Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. België domineert 'Wereldbeker' eventmarketing
Op 29 november waren de Belgische eventmarketingbureaus de grote winnaars op de awardceremonie van het Bea World Festival in Milaan. Voor de eventwereld is dat wat de ‘Lions de Cannes’ zijn voor de reclamewereld. Na een eerste online stemronde, bleven er van de 300 ingediende dossiers nog 160 over, die live voor de jury gepresenteerd werden. Op deze shortlist stonden ook 17 projecten van in totaal 10 Belgische agencies.
Omdat zij het moeten opnemen tegen agentschappen uit de grote landen, die met aanzienlijk grotere budgetten werken, leggen de Belgen traditioneel de nadruk op de inhoud, emotie en impact van hun ‘live’ campagnes om de juryleden te overtuigen. Met succes, want The Oval Office ging zelfs aan de haal met de twee meest begeerde trofeeën: die van 'Beste agentschap' en de 'Grand Prix' voor beste live event van alle 160 finalisten.
De Belgische oogst is sowieso indrukwekkend: 6 keer goud, 2 keer brons, de Grand Prix én de titel van Beste agentschap. Geen enkel ander land kan zo’n mooi rapport voorleggen.
2. Slechts 1 vrouwelijke tech investeerder in Belgische top 50
Het was Omar Mohout zelf die dinsdagavond via de social mediakanalen zijn 'power list' wereldkundig maakte: de top 50 van meest actieve business angels die investeren in Belgische start-ups en scale-ups, gebaseerd op de laatste vijf jaar. Durfkapitaalfondsen werden voor alle duidelijkheid niet in het onderzoek opgenomen, het gaat enkel over privépersonen die een deel van hun vermogen in andere bedrijven investeren.
Het eerste wat opvalt, is dat de volledige top tien bestaat uit mensen die in het verleden zelf hebben ondernomen of nog steeds ondernemer zijn. De lijst wordt aangevoerd door Michel Akkermans. Peter Hinssen en Jürgen Ingels vervolledigen de topdrie. Dat tussen de vijftig namen slechts één vrouw (Annie Vereecken) opduikt, valt uiteraard te betreuren maar echt verwonderlijk is het niet.
3. Google bekroont Gents techbedrijf met ‘App of the Year’ erkenning
Ablo, het nieuwste product van het Gentse techbedrijf Massive Media dat vele jaren terug zijn eerste succesverhaal schreef met Netlog en nadien ook Twoo, is door niemand minder dan Google bekroond tot beste Android app van 2019. In Californië zijn ze alvast lovend: “This year, one app truly stood out from the rest: It surprised and delighted us with its ingenuity and polish. Beautifully designed and thoughtfully executed, it’s our Best App of 2019.”
Voor Google is de videoberichtenapp Ablo de beste van het afgelopen jaar en gaat de prijs van de beste game naar Call of Duty: Mobile. Ook de klanten van Google Play mochten kiezen. Zij volgden Google wat de beste game betreft, maar zetten Glitch Video Effects bovenaan in de categorie ‘beste app van 2019’.
Ablo is een chatapp die je in contact brengt met gesprekspartners wereldwijd. Je praat gewoon in je eigen taal, want de app vertaalt je tekst in realtime. Je kan praten via berichten en via videochat, want ook hier wordt je gesprekspartner live ondertiteld.
Sinds de lancering begin dit jaar wordt de Belgische app in meer dan 180 landen gebruikt, voornamelijk door jongeren tussen 18 en 25 jaar. Intussen is Ablo al ruim 5 miljoen keer gratis gedownload.
4. Belg lanceert kunstwerk in de ruimte
Angelo Vermeulen heeft op zijn 48 jaar al een indrukwekkend palmares opgebouwd. De Belg is doctor in de biologie, kunstenaar, wetenschapper en bovendien geen onbekende bij NASA en ESA. Met Space Ecologies Art and Design (SEADS), een interdisciplinair collectief van wetenschappers, kunstenaars en activisten dat hij tien jaar geleden zelf mee oprichtte, hoopt hij binnenkort nog een indrukwekkend project aan het lijstje toe te kunnen voegen.
Het gaat zowel om een wetenschappelijk experiment als kunstproject. Evolutionair biologe Karine Van Doninck, een ex-collega van Vermeulen, gaf de aftrap nadat ze toestemming kreeg om raderdiertjes naar het internationale ruimtestation ISS te sturen met de Space X-bevoorradingsmissie.
Raderdiertjes zijn organismen die zichzelf tot kunnen klonen en tot in het oneindige kunnen herstellen, wat meteen inhaakt op de naam van het experiment: Engines of Eternity. De diertjes zitten in plastic zakjes waarop codes aangebracht worden, zodat ze tijdens de drie ruimtereizen herschikt kunnen worden tot een nieuwe code. Na afloop wordt die dan in 3D geprint, schrijft De Tijd. Wat het kunstzinnige luik van dit experiment betreft: SEADS kreeg de vrije hand om de etiketten op de plastic zakjes van de raderdiertjes te ontwerpen.
Met het wetenschappelijke kunstproject dat zo’n jaar in beslag zou nemen, hopen beiden vooral een bredere maatschappelijke discussie op te starten rond de menselijke onsterfelijkheid en behoefte aan ruimtereizen. Deze spreidstand tussen kunst en wetenschap is Vermeulen niet vreemd: de helft van zijn tijd besteedt hij als onderzoeker aan de TU Delft, waar hij binnenkort zijn tweede doctoraat zal afronden over hoe ruimteschepen te bouwen om de ruimte voorbij ons zonnestelsel te exploreren. De andere helft van zijn tijd werkt hij met SEADS om kunstinstallaties zoals Biomodd te bouwen, wat computers, mensen en planten in interactie brengt en deze zo onderling versterkt.
5. China wil tegen 2025 kwart van nieuwe wagens elektrisch
Dat stond te lezen in een nota die het Chinese ministerie voor Industrie recent publiceerde. De doelstelling is meteen een pak ambitieuzer dan die van 2017, toen er nog op gemikt werd dat vijf procent van alle rondrijdende wagens elektrisch zou moeten zijn.
Op zich gaat het de goede weg op: de vraag naar elektrische wagens is fors gestegen. Vijf procent van alle nieuw verkochte wagens is zelfs elektrisch. Toch zal Peking de doelstelling niet met twee vingers in de neus kunnen behalen: na het terugschroeven van de subsidies, was er namelijk een merkbare daling in de verkoop van elektrische voertuigen.
Peking toont met de nieuwe doelstelling wel aan dat de vergroening van het wagenpark nog steeds een prioriteit is. Het hoopt op die manier de vervuiling en het smog-gordijn aan te pakken. Dat het land dan minder afhankelijk wordt van buitenlandse olie, is meteen mooi meegenomen voor de Chinese overheid.