In 2013 ontstond het Gentse StoryMe als start-up met een duidelijke missie: complexe onderwerpen eenvoudig uitleggen met animatievideo’s. Vijf jaar later is niet alleen hun aanbod, maar ook hun bedrijf exponentieel gegroeid in België en zijn de eerste stappen gezet in het buitenland. De initiële groei was deels te danken aan de eerste partners die van meet af aan geloofden in het concept, het team en de markt. Na vijf jaar is het bedrijf echter klaar voor de volgende fase, waarbij internationalisering op de eerste plaats staat. Om het bedrijf te schalen werd gekozen voor een nieuwe investeerder met de nodige ervaring.
Start-up struggles
Sinds 2013 is er binnen StoryMe heel wat veranderd en die veranderingen bleken niet altijd even simpel. Niet enkel de shift van animatievideo's naar complete videostrategie stelde het bedrijf voor uitdagingen, maar ook een mislukte uitbreiding naar Zurich in 2016 bleek voor het bedrijf een grote beproeving. Gelukkig trok oprichter en CEO Lorenzo Bown er zijn lessen uit, die een jaar later bij uitbreiding naar Londen handig van pas bleken te komen. Daar sleepten ze enkele grote deals in de wacht met klanten als Bank of America, Volvo en Microsoft. Sindsdien heeft StoryMe zich definitief gepositioneerd op de Engelse markt en blijft het aantal binnenkomende opdrachten er sterk toenemen.
Om hun ambitieuze internationalisering echt waar te maken, koos StoryMe vorige maand voor een nieuwe start met een externe investeerder om het Belgische succesverhaal te kopiëren naar het buitenland. Het StoryMe team had sinds de eerste ontmoeting een klik met de nieuwe investeerder, Jerôme Lhoist, waar ze vanaf nu nauw mee zullen samenwerken. Als ondernemer heeft hij dezelfde ambitie om de snelle expansie van StoryMe in België opnieuw waar te maken in het buitenland.
"Ik geloof enorm in de toekomst van video en in de shift die het team gemaakt heeft naar videostrategie. Ook de combinatie van de unieke StoryMe start-upcultuur en mijn analytische achtergrond als ondernemer leken ons meteen een goede match”, vertelt Lhoist daarover.
Actief in Londen en Nederland
Dankzij de nieuwe samenwerking met Lhoist, kan StoryMe zich dit jaar opnieuw concentreren op hun internationale uitbreiding. Ook in Londen, waar de start-up intussen al anderhalf jaar actief is, zit video in de lift. Er is steeds meer vraag naar zowel videoproductie als videostrategie, dus als eerste stap zal het huidige team van drie werknemers daar zeker nog versterkt worden.
“We zijn een jaar geleden overgestapt van louter videoproductie naar professionele begeleiding van bedrijven om video strategisch in te zetten doorheen alle processen, waarbij onze videostrategen een plan op maat maken, de video’s produceren én slim verspreiden om de juiste mensen te bereiken”, duidt oprichter Lorenzo Bown.
Dit jaar verkende StoryMe ook al de Nederlandse markt, en die uitbreiding lijkt een veelbelovende volgende stap. Momenteel wordt er daarom een dedicated team samengesteld om StoryMe Nederland op te starten. Binnenkort zal StoryMe dan ook actief zijn in Nederland, en dat is te danken aan de investeerders.
Volgens Bown is er echter nog niks in steen gebeiteld: “Verdere marktanalyses moeten uitwijzen wat onze volgende bestemmingen zullen zijn. Dat kan gaan van de Verenigde Staten, tot Scandinavië of de Oost-Europese landen. We denken aan deze landen omdat we van daaruit ook al aanvragen krijgen, maar niets is zeker, en dat maakt het net zo interessant.”
Het StoryMe team telt vandaag 80 teamleden en één investeerder. Het bedrijf zal ook een deel van het nieuwe kapitaal ook investeren om het strategisch team uit te bouwen in Vlaanderen, Brussel, Wallonië, Londen, Nederland en andere toekomstige kantoren.