Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. Slimme AR-bril van Apple komt eraan
Volgens Ming-Chi Kuo, die bekendstaat als 'meest accurate Apple-analist ter wereld', hoeven we niet lang meer te wachten op de slimme Augmented Reality-bril van de Amerikaanse techreus en kunnen we die in de lente van 2020 al toevoegen aan onze collectie Apple-gadgets.
De AR-bril krijgt volgens Kuo een grafische processor en een antenne om draadloos met een iPhone te verbinden. De bril moet dus gezien worden als een verlengstuk van de iPhone, net zoals de Apple Watch. Hij zou werken met een eigen besturingssysteem genaamd rOS, wat staat voor 'reality operating system'.
Waarschijnlijk kun je met behulp van de bril meldingen en berichten lezen, maar kan dit ook handig zijn bij het navigeren naar een locatie via de Kaarten-app. Naar hoe de bril er finaal zal uitzien en wat het prijskaartje wordt, blijft het vooralsnog gissen.
2. Tesla-eigenaars kiezen binnenkort zelf welk geluid hun wagen maakt
Als het van Elon Musk afhangt, laten Tesla’s binnenkort scheten en hoor je geiten blaten als er een elektrische wagen voorbij snoeft. Op sociale media liet de Amerikaanse tech ondernemer namelijk weten dat Tesla-gebruikers binnenkort zelf de toeter- en bewegingsgeluiden van hun wagen kunnen aanpassen. De update komt nu in steeds meer landen elektrische auto's verplicht worden om voldoende geluid te produceren eenmaal ze zich in voetgangers- en fietsersgebieden begeven.
Ondertussen doen fans op Twitter de meest absurde suggesties. Musk kon zich vooral vinden in jungle- en regenwoud geluiden. De miljardair kon het niet laten om zelf een aantal suggesties te doen, zoals het geluid van kokosnoten naar het voorbeeld van de komische film 'Monty Python and The Holy Grail' waar Musk grote fan van is.
3. ‘Typing gap’ tussen smartphone en klassiek klavier verkleint
Uit een online onderzoek, uitgevoerd door universiteiten in Finland, VK en Zwitserland, blijkt dat we bijna even snel typen op onze smartphone als op een traditioneel toetsenbord. De snelheid op een klassiek klavier ligt op gemiddeld 53 woorden per minuut. Op onze smartphone halen we gemiddeld 38 woorden per minuut, waarmee we dus de tiksnelheid van de computer bijna evenaren.
Onderzoekers merkten ook een duidelijk generatieverschil op. De groep 10- tot 19-jarigen kan nu al 10 woorden meer per minuut tikken dan hun ouders, met name de generatie veertigers. Daarnaast boekten respondenten die de functie 'autocorrectie' inschakelden betere resultaten. Ook wanneer men twee duimen in plaats van één vinger gebruikt, blijkt de typsnelheid beduidend hoger te liggen.
Benieuwd hoe snel jij tikt? Doen dan hier de test.
4. Belgen steeds minder fan van sociale netwerksites
Dat het social media gebruik bij jongeren gestaag afneemt, is één van de meest opvallende conclusies uit een internationale bevraging die Selligent deed bij 5.000 mensen over het gedrag en de verwachtingen van consumenten in hun contact met merken. Belgen, en dan vooral de jongere generaties, zijn steeds minder fan van sociale netwerksites. Verrassend genoeg zou die daling zich het hardst laten voelen bij de generaties Y (25-35 jaar) en Z (18-24 jaar): 40% van de generatie Y en 45% van de generatie Z zou sociale media intussen laten voor wat ze zijn, uit privacyoverwegingen.
Mensen geven aan dat ze meer belang hechten aan privacy dan persoonlijke ervaring, maar eenzelfde aantal respondenten vindt die persoonlijke klantervaring tegelijk heel belangrijk
Vooral Facebook komt als grootste verliezer uit de strijd. Bijna 1 op de 2 Belgen van generatie Y en Z zou zijn account hebben opgezegd omdat ze zich zorgen maken om hun privacy. Een analyse van de onderzoeksresultaten brengt een paradox aan het licht. Mensen geven immers aan dat ze meer belang hechten aan privacy dan persoonlijke ervaring, maar eenzelfde aantal respondenten vindt die persoonlijke klantervaring dan weer wel heel belangrijk.
Nog verrassender is dat 70% van de mensen ervan uitgaat dat de klantenservice van een merk al weet wie ze zijn en wat hun specifieke vraag is wanneer gecontacteerd worden. Belgen delen dus liever niet al te veel informatie met bedrijven maar willen tegelijk wel dat die merken hen door en door kennen.
5. Portfolio van Brusselse start-up studio geschat op 1 miljard dollar
eFounders, acht jaar geleden opgericht door de Belg Quentin Nickmans en Fransman Thibaud Elziere, bouwde de voorbije jaren in relatieve stilte een indrukwekkende portfolio op, dat tegenwoordig gevaloriseerd wordt op 1 miljard dollar.
Het recept van eFounders lijkt simpel. Als een soort start-up studio probeert het een goed idee om te zetten in een groeibedrijf, door er ervaren ondernemers en genoeg kapitaal op te zetten. Na die periode worden de start-ups verzelfstandigd met de hulp van externe financierders, en vermindert eFounders zijn deelname bij elke etappe.
Er vonden al vier exits plaats, waaronder Aircall dat 300 mensen tewerkstelt, en Front Spendesk dat er 150 telt. De meeste deelnames zijn echter nog niet rendabel, omdat zij nog in ontwikkelingsfase zitten. Het gezamenlijke omzetcijfer van de gecreëerde bedrijven bedraagt nu meer dan 250 miljoen per jaar.