Faqbot is een jonge start-up die FAQ-pagina’s automatiseert via chatbots. Niet enkel de start-up is jong: Mathis André was amper 17 toen hij het bedrijf mee oprichtte. “Sommige bedrijven ontwerpen enkel een chatbot omdat het hip is en niet omdat ze een echte use-case hebben”, stelt André.
Wat Faqbot doet is simpel: ze vervangen frequently asked question pagina’s op site’s door een chatbot. Mede-oprichter Mathis André beschrijft hun dienst kernachtig als: 'Vervang je FAQ-pagina door een chatbot in enkele minuten.'
Dit verrassend eenvoudige idee heeft echter potentieel, zo blijkt. De dienst werd tweemaal erg hoog gestemd op Product Hunt, een toonaangevende site voor nieuwe digitale producten, en haalde 125.000 euro op van een business angel.
Chatbots moeten echt probleem oplossen
Hoe simpel het idee van Faqbot ook is, het blijft een uitstekende gebruikscasus voor een bot. Een klant die een antwoord op een vraag zoekt, kan die namelijk gewoon stellen aan de bot, alsof je chat met een mens. Een bot gebouwd op hun platform analyseert de vraag op basis van natural language processing, het ontcijferen van menselijke taal door een computer, en verbindt de vraag met het antwoord.
Ondanks het potentieel van chatbots worden ze vandaag vaak ingezet omdat ze hip zijn: “Een echt probleem oplossen is belangrijk voor een chatbot. Sommige bedrijven ontwerpen er enkel een omdat het hip is en niet omdat ze een echte use-case hebben”, stelt André.
Vandaag is er veel buzz rond chatbots, maar uiteindelijk zal dat afzwakken en overleeft enkel de core business.
Volgens mede-oprichter Denny Wong passen chatbots binnen een bredere trend van automatiseren: “Vandaag is er veel buzz rond chatbots, maar dat zal afsterven en enkel de core business zal overleven. Het uitgangspunt van chatbots is automatiseren, en dat gaat in de toekomst enkel belangrijker worden”, stelt hij.
Faqbot stelt dus automatisering centraal. Hun product transformeert immers niet enkel een webpagina naar een chatbot, want wanneer de bot een vraag krijgt die het niet weet, voegt het die ook toe aan een databank. Zo kan de FAQ van een bedrijf dynamisch uitgebreid worden op initiatief van de klanten.
In versie 2.0 van Faqbot breidden ze deze filosofie uit naar sales en voegden ze extra functies toe. “In de eerste versie lag de focus erg op FAQ’s”, stelt Wong. “Dat wekte interesse op en zorgde voor enkele klanten. Op basis van hun feedback voegden we functies rond sales toe. In versie 2.0 doen we zowel FAQ- als sales automatisering.” Op hun platform kan je nu dus ook sales-bots bouwen.
Product Hunt
Zowel versie 1.0 als 2.0 van Faqbot lanceerden ze op Product Hunt, een Amerikaanse site waar gebruikers nieuwe digitale producten kunnen ontdekken en lanceren. Veel early-adopters, journalisten en start-up stichters zitten op de site, die nu ook populair wordt bij Belgische start-ups. Elke dag verkiezen de gebruikers de beste producten gelanceerd op de site en Faqbot 2.0 raakte zo in de top-3 van Product Hunt.
“Wanneer je lanceert op Product Hunt moet je klaarstaan”, vertelt André. “Je moet ervoor zorgen dat je op je servers kan vertrouwen want je site kan makkelijk crashen dankzij alle bezoekers van Product Hunt, wat erg beschamend is.”
Wanneer je lanceert op Product Hunt, moet echt alles klaarstaan.
Gebruikers kunnen je product immers omhoog stemmen op het platform, en wanneer dat gebeurt zorgt dat voor grote pieken in bezoekers. “Toen we lanceerden kregen we erg veel goede contacten”, voegt Wong toe. “Product Hunt is echt een platform om producten te lanceren. Mensen die technologie volgen gaan naar Product Hunt om te kijken wat de nieuwste producten in de markt zijn.”
Niettemin vindt Wong dat feedback het belangrijkste is: “Het gaat over marktvalidatie, niet het afsluiten van sales. Het is een erg goed platform voor marktvalidatie en feedback.”
Drop-out
Misschien wel het opvallendste aspect van het bedrijf is dat Mathis André maar 18 jaar oud is. Hij stichtte Faqbot toen hij 17 was. “Om dat te doen moest ik naar de rechtbank gaan, en mijn ‘emancipatie’ aanvragen”, vertelt hij.
André verliet het middelbaar toen hij 16 was: “Ik werkte daarna enkele maanden als software-ontwikkelaar bij een start-up, en zette daarna mijn eigen bureau op. Daar begonnen we te spelen met chatbots, wat leidde tot Faqbot.”
Met school stoppen is niet voor iedereen de juiste keuze.
André kijkt nuchter terug op die beslissing: “Met school stoppen is niet voor iedereen een goede beslissing. Maar als je weet wat je wil, kan het een goede keuze zijn. Het leven buiten het onderwijs kan ook een goede leerschool zijn.”
Het jonge bedrijfje haalde al 125.000 euro op van een zogenaamde business angel, een individu dat durfkapitaal aan start-ups versterkt. “Niet echt een grote hoeveelheid”, vertelt André. “Voorlopig houden we het bij bootstrappen en business angels. Niettemin hopen we in de nabije toekomst een seed round op te halen.”
Hun doelen liggen nu echter dichterbij: “er zitten echte economische mogelijkheden achter de hype van chatbots”, vertelt Wong. “Kerstmis staat voor de deur, en die periode zal erg druk zijn voor online winkels. Hun klantondersteuning zal niet snel genoeg kunnen antwoorden op alle vragen, en dat is waar chatbots echt het verschil kunnen maken om werkdruk te verlagen.”