Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Imec.istart ondersteunt 9 nieuwe (ook internationale) start-ups
Het Leuvense onderzoeksinstituut imec heeft een lijst van negen nieuwe start-ups bekendgemaakt die het een jaar lang financieel (50.000 euro per start-up) en professioneel (coaching) gaat ondersteunen in het kader van het imec.istart-ondernemersprogramma. Daarbij ook heel wat internationale nieuwkomers, zoals LevelUP Sports, Firmalyzer en Asylia Diagnostics.
“De toetreding van internationale start-ups toont aan dat imec.istart ook in het buitenland op de kaart staat als geloofwaardig business acceleratieprogramma”, zegt Sven De Cleyn, programmamanager bij imec.istart. “Ons internationaal netwerk is hier zeker een belangrijke troef. Het geeft onze istarters toegang tot en inzichten in de internationale markten, belangrijke expertise die hen helpt om internationaal door te breken.”
Belgische start-ups op het lijstje zijn: JUCE+ (ingenieuze hulp om vergaderingen ongestoord en efficiënt te laten verlopen), ProteoFormiX (slimme methode om biomarkers te ontwikkelen waarmee ziektes zoals kankers, Alzheimer en Parkinson’s sneller en accurater opgespoord en gerichter behandeld kunnen worden), LiNGUiNEO (voicebot om spelenderwijs een taal onder de knie te krijgen), KUUB³ (oplossing om snel en goedkoop satellietcommunicatie op te zetten in afgelegen gebieden), BrighterBins (slimme oplossing voor afvalbeheer voor steden en gemeenten) en Arkane (middleware oplossing die plug and play blockchain integraties mogelijk maakt).
Amazon oogst veel kritiek na manipulatie van zoekresultaten
The Wall Street Journal schrijft dat Amazon zwaar onder vuur ligt omdat het zijn algoritmes in de zoekresultaten manipuleert. In de zoekresultaten zouden eerst de producten moeten verschijnen die het best matchen met de door jouw ingegeven zoekterm(en), maar dus niet op Amazon. Door een gemanipuleerd zoekalgoritme plaatst het Amerikaanse e-commercebedrijf niet de populairste, best verkochte producten bovenaan je zoeklijstje maar wel de meest winstgevende -vaak eigen- artikelen.
En dat is best vervelend voor externe bedrijven die hun waren op de online marktplaats aanprijzen, omdat zij in de zoekresultaten op Amazon automatisch naar beneden worden geduwd wat impact heeft op hun verkoopcijfers. De veelbesproken strategie van Amazon loopt al sinds vorig jaar en oogst veel kritiek, ook binnen het eigen bedrijf. Reden genoeg voor de Europese Commissie om een officieel onderzoek te starten naar mogelijk machtsmisbruik.
Belgische millennials sceptisch over positieve impact van bedrijven op de maatschappij
Volgens Deloittes Millennial Survey gelooft slechts 38 procent van de Belgische millennials - in tegenstelling tot 55 procent wereldwijd - dat Belgische bedrijven positief hun stempel drukken op de maatschappij. Millennials en Gen Z's zijn sceptisch over hun motieven en zien de economische en sociale vooruitgang maar somber in.
“Hoewel veel bedrijven investeren in verschillende initiatieven met maatschappelijk doel, toont het onderzoek van Deloitte aan dat het merendeel van de millennials nog niet overtuigd is door de waarde van die initiatieven. Belgische millennials zijn nog minder dan respondenten uit de rest van de wereld geneigd om te geloven dat bedrijven een positieve impact hebben op de maatschappij”, aldus Nathalie Vandaele, Human Capital Lead Deloitte Belgium. “Bedrijven investeren ook zwaar in cyberbeveiliging, terwijl verrassend genoeg 30 procent van de Belgische millennials zich geen zorgen maakt dat ze het slachtoffer kunnen worden van online fraude of informatiebeveiliging.“
De reclamefolder? Oldschool, but it rules!
Reclamefolders moeten niet aan populariteit inboeten. Uit een jaarlijkse bevraging uitgevoerd door het onderzoeksbureau Profacts in opdracht van BD myShopi blijkt dat anno 2019 nog steeds 9 op de 10 Belgen huis-aan-huisfolders leest. En dan gaat het niet over het werpen van een snelle blik, want we spenderen gemiddeld 20 minuten aan het lezen van reclamefolders.
De supermarktfolder lijkt het meest in trek. 7 op de 10 Belgen geeft aan dat ze die met plezier doorbladeren. En als je dacht dat vooral de oudere generatie graag promo’s leest, dan heb je het mis. Ook de jongere generatie profileert zich als geboren promojager.
Papieren folders zijn niet enkel geliefd leesvoer, maar leiden ons ook in onze aankopen. Bovendien blijkt dat 2 op de 5 Belgen een reclamefolder leest om inspiratie op te doen en zich even te ontspannen. De reclamefolder is met andere woorden een gevestigde waarde in het Belgische landschap en producten in de folder maken een grotere kans om effectief ook op het boodschappenlijstje terecht te komen.
Teamleader kaapt prestigieuze Europese award weg
In het kader van de European Business Awards (EBA) is Teamleader uitgeroepen tot winnaar in de categorie Belgische ‘business of the year 2019’ met een omzet tot 25 miljoen euro. De Gentse scale-up was dit jaar één van de 66 Belgische ‘ones to watch’ op de EBA. In totaal dongen dit jaar meer dan 2.700 bedrijven mee naar een award. Zij werden geselecteerd uit zo’n 120.000 ondernemingen uit 33 landen. De Europese awards, al aan hun twaalfde editie toe, worden gezien als een erkenning voor innovatie en ondernemerschap.
“Het is een hele eer voor Teamleader om deze award op onze naam te mogen schrijven", zegt Jeroen De Wit, CEO van Teamleader. “We hebben de afgelopen maanden en jaren een mooi traject afgelegd, met recent bijvoorbeeld nog de overname van Yadera.”
Begin oktober zal Teamleader als winnaar van de Belgische award binnen hun categorie ons land vertegenwoordigen in Warschau. Daar maakt het Gentse groeibedrijf kans om ook de Europese titel achter zijn naam te mogen schrijven.