Stel je voor: 1999, San Francisco. Net in het midden van de internetbubbel. Een markt vol concurrentie. Toch slaagt Salesforce er sinds dan al in het verschil te maken. Niet alleen dankzij haar diensten, zo meent het bedrijf, maar ook dankzij de unieke ‘Spirit of Ohana’-bedrijfscultuur.
Carmina Coenen is intussen al 7 jaar in dienst bij Salesforce België en leidt als ‘senior manager solution engineering’ een team dat klanten moet inspireren en adviseren om de stap naar digitale transformatie te maken. Zij heeft het bedrijf de laatste jaren alleen maar zien groeien, vanop de eerste rij. Met haar gaan we graag dieper in op wat nu precies die Spirit of Ohana-cultuur is die van Salesforce één van de succesverhalen van het afgelopen decennium maakte.
Spirit of Ohana als bedrijfscultuur
De cijfers liegen er niet om: 60 procent van de Bel20 genoteerde bedrijven zijn trouwe klanten van Salesforce België. “Het succes van onze klanten straalt natuurlijk ook op ons af,” zegt Carmina Coenen. “Maar omgekeerd geldt hetzelfde: wij proberen onze klanten te inspireren met onze specifieke Ohana-bedrijfscultuur, waarvan we sterk overtuigd zijn dat het één van dé pijlers is van ons succes.” ‘Ohana’ komt uit het Hawaiiaans, en betekent ‘familie’. Vergis je niet: dat wil niet zeggen dat Salesforce een zweverige mentaliteit uitdraagt. “Het betekent dat alle werknemers en klanten van Salesforce één grote familie vormen,” legt Coenen uit. “Belangrijk daarbij is het principe: ‘leave nobody behind’: niemand blijft ooit achter, we steunen elkaar door dik en dun. We proberen elkaar op alle mogelijke manieren te betrekken bij het bedrijf. Niet enkel op lokaal vlak, maar ook internationaal. En niet alleen onze collega’s, maar ook onze klanten willen we als onderdeel van onze familie beschouwen.” Het was Salesforce-oprichter Marc Benioff die tijdens een sabbatical op Hawaii het begrip Ohana leerde kennen dankzij intense contacten met de lokale bevolking. Hij besloot prompt om de mentaliteit te incorporeren in zijn bedrijf.
Transparantie en vertrouwen als belangrijke pijlers
En het blijft zeker niet bij loze woorden: zo is transparantie erg belangrijk voor Salesforce, stelt Coenen. “We werken allemaal samen aan het succes van Salesforce, dat betekent dat vertrouwen en transparantie absolute prioriteiten zijn: het is voor ons maar logisch dat iedereen inzicht krijgt in welke richting Salesforce wil evolueren in de toekomst. Niet alleen de topkaderfuncties, maar ook wie onderaan de ladder begint.”
Drie keer per jaar stelt Salesforce een nieuwe release voor van hun cloud-diensten. “Die release wordt uitgebreid toegelicht naar alle werknemers. En op onze website kan je ten allen tijde alle gegevens opvragen over de performance van onze cloud-oplossing. Daar staan we op.”
Maar het mooiste voorbeeld van Salesforce’s transparantie vindt Coenen de jaarlijkse managers-top in San Francisco. “Onze CEO Marc Benioff en zijn management ontvangen er jaarlijks de top 500 van Salesforce-managers wereldwijd. Ik heb ook al het geluk mogen ervaren om op die unieke samenkomst aanwezig te kunnen zijn,” aldus Carmina Coenen. “De CEO licht er alle toekomstplannen toe. Je merkt meteen hoe actief Salesforce nadenkt over de toekomst, en ook dat schept weer vertrouwen. Voor alle lines of business wordt er uitgestippeld waar het bedrijf de komende tijd naartoe wil. Bovendien wordt de hele top live gebroadcast en kan iedereen vragen stellen.” Geen toekomstplannen die bedisseld worden in een achterkamertje, dus.
Het watervalprincipe van Salesforce
Carmina Coenen gelooft sterk in het watervalprincipe van Salesforce: beslissingen van de CEO sijpelen uiterst snel door naar alle gelederen van het bedrijf, en iedereen kan commentaar toevoegen. “Dat is belangrijk: als werknemer het gevoel krijgen dat je het verschil kan maken, dat je waarde kan toevoegen aan het bedrijf Salesforce. Studies zeggen het: we willen meer en meer een individuele bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf waar we werken. Geen nummer zijn, maar een belangrijke schakel in het netwerk. Salesforce is geen exclusieve club van topmanagers die alles boven de hoofden van hun werknemers beslissen. Iederéén draagt bij aan het succes. De snelheid van het watervalprincipe en de betrokkenheid zijn belangrijke succesfactoren van onze indrukwekkende groei.”
Equality: je steentje bijdragen aan een betere wereld
“Equality is nog zo’n belangrijk principe van ons bedrijf,” vervolgt Carmina Coenen. “Salesforce wil zijn steentje bijdragen voor een betere wereld en draagt sociale verandering hoog in het vaandel. Bij de start van Salesforce, 18 jaar geleden, werd het ‘1-1-1-model’ verankerd in onze bedrijfsfilosofie. 1% van onze tijd, 1% van onze technologie en 1% van onze financiële middelen gaan integraal naar NGO’s.” En ook hier blijft het allerminst bij loze woorden: elke werknemer krijgt 7 dagen per jaar beschikbaar om zich in te zetten voor een betere wereld, door bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk te doen. “Zo ga ik op 01/06 op het event Salesforce Essentials meisjes tussen 11 en 15 jaar de beginselen van het programmeren bijbrengen op een leerrijke maar plezierige manier. Welke mechanismen zitten er bijvoorbeeld achter het spelletje Angry Birds? Zulke ervaringen verrijken me als mens, en maken me opnieuw heel trots om deel uit te mogen maken van Salesforce. Ik neem graag mijn verantwoordelijkheid: niets fijners dan als vrouw in de IT-sector jonge meisjes te kunnen inspireren.”
Salesforce heeft overigens sinds vorig jaar een Chief Equality Officer in dienst: ex-Microsoft Tony Prophet ziet erop toe dat het bedrijf zich actief inzet voor diversiteit - is het nu op vlak van gender, geaardheid, geloof of nationaliteit. Salesforce-CEO Marc Bernioff staat bekend om zijn inspanningen voor LGBT-rechten. Zo heeft hij zich onder andere ingezet tegen die wetten die het homohuwelijk boycotten.
Innovatie als motor
Tot slot wil Carmina Coenen ook nog het belang onderstrepen van innovatie. “De groei van ons bedrijf wordt ook gereflecteerd in de groei van ons klantennetwerk. Waar we vroeger nog moesten inspelen op pijnpunten bij onze klanten, of hen zelfs nog moesten overtuigen van het belang van een cloud, zijn we we langzaam aan veranderd een ander soort markt. We lossen niet zozeer meer pijnpunten op, maar zetten visies neer voor de toekomst, specifiek aangepast naar de wensen van onze klanten. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld disruptief worden in een veranderende consumentenwereld? Ook hier speelt dat gevoel van Ohana, familie en partnership sterk mee. Samen helpen we elkaar vooruit.” Forbes Magazine bekroonde Salesforce met Innovator of the Decade Award, en het bedrijf is niet van plan om die titel ook in het komende decennium af te geven. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan het succes van Dreamforce, ons event rond innovatie in de techwereld. 100.000’en gelijkgestemden trekken elk jaar naar San Francisco om ondergedompeld te worden in de nieuwste tech-evoluties. Salesforce is niet van plan om zijn titel van pionier in de innovatie op te geven,” besluit Carmina Coenen.