Spott CEO's Michel De Wachter & Jonas De Cooman

Een bedrijf uit Hollywood overnemen om een week later de Rising Star award van Deloitte in de wacht te slepen: Spott deed het en lijkt dus grote stappen te zetten. Hoe het bedrijf van amper twee jaar oud al zo’n straf groeiparcours aflegde? Bloovi schrijfster Magali De Reu zat samen met oprichters Jonas De Cooman en Michel De Wachter.

Ervaringsverbeteraars in hart en nieren

Met Spott zijn De Cooman en De Wachter niet aan hun proefstuk toe. Het duo runde non-profit platform YouBridge, waarmee ze mensen met beperkte middelen hielpen hun dromen waar te maken. Later bouwden de ondernemers een technologie voor de sportsector om de betrokkenheid te verhogen. “We zijn eigenlijk altijd al ervaringsverbeteraars geweest”, vertelt De Cooman. “Alleen was het uiteindelijk niet enkel de sport-, maar de algemene kijkervaring die we gingen versterken.” “En daarom hebben we Spott ontwikkeld”, vult De Wachter aan.

Een voorbeeld van hoe Spott werkt

De redenering achter onze oplossing is eigenlijk heel eenvoudig: content heeft een bepaalde emotionele waarde - mensen zijn voortdurend op zoek naar inspiratie. Meestal gaat het om gelijkgezinde profielen die zich spiegelen aan andere mensen. Daarmee bedoel ik: als je iemand op tv leuk vindt, dan wil je je spiegelen aan hoe die zich gedraagt of eruit ziet. Dus wanneer iemand in The Voice van Vlaanderen een bepaalde outfit draagt, kun je die met Spott meteen aankopen via je mobiele apparaat. Vroeger moest je al dat zoekwerk via Google doen, wij nemen die informatie-inefficiëntie weg. Toch is onze visie door de jaren heen nooit echt veranderd. Al sinds het begin van onze ondernemerscarrière geloofden we dat technologie mensen gelukkiger kon maken.”

Bedreigingen moet je altijd proberen ombuigen tot opportuniteiten.

Wist je dat 50% van de tv-kijkers een telefoon of tablet bij zich heeft wanneer hij tv kijkt?”, vraagt De Cooman me. “De toestellen worden meestal gebruikt om tijdens het kijken op sociale media te surfen. Consumentenaandacht verzwakt dus, maar we zagen dat 50% van de online acties was gerelateerd aan de content. Die bedreiging beschouwden we als een opportuniteit. Dat doen we zowat met alles wat op ons afkomt.”

Je mag ook niet onderschatten hoe belangrijk zulke cijfers zijn”, gelooft De Wachter. “Dan heb ik het ook over cijfermatige resultaten als bewijs van de effectiviteit van je product. Die creëren de nodige geloofwaardigheid voor klanten om met jouw bedrijf in zee te gaan. Ik ben echt trots dat zowel Medialaan, Group RTL, RTBF als VRT al in de eerste 12 maanden van ons bestaan aan boord zijn gekomen.”

Boksersmentaliteit

Toch was de oprichting van Spott niet meteen een evidentie. Zowel De Cooman als De Wachter hadden vaste jobs bij respectievelijk Coca-Cola en BNP Paribas. Wanneer Spott van de grond ging, dienden ze hun ontslag in. “Absoluut niet simpel”, knikt De Cooman. “Je hebt een vrouw en drie kinderen, en dan moet je plots uit de gouden kooi kruipen en met je twee voeten in de modder gaan staan. Bovendien heb ik moeten leren om niet het kleinste detail van het bedrijf uit de doeken te doen bij mijn vrouw. Het mag niet de bedoeling zijn dat ze op dezelfde rollercoaster als ik zit. Begrijp me niet verkeerd - ik kan die rollercoaster niet wegnemen, maar de volatiliteit ervan beperken. Tegelijk wil ik realistisch blijven en niet enkel het positieve meegeven. Die bewustwording is een terugkerende denkoefening.”

Uit elke tegenslag komt er wat positief - dat is mijn levensmotto

Sowieso is ondernemen een bumpy ride: de ene dag ben je de hero van de wereld, de andere dag plots de zero”, knikt De Wachter. “Elke dag kun wel iets anders tegen. Gelukkig slagen Jonas en ik er allebei in om tegenslagen snel te vergeten. It drains energy.

Tijdens de uitreiking van de Deloitte Fast 50

Uit elke tegenslag komt er wat positief - dat is mijn levensmotto”, springt De Cooman zijn medeoprichter bij. “Focus on impact, not concern. Richt je op dingen die je effectief kunt veranderen.”

“En geloof er ook in dat je bepaalde dingen zélf kunt veranderen”, zegt De Wachter. “Zo hebben we hard moeten knokken om onze eerste investeringsronde binnenhaalden - we kregen vaker een ‘nee’. Maar ons voordeel is dat we een boksersmentaliteit hebben. Wij zijn van die gasten die in de ring gaan staan, klappen krijgen, neervallen en terug opstaan. En als we bij elke klap zoeken wat we kunnen leren, worden we betere boksers.”

Mijlpalen als motivatie om te blijven groeien

Spott kende net zoals andere starters ook mindere momenten - de start-up uit Aalst mag ook terugblikken op meerdere successen. Deze week nam ze de Rising Star award in ontvangst op de Technology Fast50. “Een boksersmentaliteit houdt ook in dat we nooit gaan zweven”, klinkt het bescheiden bij De Cooman. “Momenteel zijn we in gesprek om het eurovisiesongfestival interactief te maken voor 42 landen in de wereld. Dat zijn mooie mijlpalen, maar ik ga daardoor niet op mijn lauweren rusten. Integendeel, ik ga de dag nadien nog harder werken omdat de verwachtingen telkens hoger komen te liggen. Maar daar deins ik niet voor terug, het motiveert me net.”

We moesten hard moeten knokken om onze eerste investeringsronde binnen te halen. Maar ons voordeel is dat we een boksersmentaliteit hebben.

“Ik denk er ook zo over, al is het nog steeds euforisch om Spott’s impact te zien. Het geeft zoveel voldoening om je ideeën te realiseren en bevestiging te krijgen van hun relevantie.”

Dat laatste werd vorige week bewezen toen Spott de pers haalde met de overname van Amerikaanse concurrent Spylight, die contracten verschillende Hollywood studio’s. Daarmee wil het haar product linken aan Amerikaanse tv-series. “Strategisch was die overname enorm belangrijk voor ons”, gaat De Wachter verder. “Het was niet altijd gemakkelijk om internationale content aan ons platform te linken. Dat betekende dat er een barrière was in de groei van Spott. In plaats van daar vrede mee te nemen, zijn we snel en gericht op zoek gegaan naar een speler met het juiste netwerk en de juiste contracten.”

Als ik peil naar welke andere dingen het tweetal energie geeft, hoeven ze niet lang na te denken. “Mensen laten en zien groeien”, klinkt het unaniem. “Michel en ik zijn qua vaardigheden verschillend, maar allebei zijn we people persons”, zegt De Cooman. “We genieten ervan om niet alleen een impact te maken op onze klanten, maar ook om de groeicurve van medewerkers te stimuleren. Successen zijn de verdienste van het hele team, dus worden die hier ook collectief gevierd.”

Het geeft zoveel voldoening om je ideeën te realiseren en bevestiging te krijgen van hun relevantie.

“Wie bij ons komt werken, verwacht zich dus aan hard werk maar veel plezier - ook al is dat erg typisch om te zeggen”, lacht De Wachter. “Jonas en ik doen onze aanwervingen op een zeer waardegedreven manier.”

“Laat ons stellen dat we naar twee parameters kijken: allereerst is er the what, ofwel ‘wat de kandidaat te bieden heeft’. Maar minstens zo belangrijk is de how. De manier waarop iemand het kantoor binnenwandelt en glimlacht of de hand schudt van een teamlid, zegt voor ons al heel veel.”

Veel succes, jongens!