Dat hij al een interessant en bijzonder succesvol pad heeft afgelegd als serie-ondernemer, is het minste wat je van Jan De Kesel kan zeggen. De voorbije tien jaar werkte de 69-jarige Belg met zijn team aan een geautomatiseerd platform waarmee medewerkers van bedrijven in amper twee clicks dagdagelijkse problemen op kantoor of in een productieomgeving kunnen oplossen. “Als dit aanslaat, wordt het de kers op de taart van mijn carrière waar automatisering als een rode draad doorheen loopt.”
“Waar moet ik beginnen?”, vraagt Jan De Kesel tijdens onze Zoom-call vanuit Portugal, waar hij sinds 2017 woont en werkt. “Mijn vader begon in de jaren ’50 met de distributie van textielmachines. Er waren enkele merken waar hij minder voeling mee had. Ondernemend als ik was, nam ik die over van hem. Zo begon ik in 1975 op 22-jarige leeftijd met de verkoop van machines, tijdens de hoogdagen van de textielnijverheid.”
De Kesel stuitte bij zijn klanten telkens weer op een gebrek aan automatisatie. “Ik hou er niet van om dingen altijd opnieuw te moeten doen, en ondernemingen evenmin. Die ‘dingen’ heb je natuurlijk wel nodig om een bedrijf te runnen, dus ging ik op zoek naar een manier waarop het anders en beter kon”, vertelt hij. Het zaadje voor zijn latere, rijkgevulde carrière als ondernemer was op dat moment geplant!
Problemen zijn opportuniteiten
In het begin van de jaren tachtig legde De Kesel zich toe op de import en export van machine-onderdelen en auto’s van en naar Amerika. “Het begon als een hobbyproject, want ik ben altijd een grote autoliefhebber geweest”, vertelt hij daarover. “Het was toen interessant om zaken te doen met de Verenigde Staten want de dollar stond hoog en de Belgische frank laag.” Van het ene project in Amerika belandde De Kesel in het andere. Hij ondervond namelijk dat er veel vraag was naar recyclage van toners en andere printeronderdelen. In 1987 startte hij hierin een nieuwe activiteit en stopte dan ook vier jaar later met de verkoop van textielmachines.
In 2005 kwam er een kantelpunt. “De Chinese spelers begonnen de markt van printers en toners over te nemen. Ik dacht: ik moet iets anders doen. In de kantoormarkt waar ik actief was, zag ik veel bedrijven worstelen met service en support. ‘Wat doen jullie als de printer niet werkt, de airco niet draait of het licht flikkert op kantoor?’ vroeg ik hen. Meestal kreeg ik dan hetzelfde antwoord, niet zelden vergezeld van een grote zucht: dat ze dan moeten inloggen op een portal die totaal niet gebruiksvriendelijk is en dat ze vaak heel lang moeten wachten tot er een antwoord komt.”
Problems are opportunities, dat is voor mij de kern van ondernemen
“Ik zag in de struggles van die bedrijven veel nieuwe kansen: problems are opportunities, dat is voor mij de kern van ondernemen. Al die problemen en ergernissen boden veel mogelijkheden voor automatisatie, mijn stokpaardje”, aldus De Kesel. Samen met een klein team begon hij te werken aan de ontwikkeling van een geautomatiseerd softwareplatform voor asset management. De uitbreiding naar kantooromgevingen is nieuw en komt nu op de markt onder de naam 2Clixz.
Portal altijd op zak
Met 2Clixz staat elke gebruiker in een onderneming in verbinding met elke leverancier, dienstverlener of interne collega via amper twee clicks in een app - vandaar de naam. “Dit kan zeer breed toegepast worden in veel sectoren, denk maar aan de bouwsector of de gezondheidszorg”, verduidelijkt Jan De Kesel die binnen zijn bedrijf de pet van CEO draagt. “We richten ons momenteel op kantooromgevingen, omdat we ervan overtuigd zijn dat we daar een enorme toegevoegde waarde kunnen creëren.”
“Er zijn vandaag veel grote ticketingsystemen op de markt maar vaak houden deze geen rekening met de gebruiker binnen een onderneming. Ze zijn log en complex en leiden zo tot frustraties of worden zelfs helemaal niet gebruikt. Met 2Clixz maken we het de gebruiker zo makkelijk mogelijk. Bij ons hebben ze de portal gewoon in hun zak zitten, via een app op de smartphone. Is er een probleem met de printer op kantoor of moet er iets besteld worden? Dan kunnen ze dit eenvoudig rechtstreeks doorgeven aan de juiste leverancier, die vervolgens snel actie kan ondernemen om de boel op te lossen. Alles met budgetcontrole natuurlijk!”
Alle kantoortoestellen, diensten (denk ook aan airco, koffiemachine, verwarming, verlichting,…) alsook leveranciers en service providers worden netjes geïntegreerd in het systeem. Gedaan dus met ellenlange procedures van tickets aanmaken, serienummers doorgeven, en ga zo maar door. Automatische workflow is de boodschap. 2Clixz maakt op die manier niet enkel de gebruikers gelukkig, ook de leveranciers varen er wel bij. “Want zij krijgen een pak minder telefoons om problemen te melden en kunnen dus efficiënter werken”, licht De Kesel toe.
Augmented Reality
Wat 2Clixz zo bijzonder maakt, is het feit dat er Augmented Reality werd aan toegevoegd. De Kesel verduidelijkt dit met een voorbeeld: “Stel, je bent op kantoor en de printer werkt niet. Met de app kan je dit snel melden aan de leverancier, die vervolgens een technieker inschakelt. Terwijl die vroeger de baan op moest, vraagt hij jou nu vanop afstand om via een link het probleem op video te bekijken. Dankzij AR kan hij zaken op het toestel aanduiden. Zo kan hij een bepaalde knop omcirkelen en vragen om die in te drukken, om te zien of dit het probleem oplost. Dit tilt de customer experience naar een hoger niveau want de klant wordt snel en persoonlijk geholpen.”
“Bovendien stelt het leveranciers in staat om groener te werken aangezien ze veel minder de baan op moeten. Het is trouwens ook een goede oplossing voor het personeelstekort waar veel bedrijven deze dagen mee te kampen hebben. Onze oplossing is revolutionair: voor zover ik weet, bestaan er geen andere kantoorplatformen met AR erin geïntegreerd.”
Geheel in lijn met de rest van zijn rijkgevulde carrière als ondernemer, ziet De Kesel het ook dit keer groots. “Met 2Clixz richten we ons op kmo’s en grote bedrijven in Europa en Noord-Amerika. We werken met distributeurs ter plaatse, die goeie contacten hebben met de bedrijven. Tegenwoordig komen de distributeurs zelf al naar ons met de vraag om een samenwerking aan te gaan.”
Het team van 2Clixz - los van de distributeurs - bestaat vandaag uit tien mensen. “Ikzelf ben de ‘architect’ van het bedrijf en sta in voor business development. Ik doe dus de Zoom-meetings”, zegt De Kesel lachend. “We zijn een klein team en alles gebeurt remote. Ik heb vier top developers in Portugal, Frankrijk, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk. Elke maandagochtend om half elf stipt houden we een development meeting, waar we alle projecten bespreken en opvolgen. Dat werkt heel goed.”
Altijd blijven verbeteren
“Al heel mijn carrière ben ik op zoek naar hoe dingen beter kunnen in een onderneming. Ik vind 2Clixz zo’n waardevolle oplossing. Als we erin slagen om dit breed uit te rollen in Europa en Noord-Amerika, dan staan we echt ‘on the map’ zoals de Amerikanen zeggen. Met mijn eerste bedrijf ging ik van 0 naar 75 mensen op tien jaar tijd met een product dat 65% van de wereldmarkt veroverde. Ik hoef geen ‘Ondernemer van het Jaar’ meer te worden zoals in 1995, maar ik zou toch graag hetzelfde succes bereiken met 2Clixz.”
Een succesvolle aanpak van één knelpunt zal meestal het volgende knelpunt benadrukken of zelfs vergroten. Het volgende proces in gang steken is dan de boodschap
Onze landgenoot legt uit hoe hij de ‘theory of constraints’ van Eliyahu Goldratt gebruikt voor de groei van zijn bedrijf. “Het komt erop neer dat er in elk proces knelpunten en beperkingen zijn, die moeten aangepakt worden. Een succesvolle aanpak van één knelpunt zal meestal het volgende knelpunt benadrukken of zelfs vergroten. Het volgende proces in gang steken is dan de boodschap. Want alles is met elkaar verbonden: sales leidt tot productie, productie tot logistiek, en dat heeft dan weer een invloed op administratie en boekhouding. Zo ben je voortdurend bezig met verbetering, in een soort van loop, want elke optimalisatie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Constant ronddraaien en optimaliseren: dat is volgens mij dé sleutel tot succes van een bedrijf.”
Of hij op zijn 69ste al aan stoppen denkt, willen we ten slotte nog weten. “Bijlange niet”, klinkt het stellig aan de andere kant van de lijn. “Het enige wat ik zou willen, is wat meer tijd om te golfen hier in Portugal. Maar ik slaag er voorlopig niet in om daar een prioriteit van te maken. Ik ben gewoon veel te graag bezig met mijn onderneming, mijn verhaal is zeker nog niet afgelopen”, zegt De Kesel vastberaden.