foto: shutterstock.com
Goede content wordt steeds belangrijker. Het is een statement dat we al langer horen, maar het klinkt misschien vreemd uit de mond van de co-founder van een bedrijf dat SEO-optimalisatie doet. Toch is Kyrill Poelmans van het Nederlandse Webtexttool ervan overtuigd dat het adagium ‘content is king’ vandaag meer dan ooit geldt. “Met enkel wat goed gekozen trefwoorden kom je er niet meer. De hamvraag is hoe je je lezers een grotere inhoudelijke meerwaarde kan bieden dan de concurrentie.”
Steeds meer aandacht voor inhoud
Poelmans begon zijn bedrijf vanuit de noodzaak die hij bij content managers voelde om hun SEO te verbeteren. Door je artikels op een slimme manier te schrijven kan je met je pagina hoger in zoekresultaten komen. Wat niet alleen fijn is voor de statistieken, maar vooral bijkomende sales leads kan opleveren.
“Vroeger scoorde je goed als je de juiste zoektermen gebruikte. We zien dat de focus verschuift naar diepgaande en inhoudelijke content.”
Daarom volgt hij de ontwikkelingen op gebied van SEO op de voet. “Vroeger scoorde je goed als je de juiste zoektermen gebruikte en veel andere pagina’s doorlinkten naar jouw pagina. Dat is nog steeds belangrijk, maar we zien dat de focus verschuift naar diepgaande en inhoudelijke content. Op die trend moet je als content manager inspelen.”
Slimmere machines
Want we maken het allemaal wel eens mee: tijdens het researchen botsen we op een artikel met een interessante titel dat hoog staat in de zoekresultaten. Maar wanneer we de tijd nemen om het echt te lezen bevat het weinig innovatieve inhoud en leren we niks nieuws. Volgens Poelmans zullen deze ervaringen steeds vaker tot het verleden gaan behoren.
“Ik zal niet zeggen dat een computer ooit een tekst zal kunnen begrijpen zoals een mens, maar ze komen wel aardig in de buurt.”
“De algoritmen achter zoekmachines worden steeds beter en kunnen niet enkel meer zoeken op bepaalde kernwoorden. Ze worden ook steeds beter in bepalen of de inhoud van een stuk goed zit. Voor de zoekmachines is dit tenslotte wat ze willen doen: hun gebruikers een zo goed mogelijk antwoord op hun vragen geven. Dat vraagt wel wat intelligentie, maar ze slagen er steeds beter in. Ik zal niet zeggen dat een computer ooit een tekst zal kunnen begrijpen zoals een mens, maar ze komen wel aardig in de buurt.”
De gebruiker centraal houden
Poelmans legt uit hoe dat werkt: “Zo’n machine kan natuurlijk niet alle nuances uit een tekst halen zoals een mens dat zou doen, maar scant wel een ongelooflijke hoeveelheid data in een keer. Op die manier krijgt hij in een vingerknip inzicht in alle andere pagina’s over hetzelfde onderwerp en kan zo een context creëren die voor inzicht zorgt dat een mens nooit kan verkrijgen op zo’n korte tijd.”
“Als bedrijf heb je er niks aan wanneer je hoog in de zoekresultaten komt maar iedereen je pagina meteen wegklikt omdat je content geen inhoudelijke meerwaarde biedt.”
Het is dus een kwestie van de zoekmachines te slim af te zijn. Toch moet je het niet enkel daarvoor doen. Poelmans: “Bij alle content die je maakt moet de eindgebruiker centraal staan. Wat heeft die aan je stuk? Is het relevant voor hem en de moeite waard om er tijd in te investeren? Want als bedrijf heb je er niks aan wanneer je hoog in de zoekresultaten komt maar iedereen je pagina meteen wegklikt omdat je content geen inhoudelijke meerwaarde biedt.”
Gelukkig, er is hulp voor goede content
Maar als die zoekmachines al zo goed zijn in het analyseren van teksten, is het misschien een kwestie van tijd voor de content zelf ook door computers wordt gemaakt? Poelmans lacht: “Ik geloof niet in tools die zelf teksten schrijven. Ik zie het echt niet gebeuren dat je in de toekomst een aanzet schrijft, een koffie gaat halen en dat je computer ondertussen je tekst voor je maakt. Als schrijver heb je sowieso je ervaring en inzicht binnen een bepaald onderwerp mee. Maar er zijn zeker en vast tools die kunnen helpen om je tekst te verbeteren of voor input en inspiratie kunnen zorgen.”
“Ik zie het echt niet gebeuren dat je in de toekomst een aanzet schrijft, een koffie gaat halen en dat je computer ondertussen je tekst voor je maakt.”
Waarmee hij meteen de vraag beantwoordt van content managers die nu al beginnen zweten bij het vooruitzicht van al dat extra researchwerk. “Bepaalde tools kunnen schrijvers helpen met een aantal technische zaken om hun tekst aan te passen aan de manier waarop mensen lezen. Zoals zorgen voor een duidelijke structuur met een begin, midden en einde, tussentitels en een aangename lengte. Het zijn elementaire zaken, maar ze worden helaas al te vaak over het hoofd gezien.”
Input en inspiratie
Maar dat is niet alles: “Je kan bijvoorbeeld ook meten hoeveel bijvoeglijke naamwoorden er in een tekst zitten en aangeven wanneer het té veel wordt. Schrijvers zijn hier zich niet altijd van bewust, maar een overdaad aan fout gekozen bijvoeglijke naamwoorden maakt je tekst ongeloofwaardig. Bovendien kan er ook ingeschat worden of een bepaalde tekst door het woordgebruik beter zal scoren bij mannen of vrouwen. Handig als je bijvoorbeeld voor een vrouwenblad schrijft.”
“Onze inspiratiemodule raadt artikelen aan binnen een bepaald onderwerp. Op die manier heb je frisse input om je content verrassender te maken.”
En wat met de factor input en inspiratie? “Content managers krijgen via tools ook een beter inzicht in wat er al geschreven is binnen hun vakgebied. Je hoeft tenslotte niet telkens het warm water opnieuw uit te vinden. Je kan je gerust inspireren op artikels van concurrenten. Onze ‘inspiratiemodule’ raadt artikelen aan binnen een bepaald onderwerp. Hierbij kiezen we niet noodzakelijk voor content van de grootste publishers. Er kan evengoed een heel vernieuwend artikel van een kleine blogger bij zijn. Op die manier heb je frisse input om je content verrassender te maken.”
Altijd voordeel te halen
Maar wat met kleine bedrijven die geen groot content management team hebben? Kunnen zij maar beter de handdoek in de ring gooien? Poelmans stelt gerust: “Je hoeft niet meteen dagelijks tien blogposts te produceren om voordeel te halen uit inhoudelijke content. Onze kleinere klanten schrijven soms maar twee blogs per maand. Maar die ondersteunen wel hun content marketing en zorgen voor instroom van nieuwe klanten. Voor iedereen voor wie een website belangrijk is, valt daar winst te halen. Zelfs zonder een grote tijdsbesteding.”
Wil je zelf ontdekken op welke manier Webtexttool jou kan helpen om je content beter te maken? Bezoek dan hun website.