Adobe heeft de resultaten van het Digital Index Online Shopping Prediction 2015 bekendgemaakt. Adobe voorspelt dat in de maanden november en december twintig procent van de totale online omzet wordt gerealiseerd.
55 miljoen bestellingen geanalyseerd
De voorspellingen zijn gebaseerd op een analyse van 55 miljoen bestellingen en anonieme data van meer dan een biljoen bezoeken van 4.500 websites van retailers afgelopen zeven jaar.
Door de omvang van de verzamelde data heeft Adobe de afgelopen jaren de online uitgaven van consumenten op Thanksgiving Day en Cyber Monday in de VS tot op twee procent nauwkeurig voorspeld. Dit is de meest accurate voorspelling binnen de industrie. Een afzonderlijk onderzoek van meer dan 400 consumenten per land werd uitgevoerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië, China en Singapore.
Productreviews spelen steeds grotere rol in aankoopgedrag
Productreviews zijn belangrijk bij aankopen: De data-analyse van Adobe toont aan dat productreviews een belangrijke factor zijn in de customer journey. Bijna de helft van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk (45%) en Frankrijk (48%) geeft aan dat productreviews een van de twee belangrijkste beïnvloeders is bij het overwegen van een grote aankoop. In Duitsland zoekt zelfs twee derde van de consumenten productreviews op voordat ze een aankoop doen.
Social media zijn een belangrijk kanaal voor het zoeken van productreviews: steeds meer consumenten gebruiken social media om uit te vinden wat de beste producten van dit jaar zijn.
- In het Verenigd Koninkrijk geeft 43 procent van de respondenten aan dat ze social media gaan gebruiken om het beste product te vinden, ten opzichte van 25 procent vorig jaar.
- 48 procent van de Duitse respondenten gaan social media om deze reden raadplegen, tegenover zestien procent in 2014.
- Ook de Franse respondenten vertrouwen op social media (35%) in hun zoektocht naar het beste product, waar dit vorig jaar nog 28 procent was.
Kerstseizoen is enorm belangrijk voor Europese e-commerce sector
"Het ADI rapport onderstreept nog maar eens hoe belangrijk het kerstseizoen is voor e-commerce in Europa. Het biedt consumenten de mogelijkheid om te profiteren van lage prijzen, aanbiedingen van retailers en verscheidenheid in producten, zonder dat ze zich door de mensenmassa in winkelcentra hoeven te worstelen", zegt Mark Zablan, President Adobe EMEA.
"Consumenten beperken zich echter niet meer enkel tot de beste prijs bij een aankoop, het onderzoek toont aan dat ze steeds meer op zoek gaan naar productreviews en informatie op social media om zich in te lezen voor hun aankopen. Dit is een belangrijke conclusie voor Europese retailers. Ze moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om met de consument in contact te treden op verschillende momenten in de customer journey, om hen zo tot een aankoop over te laten gaan. Social media is een belangrijk kanaal om dit te bereiken."
Enkele opvallende Europese Trends:
- Online en mobiele uitgaven consistent met 2014:
Het onderzoek voorspelt dat Europese consumenten in november en december 2015 net zoveel uitgeven aan aankopen als in 2014. In Duitsland wordt verwacht dat zestig procent van de aankopen online worden gedaan, ten opzichte van 57 procent in het Verenigd Koninkrijk en 53 procent in Frankrijk.
Lage prijzen en goede aanbiedingen zijn de belangrijkste redenen om aankopen online te doen, terwijl verscheidenheid aan producten ook steeds meer een rol gaat spelen. Meer dan de helft van de Duitse respondenten gaf aan dat productverscheidenheid de belangrijkste reden is om online te shoppen.
- In 2015 zullen er naar verwachting net zoveel kerstaankopen worden gedaan via mobiele devices (smartphone of tablet) als in 2014:
In veel landen zal er net zoveel omzet via smartphones worden gegenereerd als via tablets. Noord-Europa kent de meeste mobiele consumenten; Noorse (25%), Engelse (23%) en Zweedse (22%) consumenten zullen meer via mobiele devices shoppen dan consumenten uit de VS (20%). In Nederland ligt dit aantal op vijftien procent. De Belgen winkelen het minst via mobiele devices, slechts tien procent van de consumenten.
- Het kerstseizoen wordt langer:
De periode waarin aankopen voor de feestdagen worden gedaan verandert. In Duitsland koopt men steeds vroeger de cadeautjes; 22 procent van de respondenten geeft aan al voor november te beginnen met het doen van aankopen. Dit komt vooral door de vrouwelijke consument; 31 procent geeft aan al voor november te beginnen met het doen van aankopen, terwijl dit vorig jaar nog 22 procent was. In het Verenigd Koninkrijk blijft het percentage vroege inkopers met 28 procent stabiel; hoewel er nu meer respondenten aangeven pas in de tweede helft van november te beginnen.
- Piek in online aankopen voor feestdagen:
Het Verenigd Koninkrijk kent de grootste piek in online aankopen van Europa met een verwachte uitgave van in totaal €660 miljoen, op Black Friday 27 november. Dit is een groei van 49 procent ten opzichte van vorig jaar. Duitsland komt op de tweede plaats met een verwachte uitgave van €507 miljoen op 7 december. In Frankrijk ligt de piek ook op 7 december, met een verwachte uitgave van €334 miljoen. In Nederland (€150 miljoen) en België (€81 miljoen) ligt de piek op 14 december.
- Gemiddelde online bestedingen per persoon tijdens piekdagen:
Per persoon besteden Europeanen gemiddeld minder geld dan Amerikanen tijdens de piekdag voor online winkelen in hun land. Europeanen zullen online €9,14 per persoon besteden en Amerikanen besteden naar verwachting €10,08 gemiddeld per persoon op Cyber Monday (30 november), de belangrijkste online winkeldag van het jaar in de VS.
Voorspellingen voor de Belgische e-commerce sector:
- Totale online kerstaankopen: 2,74 miljard euro, een groei van vier procent ten opzichte van 2014
- Piekdag online aankopen: 14 december met een verwachte uitgave van 81 miljoen euro
- Gemiddelde uitgave per persoon op de piekdag (14 december): 8,57 euro
- Kerstaankopen via mobiele devices: 10 procent van online aankopen komt vanaf een smartphone of tablet
- Twintig procent van de jaarlijkse online aankopen vindt plaats tijdens het kerstseizoen
In Nederland zal 5,5 miljard euro vloeien naar kerstaankopen en groeit e-commerce dit jaar zeven procent ten opzichte van vorig jaar.
Ter vergelijking: de Chinese e-commerce gigant Alibaba haalde in één dag 14,3 miljard dollar aan omzet op één dag tijdens hun versie van Black Friday... Europeanen hebben dus nog werk om e-commerce te promoten :)