Bron foto: Shutterstock
Tegenwoordig is het al start-ups wat de klok slaat, ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Een opvallende trend bij heel wat start-ups is de groeiende interesse voor (big) data. Het is vaak een conditio sine qua non om een écht competitief voordeel te hebben op andere beginnende bedrijven en zo uit te groeien tot een respectabel bedrijf.
Startende bedrijven zijn vaak erg (hoog)technologisch. Het feit dat de lijn tussen technologie en dataverwerking eerder klein is, zorgt ervoor dat dit laatste efficiënter kan verlopen. Maar waarom kan het nog handig zijn voor start-ups om mee te springen op de trendtrein richting Big Dataland?
Ja maar wat kost ons dat?
Een eerste, doch veelbesproken, aspect is het kostenplaatje. Heel wat mensen staan sceptisch tegenover Big Data omdat het in hun ogen de rekening snel doet oplopen. Als je echter de mogelijkheden bekijkt, dan zie je dat dat niet per se het geval hoeft te zijn. Heel wat bedrijfsgiganten (denk aan Microsoft, Google, Amazon…) bieden een opensource platform gratis aan binnen een cloudomgeving en je betaalt dan enkel voor hetgeen je verbruikt. Een klassiek voorbeeld dus van het het pay-per-use model.
Er is ook geen exuberante investering nodig in hardware, aangezien alles integraal op het internet gebeurt en de dataverwerking overheen verschillende computers wordt gedistribueerd wereldwijd. Wel zal er iemand binnen het team een sterke affiniteit moeten hebben met data en het verwerken van data. Voor beginnende bedrijven kan het dus handig zijn om mee te surfen op de sterkte van de grote bedrijven. Zo kunnen ze sterker groeien doordat ze zelf niet te fel moeten investeren in technologie in het begin van het verhaal. Grootse inzichten dus tegenover relatief lage kosten, als dat niet geweldig is…
Is het dan echt zo veel beter om mensen te benaderen?
Een start-up heeft natuurlijk nog geen al te grote klantenbasis. Als we nu enkel zouden kijken naar business-to-consumerbedrijven, dan is het van cruciaal belang voor starters om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen warm te maken voor hun idee (mits het product of de service tijdig voorradig kan zijn). Recentelijk werden op het klantenevent van SAS heel wat resultaten getoond van hun onderzoek naar een persoonlijke marketingbenadering. Daaruit bleek dat consumenten het niet echt warm krijgen voor iets nieuws als ze benaderd worden met een standaardmail of een advertentie op sociale media. Waar ze wel wat aan hebben is een gepersonaliseerde boodschap of het lezen van ervaringen van mensen waar ze zichzelf in herkennen. Zo is de barrière om iets nieuws te proberen sneller omzeild en zal de start-up via het sneeuwbaleffect meer en meer mensen kunnen bereiken.
Gericht begonnen is half gewonnen
Startende bedrijven kunnen er heel wat baat bij hebben om lokaal te beginnen alvorens de (inter)nationale markt te bestormen. Gerichte data-acquisitie en -verwerking brengen lokale preferenties aan het daglicht en kan het bedrijf helpen in het benaderen van klanten per regio. Deze gerichte manier van markten aanboren en met kleine segmenten te werk te gaan kan heel voordelig zijn om de vooropgestelde marketingdoelen te behalen.
Conclusie: gericht te werk gaan om de juiste mensen te benaderen op de juiste manier, met een personal touch, kan heel wat teweegbrengen voor start-ups. Een riante besparing op vlak van kosten en tijd kan wonderen doen in de beginfase van een start-up. Het is natuurlijk niet al goud wat blinkt, maar het potentieel is er zeker wel. Misschien is dit wel dé manier om bij die schamele 10% van start-ups te horen die niet falen binnen de eerste 3 jaar. En wie weet ligt er dan wel een Oscar in het verschiet voor ‘beste nieuwkomer’.