Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. Twitter houdt grote kuis tussen slapende gebruikers
Heb jij een Twitter account die al een tijdje stof ligt te verzamelen? Dan zou het wel eens goed kunnen dat je deze binnenkort kwijtraakt. Twitter stuurt namelijk actief mails naar wie al zes maanden niet meer heeft ingelogd. De boodschap is duidelijk: log in voor 11 december, of je account wordt gewist en de username vrijgegeven.
Met deze account recycling wil Twitter ervoor zorgen dat er steeds accurate, geloofwaardige en - vooral - recente informatie op hun sociaal netwerkplatform staat.
Wie aast op een username die tot nu toe bezet was, kan wel beter geduld uitoefenen. De inactieve accounts worden stelselmatig doorgenomen, om te vermijden dat memoriam accounts van overleden personen per ongeluk gewist worden. Ook is er nog geen concrete datum waarop de gerecycleerde accounts weer vrijgegeven zullen worden. Maar als je niet wilt dat jouw account ten prooi valt aan deze digitale ‘reduce, reuse, recycle’, is inloggen voor 11 december dus de boodschap!
2. Vlaamse bedrijven investeren 20% meer in industrie 4.0 dan het wereldwijde gemiddelde
De consumenten vandaag verwacht producten op maat, maar dan wel aan de prijs van massaproducten. Daarom zetten productiebedrijven in op industrie 4.0 en digitalisering, om efficiënter te kunnen werken aan lagere kosten. Dat blijkt uit de recent vrijgegeven enquêteresultaten van onderzoekscentrum Flanders Make.
Opvallend: ondanks een verwachte terugval in economische groei, geven Vlaamse bedrijven aan de komende drie jaar zo’n 20% per jaar in digitalisering te zullen investeren. Hiermee zit Vlaanderen boven het wereldwijde investeringsgemiddelde.
Volgens Urbain Vandeurzen, voorzitter van Flanders Make, reikt de ambitie ver: “Bedrijven in Vlaanderen verwachten dat vooral artificiële intelligentie, slimme sensoren en het internet of things een sterke impact op hun productieprocessen zullen hebben. Concreet zien ze het meeste potentieel in een transparante, digitale werkvloer en nieuwe productontwikkelingsmethodes.”
Uit de bevraging blijkt wel een merkbaar verschil tussen grotere en kleine bedrijven: meer dan de helft van de ondernemingen met minder dan 50 werknemers is niet mee met innovatie: 44% heeft nog geen digitaal plan en 10% is zelfs overtuigd dat niet nodig te hebben.
3. Ex-werknemers Lightyear bouwen kleine stadswagen op zonne-energie
Bij de invoering van lage emissiezones zat menig autobestuurder met de handen in het haar. Maar Squad, een compacte stadswagen op zonne-energie, kan hier misschien soelaas bieden. Het autootje werd uitgedacht door Robert Hoevers en ontwerper Chris Klok. Beiden zijn ex-werknemers van het Nederlandse bedrijf Lightyear dat hoge ogen gooit met de eerste volledig op zonne-energie aangedreven elektrische gezinsauto ter wereld.
Squad, een compacte vierwieler, is wettelijk gezien een scooter en zou dankzij het zonnepaneel op het dak toch zo’n 6.000 km per jaar moeten kunnen rijden. In zonnige landen wordt het bereik zelfs ingeschat op zo’n 9.000 km. Verder werd het voertuig bewust robuust ontworpen, aangezien Hoevers en Klok vooralsnog op investeringen door deelplatforms mikken. En deelvoertuigen worden nu eenmaal een pak ruiger behandeld, helaas.
Is delen niet zo je ding? Goed nieuws, dan! De eerste duizend wagens zijn al beschikbaar voor pre-order, aan 5.000 euro per stuk, en zouden in de loop van 2021 geleverd kunnen worden.
4. Netflix ziet graten in eigen bioscoop
Waar menig bedrijf vandaag tobt over de sprong van offline naar online, maakt Netflix net de omgekeerde beweging: het tekende net een meerjarig leasingcontract voor het Paris Theater in Manhattan. Deze 71 jaar oude bioscoop is de laatste in New York met nog maar één scherm en werd in 1948 zelfs nog plechtig geopend door niemand minder dan Marlene Dietrich.
De bedoeling is om dit stukje cinemageschiedenis in te zetten voor speciale events, vertoningen en premières van Netflix originals. CEO Ted Sarandos zegt trots te zijn dat ze "dit historische instituut van New York kunnen bewaren als cinematografische thuis voor filmliefhebbers."
De streaming-gigant heeft overigens de smaak te pakken en zou momenteel aan het onderhandelen zijn om ook het Egyptian Theater in Los Angeles in handen te krijgen.
5. Zit Facebook aan zijn Belgisch plafond?
Voor het eerst stagneert het aantal actief Facebookende Belgen, schrijft de krant De Tijd. Ter verduidelijking: een gebruiker is ‘actief’ wanneer deze per maand minstens één keer inlogt. Voor de periode tussen juli en september waren dat zo’n 7 miljoen Belgen, exact evenveel als tijdens dezelfde periode vorig jaar. De stagnatie zou te wijten kunnen zijn aan de schandalen waarmee het bedrijf de afgelopen jaren te maken kreeg, al is het veel waarschijnlijker dat het groeipotentieel in ons land simpelweg bereikt is.
Toch is er ook goed nieuws voor Facebook: het aantal dagelijkse gebruikers in België stijgt wél licht. Vorig jaar waren er zo’n 5,6 miljoen gebruikers dagelijks actief, dit jaar zijn dat er 5,7 miljoen. Daarbovenop zijn 80% van de maandelijkse gebruikers ook dagelijkse gebruikers, wat de verslavende reputatie van het sociale netwerk enkel lijkt te bevestigen.
Uit die verslaving van dagelijkse gebruikers valt overigens munt te slaan. In 2018 verdiende het grootste sociale netwerk ter wereld 41 miljoen euro aan advertentiecampagnes van grote Belgische bedrijven. In dat totaalbedrag zijn de Facebook-advertenties van Belgische kmo's niet meegerekend, want die inkomsten komen binnen via het Europese hoofdkwartier van Facebook in Dublin.