De komst van equity crowdfunding, oftewel crowdfunding op basis van aandelen, opent deuren voor investeerders. Zij krijgen op die manier toegang tot kansrijke scale-ups en kmo-bedrijven uit alle branches en wereldwijd. En dit van achter hun laptop. Het aandeel in equity campagnes in relatie tot andere vormen van crowdfunding groeit elk jaar. Met welke aspecten moeten investeerders rekening houden bij deze alternatieve investeringsvorm?
Investeerders hebben één doel voor ogen en dat is winst maken. De kans hierop wordt aanzienlijk verhoogd door het creëren van een gediversifieerd investeerdersportfolio. Een onderzoek, uitgevoerd door non-profit organisatie Kauffman Foundation laat de kracht zien: bij het investeren in tussen de 25 en 50 bedrijven ontvangen investeerders jaarlijks gemiddeld 27% winst.
Bij een budget van €10.000 kun je er dus beter voor kiezen om €1.000 in tien bedrijven te investeren, dan all-in te gaan op één bedrijf. Bouw een gevarieerd portfolio op met bedrijven uit verschillende branches voor een periode van twee tot drie jaar en wacht dan geduldig af.
Daarbij is het ook verstandig om niet al de beschikbare financiering in te zetten op crowdfunding. Investeren in groeiende bedrijven is en blijft een risky business. Het is slim om het percentage in een volledig investeerdersportfolio op vijf tot tien te houden.
Naast het strategisch opbouwen van het portfolio, maken ook de keuzes in de crowdfunding platforms en ondernemers een groot verschil. Hieronder tien nuttige tips.
Tips voor het kiezen van een platform
1. Let op fraude-detectie
Het laatste wat je als investeerder wil, is investeren in een ‘nepbedrijf' dat er vervolgens met jouw financiering vandoor gaat. Zoek naar een platform dat zelf due dilligence doet, werkt met uitgebreide procedures en onderzoeken uitvoert voordat bedrijven een campagne mogen starten op het platform. Op zijn minst moeten investeerders onderzoek doen naar de bedrijfsstructuur, het businessplan én naar de oprichters en grotere aandeelhouders.
2. Check de verzekering
Een ander belangrijk aspect om op te letten is of het platform wel of geen verzekering aanbiedt. Hoeveel onderzoek er ook wordt uitgevoerd (door jou of het platform), 100% garantie dat het bedrijf er niet met de financiering vandoor gaat, kan niet worden gegeven. Hoe onwaarschijnlijk ook, een verzekering biedt uitkomst en zorgt ervoor dat je niet met lege handen komt te staan.
3. Regulatie voor controle
Een vergunning of ontheffing van de Belgische autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) is bij de crowdfunding op basis van donaties en beloningen niet verplicht. Bij leningen en aandelen wel. FSMA-gereguleerde platforms zijn onder meer gecontroleerd op 1) betrouwbare en integere bedrijfsvoering en diensten, 2) geschiktheid van de raad van bestuur en leiding, 3) aansprakelijkheid en 4) informatieverstrekking en de bewaring van dossiers. Hierbij is de ondernemer maar ook de investeerder zeker van een legitiem platform.
Tips voor de keuze in te investeren bedrijven
1. Doe marktonderzoek
Om de succeskans van een bedrijf in te schatten moet er onderzoek gedaan worden naar de behoefte in de markt. Ontdek of het product of de dienst een bepaalde vraag beantwoordt, wat bestaande alternatieven zijn, hoe jouw product zich hiervan onderscheidt en weet dit te onderbouwen. Is er bijvoorbeeld marktonderzoek gedaan of een afgeronde proof-of-concept? Als de behoefte is aangetoond, is de kans van slagen vele malen groter. Kijk hierbij ook naar de grootte van de markt.
2. Strategie is een must
Een idee is één, de uitvoering is twee. Zorg ervoor dat de ondernemers waarin jij investeert precies weten hoe de implementatie van het idee of product in zijn werk zal gaan. Een duidelijke en onderbouwde strategie is een must.
3. Kijk naar de oprichters
Een andere succesfactor zijn de oprichters van het bedrijf. Ga na wat hun achtergrond is. Is dit hun eerste venture of hebben zij al meerdere (succesvolle) bedrijven op hun naam staan? Bekijk hun opleiding, ervaring, competenties, CV. Twijfel je over bepaalde skills? Vraag dan of de ondernemers hier ondersteuning in krijgen of hiervoor open staan.
4. Denk in termen van schaalbaarheid
Niet alleen de huidige behoefte op de markt van het product of dienst kan toekomstige ontwikkelingen voorspellen. Schaalbaarheid kan groei tegenhouden of juist stimuleren. Zoek naar bedrijven met de potentie om op te schalen. Is het een product met een grote (afzet)markt? Kan het product verder ontwikkelen? Zou het project of de dienst het ook goed doen in het buitenland? Allemaal aspecten die potentiële groei in kaart brengen.
5. Geef input
Een van de grootste voordelen van equity crowdfunding voor zowel de ondernemer als de investeerder is dat die laatste invloed kan hebben op het succes door het inzetten van eventuele connecties. Bespreek met de ondernemer of input en/of hulp welkom is om zo samen te werken naar een succesvol bedrijf én investering.
6. Breng je exit strategie in kaart
Bekijk ook goed hoe de vervolgstappen na de investering in elkaar zitten. Wordt er bijvoorbeeld maandelijks rente uitgekeerd of ontvang je alleen een bedrag uitgekeerd voor jouw aandelen bij fusies, acquisities of IPO’s waarbij liquiditeit vrijkomt. Breng voor het investeren de uitbetaling en exit strategie in kaart. Dan weet je precies waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten.
7. Kijk af
Een laatste tip? Je kunt vaak zien welke andere investeerders al bij een project zijn aangehaakt. Zie je dat een expert in bijvoorbeeld e-commerce geïnvesteerd heeft in een bedrijf in deze branche? Of zie je dat een gevestigde investeerder aandelen heeft aangekocht? Dan zegt dit waarschijnlijk iets over de waarde van de investering. Gebruik dit als inspiratie en laat het jouw vertrouwen in het succes van een bedrijf en investering boosten.
Met bovenstaande tips voor strategische keuzes in bedrijven en in platformen verhoog je jouw kans op een winstgevend investeerdersportfolio. Daarnaast helpen de tips je de risico's te beperken zodat je niet voor onverwachte situaties komt te staan. Investeren via equity crowdfunding kan heel winstgevend zijn, maar is ook hard werken. Succes!