Nie neute, nie pleuje. De sappige leuze die de eigen(wijs)heid van stroppenstad Gent zo karakteriseert, zit ook onderneemster Elke De Blauwe in het bloed. Na het overlijden van haar man en kompaan John Bourgonjon kwam het reilen en zeilen van het familiebedrijf plots op haar schouders terecht. Allesbehalve een evidentie, en toch. Na een hindernissenparcours dat menig ander met de handen in het haar had doen afdruipen zet Elke De Blauwe met Brochette een ijzersterk nieuw merk in de markt. Dat doet ze niet alleen, maar met de hulp van haar ondertussen volwassen zoon Laurenz-Maximus.
De dagen dat we ons vlees enkel in het koelvak van de supermarkt of aan de vertrouwde slagerstoog op de kop konden tikken, liggen onherroepelijk achter ons. Webshop Brochette zorgt ervoor dat we heerlijk, kwaliteitsvol vlees voortaan gewoon online kunnen bestellen. In een sector die nog grotendeels vertrouwt op papier en vaste telefoon is dat een revelatie. Of eerder een revolutie? Als vrouw in een echte mannenwereld is Elke De Blauwe een pionier in elke zin van het woord, en bovendien iemand die goed weet hoeveel werk daarbij komt kijken.
Vertrouwen is alles
Familiebedrijf Bourgonjon, het moederbedrijf van Brochette, is een gevestigde waarde binnen de vleessector. Hun klantenbestand bestaat vooral uit horecazaken, en die zijn er natuurlijk op gebrand om hun klanten te plezieren. De kwaliteit van het geleverde vlees is onlosmakelijk verbonden met het succes van de menukaart. Het vertrouwen van de horeca winnen is dus een basisvoorwaarde om als leverancier de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. “Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat je kwaliteit levert,” zegt De Blauwe. “Zeker als je zo’n groot aandeel van hun budget inneemt, want kwaliteitsvlees kost geld. Dat vertrouwen win je niet op één dag-daar moet op de lange termijn aan gebouwd worden.”
Je ziet de successen die mensen binnenrijven. Maar wat de buitenwereld niet ziet, is wat ze daar achter de schermen allemaal voor moeten doen.
Maar Elke De Blauwe moest niet alleen timmeren aan het vertrouwen van haar klanten. Ook haar zelfvertrouwen kon aanvankelijk wel een oppepper gebruiken. Een bedrijf kan pas groeien als het met vaste hand geleid wordt, dus bleef ze niet bij de pakken neerzitten. Ze schreef zich in voor een handvol cursussen die haar in contact brachten met andere ondernemers en haar klaarstoomden voor de toekomst.
Die kruisbestuiving zorgde mee voor een grote verandering in aanpak. “Ik was altijd enorm gefocust op het operationele niveau. Zorgen dat de stocks gevuld waren, dat bestellingen vlot verliepen, dat soort zaken. Maar ik leerde dat het grootste werk eigenlijk op het strategische niveau gebeurt. Bepalen waar je voor staat en waar je heen gaat, is het allerbelangrijkste. Het draait vooral om werken aan je zaak, niet alleen in je zaak.
Het moeras van digitale marketing
Die inzichten leidden het bedrijf recht naar een volgende mijlpaal: digitalisering. In 2016 lanceerde Bourgonjon een gebruiksvriendelijke bestel app. Een volledig nieuwe aanpak, die een nieuwe werkwijze en workflow met zich meebracht. Geen enkele consultant behoedt je voor de impact die een dergelijke digitale transformatie heeft op jouw organisatie, je personeel én je klanten. Het was allesbehalve eenvoudig om uit te zoeken hoe het merk zich opnieuw kon uitvinden in de online wereld. Maar dat het een unieke sprong was binnen de sector was wél snel duidelijk. “Ik was de eerste om de stap naar digitaal te zetten, en het spreekt voor zich dat je dan voor valkuilen komt te staan”, zegt Elke De Blauwe. “Maar aan de andere kant gaf die pioniersrol me vleugels. Ik voelde me nog vastberadener over de richting die we uitgingen.”
Gent bleek bovendien het ideale decor voor die omwenteling. Als het culinaire mekka van Vlaanderen deinsde de Arteveldestad niet terug voor een nieuwe, frisse wind in een foodwereld die steeds diverser oogt.
Ik leerde dat het grootste werk eigenlijk op het strategische niveau gebeurt. Bepalen waar je voor staat en waar je heen gaat is het allerbelangrijkste. Het draait vooral om werken aan je zaak, niet alleen in je zaak
Die eerste digitalisering legde uiteindelijk de basis voor de Brochette-webshop. De geleerde lessen bleken goud waard in het op poten zetten van het nieuwe project. En toch nam Elke De Blauwe, dit keer met haar zoon Laurenz-Maximus als partner, ruim de tijd om een sterk concept voor te bereiden. “Ruim anderhalf jaar hebben we aan ons concept gesleuteld. En natuurlijk kwamen er nieuwe vragen bovendrijven: willen mensen wel online vlees kopen? Willen ze niet - letterlijk dan - zien welk vlees ze in de kuip hebben?
En hoe vinden we onze weg in het moeras van digitale marketing? Eens je Google Ads, Google Analytics, Facebook ads, Canva, Mailchimp en Instagram onder de knie hebt, ben je weer een heel eind verder.” Eén van de grootste lessen die ze in die periode leerde? Mensen willen de menselijke kant van het bedrijf zien. “Mooie foto’s van vlees delen, dat werkt. Maar wat mensen écht willen zien, is andere mensen. De gezichten die achter het merk schuilen en de verhalen die ze te vertellen hebben. Je bent als vleesbedrijf in zo’n veeleisende sector dan ook niets zonder een goed draaiend equipe. Het werken aan het online imago van de firma’s heeft er ook voor gezorgd dat de juiste mensen zich spontaan aanbieden.”
Flexibel professionalisme
Webshop Brochette moest het aanvankelijk vooral van mond-op-mondreclame hebben. Het coronavirus bracht daar verandering in. De wereld ging op slot en plots gingen mensen actief op zoek naar kwaliteitsvlees op het net. Terwijl Elke De Blauwe en zoon Laurenz-Maximus zo lang over hun digitale marketingstrategie hadden nagedacht, kwamen de kopers nu vanzelf binnendruppelen.
Wat Brochette écht drijft, is de passie voor eten. En dan vooral: eten als een teken van liefde en een kans om te verbinden
Dat Brochette zowel de flexibiliteit van een webshop als de professionaliteit van B2B-bedrijf Bourgonjon aan de dag kan leggen, doet hen nog extra in de kijker springen. “Met Bourgonjon hebben we jarenlange ervaring als food professionals. We hebben oog voor afwerking. We letten op een mooie verpakking of een goed geplaatst etiket. Die kleine zaken maken écht een verschil.”
Maar alle USP’s terzijde: wat Brochette écht drijft, is de passie voor eten. En dan vooral: eten als een teken van liefde en een kans om te verbinden. “Mijn partner Jean Bodé zegt altijd: als je goed eten kan klaarmaken en mensen rond de tafel krijgt, dan smeed je banden. En die banden zijn van onschatbare waarde.”
Dat idee sijpelt door in alles wat Brochette in de markt zet, en komt tot een zinderend hoogtepunt in de Appreciation Box. Die Box heeft z’n naam niet gestolen, want het is dankbaarheid in een cadeaupakket en voor de ontvanger een echte unboxing experience. Een manier voor bedrijven om zowel hun werknemers als de lokale horeca een hart onder de riem te steken in moeilijke tijden. Want spreken is zilver, en eten is goud.
Werk aan de (online) winkel
Brochette is het ultieme bewijs dat de aanhouder wint. Elke De Blauwe liet zich niet klein krijgen door de valkuilen die ze op haar pad tegenkwam. Integendeel: elke tegenslag maakte haar sterker en vastberadener. Maar makkelijk was het niet. “Je ziet de successen die mensen binnenrijven. Maar je ziet niet wat ze daar achter de schermen allemaal voor moeten doen. Er komt zoveel tegenstand en dus ook doorzettingsvermogen bij kijken. Je moet bereid zijn om jezelf constant opnieuw uit te vinden”, zegt ze. En laat dat nu net de grootste les zijn: wie online wil groeien, moet zich blijven profileren. Werk aan de winkel, dus!
Laat jij ook jouw medewerkers zien dat je hen op prijs stelt? Ondersteun en motiveer ze met een AppreciationBox