Onder webwinkeliers is het een belangrijk onderwerp: hoe verhoog ik mijn omzet? Globaal gezien ziet het e-commerce proces er als volgt uit: je hebt als eerste bezoekers nodig. Deze bezoekers doen een aankoop via jouw webshop, ofwel converteren. En het liefste geven deze bezoekers zoveel mogelijk geld uit. Daarnaast is het belangrijk dat dezelfde bezoekers terugkomen bij jouw webshop om nieuwe aankopen of herhalingsaankopen te doen. En last but not least: jouw klanten worden je ambassadeurs en raden vrienden en kennissen aan om ook bij jouw webshop te kopen.
Conversies verhogen? 2 manieren:
Maar als jij jouw omzet structureel wilt verhogen, hoe pak je dit dan aan? Globaal gezien kun je dit op 2 manieren realiseren. Je kunt er in de eerste plaats voor zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt. Deze traffic genereer je bijvoorbeeld door in te zetten op SEO en/of SEA. Meer bezoekers betekent ook vaak meer omzet. Maar via deze weg blijft wel jouw conversie gelijk.
Er is uiteraard ook een andere wijze om jouw omzet te verhogen. Bij deze tweede manier blijft het aantal bezoekers op jouw website gelijk, maar verhoog je de conversie. En volgens Jurjen Jongejan, conversie specialist en schrijver van de best seller ‘Meer omzet met je webshop’ een boek over conversie verhoging, is het verhogen van je conversie een eerste logische stap.
Jurjen Jongejan legt uit: “Kijk eerst eens goed naar de conversie op jouw website en ga daarna kijken hoe je meer traffic naar jouw website kunt genereren. Hierdoor creëer je een soort vliegwiel effect, je creëert als het ware een versterking.”
Maar Jurjen geeft wel duidelijk aan dat het niet gemakkelijk is om de conversie te verhogen.
Jurjen ligt toe dat jouw doelgroep eerst jouw webshop moet zien te vinden. Een groot gedeelte komt dan niet verder dan de homepage en haakt af. Weer een kleiner gedeelte bekijkt daadwerkelijk de producten die je aanbiedt in jouw webshop. En hiervan haakt ook weer een gedeelte af omdat ze bijvoorbeeld niet kunnen vinden wat ze zoeken of twijfelen nog.
Wanneer haken je bezoekers af?
Tot slot is er ook een groep die afhaakt tijdens het afrondingsproces. Ze vertrouwen uiteindelijk jouw webshop niet of het betalingsproces verloopt niet vlot. Uiteindelijk blijft er dus maar een hele kleine groep over die uiteindelijk de aankoop zal voltooien, ofwel zal converteren. En volgens Jurjen Jongejan is het heel belangrijk om te weten waarom die bezoekers afhaken:
"De kunst is het achterhalen in welke fase van het proces jouw bezoekers afhaken en waarom dit gebeurt. Want als jij die informatie hebt, dan kun jij structureel jouw omzet verhogen.”
En hier begint het echte werk: hoe verzamel je deze informatie en welke conclusies kun je hieruit trekken?
Tijdens de vakbeurs E-Shop Expo zal Jurjen Jongejan zijn zelf ontwikkelde stappenplan toelichten op welke wijze je kunt opsporen waarom bezoekers afhaken en hoe je deze ‘obstakels’ kunt elimineren. Jurjen zal tijdens zijn presentatie een groot deel van zijn boek ‘Meer omzet met je webshop’ toelichten. De vakbeurs E-Shop Expo brengt vraag en aanbod op het gebied van e-commerce bijeen en vindt plaats op 18 & 19 maart a.s. in Tour & Taxis te Brussel. En Jurjen zal op 18 maart om 14.15 uur een bijdrage verzorgen waarin hij het stappenplan toelicht en vele bruikbare tips zal geven. En Jurjen is uiteraard beide dagen aanwezig om u persoonlijk te woord te staan en uw vragen te beantwoorden. Een bezoek aan de E-Shop expo is kosteloos. U hoeft zich alleen maar te registreren via de website www.eshopexpo.eu . Op de website vind je tevens meer informatie over het volledige inhoudelijke programma en de deelnemers aan de beursvloer van E-Shop Expo 2015. Registreer u nu via deze website.