foto: shutterstock.com
64% van de crowdfundingcampagnes op Hello crowd!, het crowdfundingplatform van Hello bank!, slaagt in haar opzet. Een straf cijfer dat vraagt om meer uitleg. Wij gingen te rade bij Michiel Van Hove, crowdfundingexpert en business developer van Hello crowd! en vroegen hem naar de essentiële ingrediënten van een geslaagde crowdfunding campagne.
"Voor ik bij de bank begon begeleidde ik start-ups en ik heb er nu zelf ook één. Ik weet dus precies tegen welke problemen starters aanlopen. Dat is enerzijds financiering en anderzijds het opbouwen van een community. En daar is crowdfunding heel geschikt voor. Ons platform – Hello crowd! - is opgericht in oktober 2015 vanuit de overtuiging dat er heel veel beginnende ondernemers zijn die niet in aanmerking komen voor traditionele financiering, maar wel een goed product hebben om te testen op de markt.
“Voor ik bij de bank begon begeleidde ik start-ups en ik heb er nu zelf ook één. Ik weet dus precies tegen welke problemen starters aanlopen. Dat is enerzijds financiering en anderzijds het opbouwen van een community.”
"Cruciaal voor een geslaagde campagne is een goede voorbereiding en het benaderen van crowdfunding als een marketing- en communicatietool en niet zozeer als een financieringsinstrument. Crowdfunding is een ideale manier om te kijken of je er klaar voor bent als ondernemer en of je product klaar is voor de markt. Via crowdfunding kan je een voorverkoop doen van je product om te zien of het wel het finale product is dat je op de markt wil brengen nog voor je al je andere initiële investeringen hebt gedaan.
Voorbereiding is cruciaal
We hebben campagnes die hun project indienen en een week later live gaan, maar normaal gezien duurt het veel langer. Bij de voorbereiding is het belangrijk dat je perfect weet wat je wilt aanbieden en dat je een communicatieplan klaar hebt. Wij begeleiden intensief bij de voorbereiding van een campagne. Ik ontmoet eerst de projectleiders voor ze hun projecten indienen en tijdens de voorbereiding van hun pagina werken we samen met Ulule, omdat zij al veel campagnes succesvol begeleid hebben. Als de projecteigenaar wil lanceren, dan kijken wij alles nog eens na en als alles er perfect uitziet gaat de campagne live.”
Het belang van een community
foto: shutterstock.com
"Het feit dat iemand al een community heeft is ook een succesfactor. We hebben zowel campagnes die € 1.000 willen ophalen als campagnes die € 30.000 willen verzamelen. Qua community is dat een enorm verschil. Voor die kleine campagnes is vooral het mobiliseren van vrienden (en hun vrienden) en familie belangrijk. Bij grote campagnes moet je meer rekenen op de pers en op de communicatie op grote evenementen. Elke projectleider of ondernemer moet minstens twee weken op voorhand een mail sturen naar de eerste potentiële funders met de vraag om alvast wat geld opzij te leggen. Zo heeft hij zekerheid over een startbedrag.”
Visueel aantrekkelijke pagina
"Ook een aantrekkelijke pagina is essentieel voor een geslaagde campagne. De tekst op de pagina is opgedeeld in drie delen: waarover gaat het project, waarvoor ga ik het geld gebruiken en het team erachter. Die drie onderdelen zijn heel belangrijk voor de geloofwaardigheid van een project, omdat je uitlegt wat je gaat doen, waarvoor je hulp nodig hebt en waarom de mensen achter het project of de onderneming capabel genoeg zijn om alles in goede banen te leiden. Op die manier krijgen potentiële funders een goed idee voor wie en wat ze geld geven.
Ook sympathie en het visuele aspect is heel belangrijk om mogelijke funders over de schreef te trekken. Een foto van je projectteam bijvoorbeeld. Ook een video is van belang. Die moet niet noodzakelijk professioneel zijn. Belgen gaan vooral een campagne steunen, omdat ze de bron of de persoon achter een project of onderneming sympathiek vinden. Het product zelf of een professioneel ogende video doen er minder toe. Wie bijvoorbeeld maar 5000 euro vraagt en een video plaatst gemaakt door een professioneel agentschap komt ook niet geloofwaardig over."
Aantrekkelijke beloning voor funders
foto: shutterstock.com
"Nog een belangrijk ingrediënt van een succesvolle campagne is de beloning die je geeft aan de funders. De beloning bij ons varieert meestal van €5 tot €500, hogere bedragen zijn mogelijk. De voorbereiding van die beloning is dus cruciaal. Ook daarbij helpen wij. De voorverkoop die wij doen, is het grote verschil tussen ons en bijvoorbeeld het platform Bolero van KBC. De projecteigenaar blijft bij een voorverkoop 100 procent eigenaar van zijn project, dienst of product. In vergelijking met Bolero van KBC bijvoorbeeld, dat met aandelen werkt waardoor je niet meer voor 100 procent eigenaar blijft, zal je dus minder geld ophalen. Een voorbeeld: een modemerk biedt als beloning voor €5 een bedankje op Facebook, voor €25 krijgt een funder een T-shirt, voor €50 een trui enzovoort. Zo geef je op verschillende niveaus beloningen om ervoor te zorgen dat er voor ieder wat wils is."
Geslaagd en dan?
"Zodra een campagne geslaagd is, kan het verschillende kanten uit. Wij hebben veel kleine projecten zoals bijvoorbeeld muziekgroepen die hun volgende videoclip willen financieren. Zodra ze het geld hebben opgehaald, is voor hen de kous af. Met het opgehaalde geld kunnen ze dan een videoclip maken waarmee ze hun fans kunnen aanspreken of naar een muzieklabel kunnen stappen.
Het kan ook anders. Zo heeft de eerste curling club in België Hello crowd! gebruikt om een voorverkoop te doen van onder andere lidmaatschap en initiaties curling. Crowdfunding was voor hen een goede manier om de populariteit van curling aan te zwengelen. Na een geslaagde campagne hebben ze een lening gekregen bij BNP Parisbas Fortis. We hebben ook projecten die vanuit de ondernemersbank tot bij ons komen. Zij hebben enerzijds de traditionele financiering nodig om een groot deel van hun financiering rond te krijgen en doen dan een beroep op crowdfunding om hun community uit te bouwen en om hun merk te promoten naar hun doelgroep."
Crowdfunding: een nieuwe succesformule voor banken?
foto: shutterstock.com
“Er is geen enkele bank in België die hetzelfde doet als wij. KBC heeft Bolero, maar dat werkt met aandelen en achtergestelde leningen. Er zijn verschillende redenen waarom wij ons engageren voor crowdfunding. Ten eerste zijn er veel ondernemers die een lening willen aangaan, maar vaak nog onvoldoende geloofwaardigheid hebben opgebouwd waardoor het risico te groot is voor de bank. In plaats van die mensen af te wijzen, kunnen we nu zeggen dat ze eerst credibiliteit kunnen opbouwen via crowdfunding. Voor onze bank is crowdfunding dus een manier om een berekend risico te nemen bij het toekennen van een lening. Het is natuurlijk niet zeker dat deze projecten dan een lening krijgen, maar ze maken meer kans. Er zijn ook veel projecten met een sociaal of creatief karakter die bij ons binnenkomen en die bijna nooit een lening krijgen op de traditionele manier. Via crowdfunding kunnen we toch iets betekenen voor hen.”
Meer informatie? Neem een kijkje op de website van Hello crowd! en ontdek de wereld van Hello bank!.