Kadonation heeft een investering van 250.000 euro opgehaald bij verschillende Vlaamse investeerders. De start-up wil haar platform, dat het samenleggen voor cadeau’s vereenvoudigt, verder uitbouwen en schalen. “Eerst willen we marktleider worden in België, maar we willen snel uitrollen naar andere landen”, klinken de ambitieuze plannen bij oprichters Fabrice Guillermin en Jelle Van Roosbroeck.
Doelbewust gekozen voor meerdere investeerders
De investering komt van enkele bekende namen uit de sector, waaronder Luc Van Mol (ZEB) en Harry Demey (LDV). Guillermin laat weten dat de ondernemers ook een zitje in de raad van bestuur nemen. “We hebben doelbewust gekozen voor meerdere investeerders”, zegt Van Roosbroeck . “Zo hebben we een waaier aan expertise in ons bedrijf waarmee we snel kunnen groeien.”
Datzelfde optimisme is ook aan het investeerdersfront aanwezig. “Niet alleen is dit een straf concept, ook zijn Fabrice en Jelle vanaf dag één rasechte ondernemers”, bevestigt Harry Demey. Kadonation voldoet aan mijn twee hoofdcriteria: relevant en onderscheidend.”
“Volgens mij is dit de juiste dienst op het juiste moment”, knikt Luc Van Mol. “De maatschappelijke vraag naar dit product is enorm.”
Donatiegebaseerd crowdfundingplatform: de volgende stap?
Het maatschappelijke en grote doel van Kadonation is heel eenvoudig: dé referentie worden voor alles wat met cadeau’s te maken heeft. Eerder al werd de start-up geselecteerd voor het eerste programma van accelerator The Birdhouse, en zes maanden later was het Gentse bedrijf klaar voor de volgende stap.
Guillermin spreekt vol enthousiasme over uitbreidingen in het aanbod. “Er zijn zeer concrete plannen om naast het klassieke platform een donatiegebaseerd crowdfundingplatform te ontwikkelen”, zegt hij. “Met dergelijke functionaliteiten willen we vooral relevant blijven in een snel veranderende markt.”
Naast uitbreidingen in het aanbod heeft Kadonation nog nieuw bloed in haar team gehaald en verwelkomt het met open armen nieuwe, spontane sollicitaties. “De investering wordt voor een groot deel gewijd aan marketing, waarvoor we nu al twee profielen hebben aangeworven. Zo hopen we zo snel mogelijk de kaap van 12.000 gebruikers in het eerste jaar te bereiken”, licht Guillermin toe.
Op Kadonation kunnen allerlei mensen bijdragen aan een groepsportefeuille. Als organisator hoef je enkel een pagina aan te maken en die te delen met de bijdragers. Uiteindelijk kan de ingezamelde som worden ingeruild voor een cadeaubon bij een van de vele partners, al kan ze ook worden gestort op een bankrekening. “Afgelopen jaar hebben we allerlei partnerships kunnen verzilveren met gevestigde waarden zoals Coolblue, Connections en Zalando. Nu is het tijd om ons platform nog sterker in de markt te zetten”, aldus Guillermin nog.