Gary Vaynerchuk moet ik je waarschijnlijk niet meer voorstellen. De Amerikaanse ondernemer is een man naar mijn hart: recht voor de raap, en een kei in storytelling. Hoe start-ups kunnen groeien met de juiste focus? Op The Next Web deelde hij zijn ondernemerstips met mij, en het was hoog tijd die eindelijk eens uit te schrijven.

Bouw een business waarmee je effectief ook geld kunt verdienen

We durven vaker het Europees ondernemerschap te vergelijken met het Amerikaanse. Zo'n discussie eindigt vaak met de wijzende vinger dat we beter eens in gang zouden schieten in plaats van ideeën aan de lopende band te spuien. "In welk continent ze ook zitten, ik zie nog te veel start-ups die in hun enthousiasme soms vergeten dat ze een business aan het uitbouwen zijn", meent Vaynerchuk.

"Dikwijls is er dan verlies van focus, waardoor één cruciaal aspect van het ondernemerschap uit het oog wordt verloren: geld verdienen. Nee, je bent geen artiest of een geldmachine: je bent een mens van vlees en bloed die zijn of haar droom wil uitbouwen en daar liefst ook iets aan wil verdienen."

Focus je op de juiste groeimiddelen

Vaynerchuk vindt dat veel jonge bedrijven hun groeipotentieel om een meer praktische manier moeten aanpakken. "Soms hoor ik hoe start-ups apetrots zijn dat ze x aantal medewerkers hebben", zegt Vaynerchuk, honend. "Komaan, dat zegt weinig over hoe snel je groeit, hé. Dat is helemaal geen indicator. Wat bijvoorbeeld al een pak beter zou zijn, is je werknemers voor de volle 100% inzetten op datgene waarin ze uitblinken. Pas op, makkelijk is dat niet. Maar kijk naar wat je start-up nodig heeft om snel vooruitgang te boeken. Overweeg welk menselijk kapitaal je hiervoor behoeft, en ga er actief naar op zoek."
 

Staar je niet blind op waardering en investeerdersrondes

Volgens de Amerikaanse ondernemer staren veel start-ups zich blind op een betere waardering en de volgende investeerdersrondes. "Interesse van investeerders is het resultaat van een goed product, het mag geen doel op zich zijn", stelt Vaynerchuk.

"Waarom brengen starters zoveel tijd door met investeerders? Ze zouden beter eens gaan praten met hun klanten, en die feedback gebruiken om hun product te verbeteren."