Financiële educatie is één van de meest ondergewaardeerde onderwerpen in het onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat de financiële geletterdheid van jongeren zeer laag is wanneer ze afstuderen aan de middelbare school. Daar wil de Brusselse start-up RISE verandering in brengen. Hoe? Door een sterke financieel onderlegde generatie te creëren. “Met onze app en bankkaart leren tieners al doende omgaan met geld. En daar willen wij de beste in zijn”, steekt co-founder & CEO Morgan Wirtz (23), die recent opdook in de Europese ‘30 under 30’ lijst van Forbes Magazine, zijn ambitie niet onder stoelen of (neo)banken.
“Op school leren tieners niet over geld, of in zeer beperkte mate. Ook thuis, met familie en vrienden praten ze zeer weinig over financiële zaken. Als tiener had ook ik geen flauw benul van hoe ik met geld moest omgaan”, steekt de 23-jarige Morgan Wirtz van wal. Het zette hem aan het denken en daaruit ontstond uiteindelijk het bedrijf RISE, waar hij vandaag CEO van is. “Ik werd natuurlijk niet van de ene dag op de andere wakker met het idee voor RISE, daar gingen een aantal jaren overheen”, verduidelijkt de Brusselaar die recent werd opgenomen in de Europese ‘Forbes 30 under 30’-lijst in de categorie Tech.
Als ik door iets gebeten ben, dan ga ik er volledig voor. Dat was ook al zo toen ik tijdens mijn middelbare schooltijd met Red Bull op redelijk hoog niveau zeilde
We gaan enkele jaren terug in de tijd, meer bepaald september 2019. Na de middelbare school ging de toen 19-jarige Morgan Wirtz studeren aan de ICHEC Management School in Brussel. “Ik wou graag mijn eigen bedrijf opstarten en dacht dat dat met deze studies zeker zou lukken.”
Na het eerste jaar gaf hij er echter de brui aan. “Een academische studie was niks voor mij, besefte ik. Ik wilde liever leren door te doen. En ik wist precies wat ik wou doen: een uitzonderlijk product ontwikkelen om iets te doen aan de gebrekkige financiële kennis bij tieners. Het was een passie die me volledig opslorpte. En als ik door iets gebeten ben, dan ga ik er volledig voor. Dat was ook al zo toen ik tijdens mijn middelbare schooltijd met Red Bull op redelijk hoog niveau zeilde.”
Nieuwe financiële generatie
Om uit te dokteren hoe hij die passie kon vertalen naar een bedrijf met een missie, trok Wirtz naar een coworkingspace in Brussel. Hij ontmoette er Sébastien Commeyne en Philippe Hennin, twee ervaren ondernemers met - toeval of niet - een passie voor onderwijs. Na veel gesprekken en uitwisseling van ideeën kwamen het drietal in 2020 tot de ambitieuze missie van RISE: de volgende generatie op een eenvoudige en toegankelijke manier financiële skills meegeven voor het leven. “Ik ben ervan overtuigd dat je je als young entrepreneur moet omringen met ervaren ondernemers. Mijn co-founders en ik vullen elkaar zeer goed aan”, zegt Wirtz daarover.
Daarna volgde anderhalf jaar van onderzoek en ontwikkeling. Om de basisprincipes van financiële educatie te doorgronden, hadden Wirtz en zijn co-founders diepgaande gesprekken met verschillende psychologen. Ze werkten ook intensief samen met zo’n honderd gebruikers, om hun missie af te toetsen en het product waaraan ze aan het werken waren uit te testen.
Met RISE streven we ernaar een nieuwe generatie te creëren die volledig klaar is voor de toekomst, gewapend met veel financiële kennis
“Uit die vele gesprekken en onderzoeken kwam een schat aan informatie voort”, herinnert Wirtz zich. “Van de ouders hoorden we dat ze het wel zeer belangrijk vinden om te praten met hun tieners over financiën, maar dat ze niet weten hoe ze het moeten doen. En de tieners zelf zijn onder elkaar vaak bezig over financiën, tegenwoordig is dat vooral bitcoin en crypto. We voelden dat er veel interesse was en onze missie en doelstelling werden unaniem positief onthaald.”
In een seed-ronde haalde de Brussels start-up 1,9 miljoen dollar op en dit leidde tot de geboorte van RISE, de eerste Belgische neobank voor tieners. “Volgens ons is een digitale bank de beste manier om onze doelgroep - de GenZ’ers die digitaal zeer onderlegd zijn, zij worden bij wijze van spreken geboren met een smartphone in hun hand - al doende te leren omgaan met geld. Met RISE streven we ernaar een nieuwe generatie te creëren die volledig klaar is voor de toekomst, gewapend met veel financiële kennis”, maakt de CEO zich sterk.
Al doende leren
“De focus van traditionele banken ligt doorgaans op louter transacties. Maar daar leren tieners zo goed als niks uit”, stelt Wirtz. “Integendeel, het wekt soms een afschuw op voor alles wat met geldzaken te maken heeft. Met RISE focussen we op financiële educatie op een toegankelijke en positieve manier. Dat is volgens mij wat ons onderscheidt van andere banken.”
Met RISE focussen we op financiële educatie op een toegankelijke en positieve manier. Dat is wat ons onderscheidt van andere banken
“We richten ons op een specifieke niche, namelijk tieners en hun ouders. Ten eerste willen we tieners tussen tien en achttien jaar stimuleren om hun eigen financiële beslissingen te nemen. Als ze bijvoorbeeld geld krijgen voor hun verjaardag, moeten ze het dan sparen of uitgeven? Het is belangrijk dat ze hierover zo vroeg mogelijk nadenken en hun eigen keuzes leren en durven maken. Wij zeggen hen niet wat ze wel of niet moeten doen. We geven gewoon de tools - een kleurrijke betaalkaart en een app met hun uitgavenoverzicht, spaarsaldo en spaardoelen – en hiermee kunnen ze zelf aan de slag, experimenteren zeg maar.”
De Brusselse neobank heeft er even aan gedacht om video’s en tutorials in hun app te voorzien, maar deed dit uiteindelijk niet. “Er is al zoveel informatie voorhanden op het internet en uit onze gesprekken bleek dat de tieners vooral al doende willen leren”, legt Wirtz uit. “Ze kunnen met hun RISE-card in de winkel, online en ook in het buitenland - bijvoorbeeld op vakantie - betalen. Binnenkort komen er ook features bij om te doneren en te investeren.”
Veilige (betaal)omgeving creëren
Het tweede belangrijke luik zijn de ouders, want zij moeten natuurlijk volledig achter Rise staan. Hun prioriteit is het creëren van een veilige omgeving voor hun tieners waar ze al doende kunnen leren en waar ze ook fouten mogen maken. Als ouder kan je via een aparte interface uitgavenlimieten instellen - je tiener zal dus niet plots in het rood staan - en zijn of haar transacties op de voet volgen. Je krijgt ook real time transactiemeldingen en je kan geld bijstorten of bijdragen aan spaardoelen - flexibele controlemechanismen die traditionele banken doorgaans niet bieden.
“Net zoals bij de tieners is het niet onze bedoeling om de ouders met het vingertje te wijzen”, legt Wirtz uit. “Wij willen hun rol niet overnemen maar enkel helpen om financieel bewuste kinderen op te voeden. We beschouwen onszelf trouwens niet als een bank, maar in de eerste plaats als een technologiebedrijf.”
Europese expansie
Wirtz en zijn team blijven nauw contact onderhouden met de gezinnen uit de opstartfase. “We nodigen hen geregeld uit bij ons op kantoor, bellen hen op of organiseren groepsgesprekken. Hun feedback is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van RISE”, klinkt het. “De tieners zijn allemaal heel enthousiast, vooral de spaardoelen vinden ze fantastisch. Het is mooi om te zien waarvoor ze allemaal sparen: een smartphone of laptop, een nieuwe fiets, een paar coole sneakers, een pretparkbezoek of ander uitstapje,…”
“Ook de ouders zijn tevreden dat hun kinderen op een laagdrempelige manier met geld leren omgaan. Velen vragen nu zelfs aan de grootouders om geen cash geld meer te geven - bijvoorbeeld voor een verjaardag - maar om het rechtstreeks op de rekening te storten, zodat hun tiener er zelf mee aan de slag kan. Het brengt dus ook een switch teweeg in het geldgedrag van ouders en grootouders”, aldus Wirtz.
De vele lovende reacties wakkeren de ambities en drive van het RISE-team verder aan. “Natuurlijk dromen we groot”, zegt Wirtz met het nodige enthousiasme. “In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië zijn er al neobanken die focussen op financiële educatie en die groeien ongelofelijk snel. Dat geeft ons veel vertrouwen om uit te breiden van België, waar we nu goed gelanceerd zijn, naar de rest van Europa.”
Leuk en authentiek verhaal
“We hebben de voorbije maanden geïnvesteerd in het opbouwen van een sterk en gedreven team, we zijn nu met 21 medewerkers. Als fintech bedrijf is het technologische luik uiteraard heel belangrijk en we doen ook veel inspanningen op marketingvlak. Het komt erop aan om onze doelgroep te bereiken voor ze bij een traditionele bank terechtkomen. We zetten sterk in op social media, aangezien de jongeren zich daar grotendeels bevinden. We willen niet pushy zijn zoals veel andere merken en bedrijven op de socials. Wat we willen, is een leuk en authentiek verhaal brengen waardoor de jongeren zich aangesproken voelen, en waardoor ze denken: yes, dat wil ik!”
Want hoe gedreven en ambitieus Wirtz en zijn team ook zijn om Europa te veroveren met Rise, hun focus ligt in de eerste plaats op het ontwikkelen van een product met een uitzonderlijke missie, dat iedereen wil gebruiken. “Ik koester deze droom al sinds mijn achttiende. Rise heeft een sterke missie en een mooi verhaal, we geloven er allemaal echt in. Het geeft ontzettend veel energie om dit verder uit te bouwen tot een duurzaam, authentiek en leuk merk”, besluit Wirtz.