. Reden: je moet gewoon in actie schieten, zonder al te veel gedoe. Winarsky denkt daar anders over. "Een business plan, en meerbepaald tastbare document is je waardepropositie," redeneert hij. "In dat deel van je plan valideer je de waarde van jouw product of dienst. Voor jezelf, je team én mogelijke investeerders."


norman winarsky1

Waarom dat precies zo belangrijk is? "Vooral omdat het alle elementen benadrukt die je moet weten tijdens de opstart van je venture," antwoordt Winarsky. "Je moet weten hoe de markt denkt, welke pijnpunten er zijn en hoe die een geweldige marktopportuniteit kunnen vormen. En vooral: de manier waarop jij met je team daarop zullen inspelen. Maar wat nog belangrijker is, is het vinden van jouw differentiatie én jouw disruptive opportunity."

De reden waarom sommige tech producten mislukken en andere niet

In deze tijden van digitalisering biedt het ondernemerslandschap tal van nieuwe creatieve groeikansen. En toch slagen sommige bedrijven er niet in om het ver te schoppen, terwijl andere vrijwel meteen succes boeken. Is er dan bepaalde aanpak die ervoor zorgt dat het wél werkt? Of wat doen die 'succesvolle' starters wél wat een ander niet heeft begrepen?

 

“Leg die nieuwe behoeften bloot en vul ze in met jouw gedifferentieerde, technologische oplossing”


"Als je ervoor wilt zorgen dat jouw tech product aansluit bij een marktbehoefte, zijn er twee opties," stelt Winarsky. "Je kunt vertrekken vanuit een probleem in de markt - wat mijn voorkeur geniet. Kijk naar de wereld. Kijk naar de problemen die de maatschappij vandaag de dag ervaart. Die kunnen zich situeren in de gezondheidszorg, waterzuivering of eender welk domein. Leg die nieuwe behoeften bloot en vul ze in met je gedifferentieerde, technologische oplossing."

De andere manier? Dat is starten bij jouw nieuw, technologisch hoogstandje en stilstaan bij de marktproblemen die het oplost. "Je kunt niet anders," licht Winarsky toe. "Als je denkt dat je een doorbraak hebt gevonden in een bepaalde technologie, is het onmogelijk om toch nog een bepaald probleem aan te pakken. Maar dat scenario loopt tegenwoordig minder goed af. Al is het wel nog steeds mogelijk, natuurlijk."

Hoe de grote spelers het aanpakten

Google - zucht, weer Google? Ja, die jongens hebben duidelijk wel iets goed gedaan, nietwaar? - heeft het slim gespeeld. Winarsky bevestigt: "stel dat haar product enkel en alleen een zoekmachine was zonder een ander doel, zou geen kat ernaar omkijken. Maar kijk eens naar hoe ze ervoor zorgden dat de zoekmotor gebruikt werd om web services en webpagina's te vinden. En dat in combinatie met een business model dat dienstverleners helpt bij het servicen van hun klanten. Dat de reden waarom Google zo groot is geworden."


norman winarsky
 

“Volgens mij is er een extreem belangrijk verschil tussen 'uitvinden' en 'innoveren'”


"Volgens mij is er ook een extreem belangrijk verschil tussen 'uitvinden' en 'innoveren'. Het uitvinden van iets draait om mensen die geweldige technologieën in elkaar steken. Dat gebeurt continu. Maar ondanks je technologische uitvindingen vind je geen enkele marktopportuniteit terug. En geweldige uitvindingen zijn er, maar dat blijven ze ook zonder meer gedurende de eerste 5 tot 20 jaar. Pas nadien komt er meestal de opportuniteit om die uitvinding te commercialiseren."
 

Moet je bedrijf fouten maken om te groeien?

Niet alleen in het start-upwereldje maar ook bij grote bedrijven wordt gesproken over het belang van 'fouten maken.' Maar overdrijven we niet? Hemelen we die mislukkingen niet een beetje te veel op? Als je sommigen hoort praten, klinkt het alsof falen een noodzakelijk kwaad is. Maar hoe fel heeft een (jonge) onderneming fouten nodig? "Als je hebt gefaald, heb je gefaald - zo simpel is het," meent Winarsky. "Dat betekent niet dat je niet opnieuw kunt proberen door je bedrijf over een andere boeg te gooien met een ander business model."

Of Siri daarover kan meespreken? In principe niet. Het bedrijf startte vanuit een artificial engine, waarbij spraaktechnologie kon gebruikt worden om toegang te krijgen tot web services. En dat was toen enorm geavanceerde technologie.