De drie founders van mealhero: Steven Debaere, Jeroen Spitaels en Anton Claeys
De afgelopen weken was mealhero niet uit de media weg te slaan. Iedereen was lyrisch over het toestel dat met één druk op de knop een gezonde maaltijd voor je klaarstoomt. Het mag dan ook niet verbazen dat de Kickstarter-campagne een vliegende start nam. Tijdens het openingsweekend haalde het team al de helft van hun beoogde bedrag op. Aan het einde van de Kickstarter-rit moet er zo’n 65.000 euro op tafel liggen. Spannende tijden voor de drie dus. Ik zit samen met Jeroen Spitaels, de ‘kok’ van de drie, terwijl naast ons de mealhero-stomer gezellig zit te pruttelen.
Gezond koken zonder moeite
Door alle media-aandacht lijkt het haast onnodig om het mealhero-concept nog uit te leggen, maar toch: je krijgt diepgevroren ingrediënten bij je thuis geleverd die je moet inscannen op je mealhero-apparaat, dat vervolgens perfect weet hoe lang alles gestoomd moet worden. Rest jou nog enkel alles in het juiste bakje te doen en een halfuurtje te wachten. Daarna kan je jouw gezonde maaltijd op tafel zetten. Voedzamer dan een pak friet, goedkoper dan Deliveroo en gemakkelijker dan Hellofresh: dit lijkt haast de droom te zijn van iedere drukbezette millennial. Geen wonder dat dit concept dan ook ontwikkeld werd door drie van die drukbezette millennials.
De mealhero-stomer
“Ik leerde Steven en Anton (Debaere en Claeys, de overige founders van mealhero, n.v.d.r) kennen op de Vlerick Business School. Toen onze opleiding afgelopen was, bleven we contact houden en een jaar later zakten we met ons drieën af naar het Balaton-festival in Hongarije. Daar beklaagden we ons over ons soms drukke leven en hoe eten, en dan vooral gezond eten, daarbij inschoot. Het was toen dat Anton al lachend zei: ‘ik ga een machine maken die eten voor mij kookt’. ‘Da’s goed’, zei ik, ‘dan maak ik wel het eten voor in uw machine’. Het was bedoeld als grap, maar kijk: nu is dat apparaat er echt.”
Ein-de-lijk daar
Tussen de Balaton-anekdote en de machine die vandaag verkocht wordt, zit ruim 2,5 jaar. “Dat was 2,5 jaar waar iedereen na zijn werk en in zijn verlof keihard werkte aan dit alles. We zijn er pas een halfjaar fulltime mee bezig. Het zijn best wel pittige jaren geweest.” Als ik aan Jeroen vraag hoe hij dat helse tempo al bijna drie jaar volhoudt, lijkt het antwoord erg evident te zijn voor hem: “We geloven gewoon keihard in mealhero. Dat jeugdig enthousiasme drijft ons. En persoonlijk krijg ik van al die drukte ook een adrenalinekick, die me in staat stelt er voor te blijven gààn.”
Na 2,5 jaar hard labeur, is ons kind eindelijk daar.
“Voor ons is het nu ook fantastisch dat we na al die jaren ons product kunnen tonen aan de buitenwereld. Ik vergelijk het altijd met een kind krijgen: na 2,5 jaar zwangerschap, is onze baby eindelijk daar. En het is dan ook wel tof als iedereen dan ook nog eens zegt dat het een schoon kind is (lacht).” Het design werd ondertussen onder handen genomen door een externe firma, maar de eerste versies hebben de drie zelf ge-3D-print. “In het begin was het verre van perfect. Maar ach, ze zeggen wel eens dat als je je niet schaamt voor je MVP, je te laat aan het testen geslagen bent.”
Testen, testen, testen
Dat testen is overigens iets dat centraal staat in de mealhero-aanpak. “Je kan een goed idee hebben en tot in de puntjes weten hoe alles er moet uitzien, maar de praktijk blijkt dan toch heel anders te zijn. En vooral als je er dan een groter publiek begint bij te betrekken. Dat is trouwens iets waar we vanaf het begin hard op ingezet hebben: testen met onze doelgroep. Dan kom je plots heel wat dingen te weten waar je zelf nooit opgekomen was”, vertelt Jeroen.
Je kan een goed idee hebben en tot in de puntjes weten hoe het er moet uitzien, maar de praktijk blijkt dan plots toch heel andere koek te zijn.
“Zo werkte onze stomer eerst met wifi. Op een dag belde iemand van onze testgroep dat z’n toestel niet meer werkte. Bleek dat de wifi, die die dag afgesloten was, de boosdoener te zijn. Nu werkt onze stomer ook zonder wifi. Maar je ziet, zo’n learnings zijn enorm belangrijk om je product naar een hoger niveau te kunnen tillen.”
“Uiteindelijk hebben zo’n 300 mensen het mealhero-concept uitgetest voor we het verder hebben uitgerold. Die moesten overigens allemaal de maaltijden betalen - we hadden schrik dat mensen anders niet kritisch genoeg zouden zijn. Want wie gaat er nu klagen over gratis eten?”
Ondertussen is er nu de Kickstarter-campagne. Na amper twee uur, hadden ze al 30% van hun doelbedrag binnen gehaald. Ze hopen in totaal 65.000 euro op te halen. Halen ze dat niet, dan gaat de deal niet door en wordt al het geld teruggegeven. Met nog een tweetal weken op de teller, zitten ze ondertussen al op zo’n 45.000 euro. Al is het in de eerste instantie eigenlijk niet om het geld te doen. “We hebben niet alleen voor crowdfunding gekozen voor het kapitaal, maar ook om onze eerste klanten te vinden en een solide fanbase op te bouwen. We willen mensen er vanaf het begin bij betrekken. Crowdfunding is in onze ogen daar de ideale manier voor.”
Met onze Kickstarter-campagne willen we vooral mensen vanaf het begin betrekken én fan maken.
De pessimist in mij moet het gewoon vragen: wat als die 65.000 euro er straks niet is? "Daar hebben we eigenlijk nog niet over nagedacht", geeft Jeroen eerlijk toe, "maar we zijn gewoon écht helemaal overtuigd van mealhero. Ik denk dat we dan gewoon gaan kijken hoe we ons concept kunnen verbeteren. Het is nu alles of niets, want als we ons doelbedrag niet halen, dan zien we niks van het geld.”
“Alleszins gaan we 4 december (de einddatum van hun Kickstarter-campagne, n.v.d.r) eens goed uitslapen. Daar hebben we nu alledrie wel eens echt nood aan (lacht).” Meer info over mealhero vind je op hun Kickstarter-pagina. Ik kan jullie alvast vertellen dat het écht lekker is 😉