Een jaarlijks fenomeen, de stageaanvragen. We hebben een waaier aan richtingen die bij ons de revue passeren: Cross Media Management, IMD, Toegepaste Informatica, … Elke richting (en bovendien elke stagiair) bieden hun eigen meerwaarde. Het moeilijkste is voor ons dan ook de keuze, aangezien we niet iedereen een stageplaats kunnen bieden. Dan rest nog de vraag: hoe bezorg je deze stagiairs een onvergetelijke ervaring? Bij marketingbureau Kreatix begint het antwoord op deze vraag met je houding.
Houding tegenover stagiairs
Iedereen gaat anders met stagiairs om. Sommigen vinden het tijdverlies, anderen vinden het een echte meerwaarde voor hun bedrijf. Hier zijn enkele mogelijke scenario’s die gepaard gaan met aanvragen van de stagiairs:
- Je ontvangt ze met open armen, gratis werk!
- Je denkt dat het tijdsverlies is, je agenda is al druk genoeg
- Je negeert hun aanvraag en laat ze verweesd achter
Jammer genoeg hoor ik via mijn netwerk dat het laatste scenario enorm vaak voorvalt. Ik vind dat sneu, want zo geef je deze gemotiveerde studenten niet de kans om zich te bewijzen. Is het echt niets voor jou? Dan kan je naar mijn mening minstens de moeite nemen om te antwoorden op hun vraag. Het tweede punt is betwistbaar, omdat het een (tijds)investering is. Ook al duurt het even voor iemand is ingewerkt in je bedrijf, op lange termijn zijn deze stagiairs enorm waardevol -meer hierover op het einde van dit artikel. Ze zullen immers hun ervaring doorvertellen aan vrienden en familie. Tot slot mag je stagiairs ook niet bekijken als gratis werk. Ze zijn er om dingen bij te leren, om zich te ontplooien.
Gelukkig is er ook een vierde manier: je stagiairs behandelen alsof het nieuwe werknemers zijn. Je doet een intake, je legt alle processen uit, je neemt ze mee naar meetings en je laat ze autonoom werken aan eigen projecten. Waarom? Omdat het werkveld aan het veranderen is, en ‘skills’ zoals zelfstandigheid enorm waardevol worden. Zo krijgen je stagiairs bovendien meer zelfvertrouwen en zullen ze sneller bereid zijn om het heft in eigen handen te nemen.
Let wel, elke persoon is anders. Niet iedereen kan zo autonoom werken, en dat is zeker oké. Die stagiairs krijgen dan meer begeleiding bij ons. We streven wel naar die zelfstandigheid: dat zien we als een enorme meerwaarde voor hen in de toekomst. We houden ook regelmatige feedbackmomenten. Klinkt bekend in de oren? Wel, dit concept draaien we om. Stagiairs geven ons feedback. Geven we genoeg waarde? Kom je iets tekort? Hoe kunnen wij nog verbeteren? Dat zorgt ervoor dat hun stage zo vlot mogelijk verloopt. Probeer eens de rollen om te draaien, het resultaat is vaak verhelderend!
Hoe wij het aanpakken
Bij Kreatix hebben we wel wat ervaring met stagiairs. Door onze leeftijd kijken studenten snel in onze richting, omdat het toegankelijker lijkt om te werken bij iemand van je eigen leeftijd. Zo krijgen we meer dan 100 aanvragen per jaar en moeten we jammer genoeg het grootste deel teleurstellen. We hebben simpelweg niet genoeg plaats om iedereen een kans te bieden. Toch proberen we elk jaar met minstens 12 studenten samen te werken. Onze selectiemethode: we baseren ons op soft skills. Een creatief portfolio is een plus, maar we kijken meer naar hoe die persoon in elkaar zit. Willen ze bijleren of is het enkel omdat het verplicht is? Zijn ze bereid om online een cursus te volgen om een nog betere stage te kunnen doen? Zien we passie?
Elke keer is het spannend (ook voor ons) op wat voor samenwerking het zal uitdraaien. Vaak nemen we ze dan op dag 1 mee naar een meeting. Dan zijn ze apetrots. ‘Dat mag niemand van mijn vrienden hoor!’
Als wederdienst voor al het (gratis) werk dat ze leveren, krijgen ze bij ons de kans om onze werkwijze te leren. Onze wederdienst verloopt vaak in de vorm van een workshop Wordpress, zo leren we ze om hun eigen, persoonlijke website te bouwen. Dat aan de hand van de nieuwste technieken en bovendien met een strak design. Zo kunnen ze de site gebruiken als hun cv bij sollicitaties. Dan heb je een streepje voor.
Wat probeer ik mee te geven? Dat het een wisselwerking is. Het is misschien omdat ik zo jong ben dat ik me nog net iets beter kan inleven in de mentaliteit van een student. Ik weet wat ze zoeken. Dat is erkenning, vertrouwen en het gevoel dat ze niet enkel koffie moeten halen. Als je dat kan bieden aan je stagiairs, dan heb je een aangename bedrijfscultuur.
Een return on investment
Stagiairs zijn krachtiger dan je denkt. Waar ze missen in praktijkervaring, kunnen ze wel interessante insights geven. Ze denken mee aan projecten en zijn kneedbaar. Zo mag je vaak flexibele persoonlijkheden ontvangen, die ook graag hun tanden zetten in dingen die ze op school nog niet geleerd hebben. De meesten doen stage om ook daadwerkelijk iets bij te leren, niet omdat het moet. Twintig procent van onze aanvragen zijn zelfs vrijwillige stages. Dat gaat over mensen die simpelweg willen bijleren over de wereld van development en digitale marketing.
Uiteindelijk worden je stagiairs je ambassadeurs. Ze sturen andere gemotiveerde mensen door, je kan ze een job aanbieden of ze vertellen tegen familie over je bedrijf. Zo kan je nog extra leads binnenkrijgen. Behandel je jouw stagiairs niet met respect, dan is de kans groot dat dat via mond-tot-mondreclame grote gevolgen heeft. Met al eens vragen hoe ze zich voelen binnen je bedrijf en of ze al veel geleerd hebben, kom je al een hele weg.
Verzorg je stagiairs, en zij zullen je belonen met sterk werk.