Om de zoveel tijd duikt er een artikel op dat zegt dat SEO (search engine optimalisation) dood is. Hoewel zo’n provocatieve stelling ongetwijfeld interessant is om discussie op te wekken, gelooft Kyrill Poelmans van Webtexttool helemaal niet in dit statement. Als co-founder van een bedrijf dat zich bezighoudt met SEO toegankelijk maken voor iedereen, is hij er wel van overtuigd dat de SEO van de toekomst op zijn minst andere accenten zal leggen dan die van vandaag.
Het is niet enkel voor grote bedrijven
Grote bedrijven sprongen al veel eerder op de kar van SEO. Door het gebruik van juiste keywords, maar ook door de relevantie van de inhoud van je webpagina kan je hoger in de resultaten van zoekmachines komen. Het is op deze on-page SEO dat Webtexttool zich focust. Om hieraan te werken hoef je echt geen multinational te zijn. Poelmans is ervan overtuigd dat je ook als KMO of zelfstandige voordeel kan halen uit werken met SEO:
“Je hoeft geen mastodont te zijn om in te zetten op SEO. Ook kleinere KMO’s of zelfstandigen kunnen er voordeel uit halen ”
“Recente evoluties in zoekgedrag maken dat het zeker nuttig is voor kleinere bedrijven om in te zetten op SEO. Vaak schrikken zij hiervoor terug omdat ze geen SEO-expert in huis hebben, maar dat is helemaal niet nodig. Met Webtexttool hebben we een programma ontwikkeld dat de mogelijkheden van SEO ontsluit voor mensen die niet de tijd of het budget hebben om zelf te leren hoe ze hun SEO optimaliseren. In het dashboard van onze tool kun je bijvoorbeeld teksten ingeven van op je website. De tool geeft dan meteen praktisch toepasbare tips om die te verbeteren. Je ziet ook in real time de gevolgen van je wijzigingen. Een aantal kleine verbeteringen kunnen soms een groot verschil maken in de vindbaarheid van je webpagina’s.”
Voice-search wordt steeds populairder
Maar wat zijn dan die evoluties waardoor SEO meer dan ooit nuttig is? Poelmans: “We zien bijvoorbeeld dat mensen steeds vaker aan voice-search doen. Wanneer ik bijvoorbeeld rond etenstijd een stad binnenrijd die ik niet goed ken en ik heb zin in een pizza, kan ik aan mijn telefoon vragen welke Italiaanse restaurants het dichtst in de buurt zijn. Dit is een heel specifieke en lokale zoekopdracht. Als restaurant wil je dan natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen. Met de evolutie van voice-search in het achterhoofd is het daarom enorm belangrijk dat je deze vragen ook letterlijk opneemt in je content,” benadrukt Poelmans.
Zoekopdrachten worden specifieker
Naast de opkomst van voice-search ziet Poelmans ook een evolutie naar steeds specifiekere zoekwoorden: “Het internet staat zo vol van informatie dat gebruikers ook aanvoelen dat ze met heel algemene zoektermen niet noodzakelijk de meest relevante content vinden. Mensen die op zoek zijn naar een hypotheek, gaan bijvoorbeeld niet meer op dat ruime woord zoeken maar op ‘hypotheekadviseur’ en de stad waar ze zich bevinden. Daarom is het belangrijk om je in je SEO te focussen op relevante niche-zoekwoorden.”
De inhoud primeert
Eens je de juiste zoekwoorden hebt gevonden lijkt het eenvoudig: gewoon je website ermee volpompen en wachten tot de klanten binnenstromen. Poelmans nuanceert: “Toen SEO opkwam was er inderdaad de neiging om heel zwaar op keywords te spelen. Maar dit levert niet noodzakelijk de juiste content op. Het is niet omdat een artikel de juiste woorden bevat, dat de inhoud ervan ook relevant is voor je lezer. Bij de zoekmachines hadden ze dit ook snel door en er is nu een evolutie om ook meer naar de inhoud te kijken. Door goede content te maken kun je je dus onderscheiden van de concurrentie.”
“Het is niet omdat een artikel de juiste woorden bevat, dat de inhoud ervan ook relevant is voor je lezer. Door goede content te maken kun je je dus onderscheiden van de concurrentie.”
“Ook het maken van een concurrentie-analyse is een slimme zet om makkelijk in te schatten wat voor soort content je concurrenten online aanbieden,” zegt Poelmans. “Zo kan je zien hoe jij een toegevoegde waarde kan bieden zodat jouw website nét iets hoger in die zoekresultaten komt te staan.”
Oude content kan blijven werken - maar je moet er wel aan werken
Poelmans laat het zo eenvoudig lijken om te scoren door SEO, maar hij waarschuwt ook voor een veelgemaakte fout: “Wat we vaak zien is dat mensen één keer goed werken aan hun SEO en er daarna van uitgaan dat de resultaten zullen blijven binnenstromen. Zo eenvoudig is het helaas niet. Je moet bezig blijven met je content, ook de oude.”
“Zoekmachines brengen bijvoorbeeld regelmatig wijzigingen aan in hun algoritme. Dat kunnen zowel veranderingen met grote (eerder sporadisch) als kleine impact. Daardoor kan bepaalde content die het eerst goed deed, ineens minder goed scoort.” Moet je dan elke dag met angst en beven de resultaten van je website in de gaten houden? Hier stelt hij gerust: “Om te beginnen veranderen die algoritmes ook niet zo vaak, meestal een paar keer per jaar. Alleen weet je natuurlijk nooit wanneer dat zal zijn. De zorg hiervoor nemen we uit handen van onze klanten door zelf alle nieuws hierover op de voet te volgen en onze tool steeds up-to-date te houden met de laatste evoluties. Op die manier hoef je als gebruiker maar een paar keer per jaar je oude content opnieuw te bekijken en waar nodig wat aan te passen.”
“Wat we vaak zien is dat mensen één keer goed werken aan hun SEO en er daarna van uitgaan dat de resultaten zullen blijven binnenstromen. Zo eenvoudig is het helaas niet. Je moet bezig blijven met je content, ook de oude.”
We kunnen steeds meer meten
Je hoort niet zo vaak iemand zo begeesterend praten over SEO als Poelmans. Maar helemaal enthousiast wordt hij wanneer hij vertelt over de nieuwe mogelijkheden die ze in hun tool aan het incorporeren zijn. “Je kan nu al een sentimentsanalyse doen om te achterhalen wat de toon is van je artikel: positief of negatief, subjectief of objectief. We kunnen ook meten hoe complex een tekst zal overkomen op je lezers. Binnenkort kunnen we ook bepalen of teksten meer aanspreken bij mannen of vrouwen en je tips geven om je tekst bij te sturen. Voor HR bedrijven kan dit interessant zijn wanneer ze bijvoorbeeld te weinig vrouwen aantrekken voor een bepaalde vacature. Ook zullen we de hoeveelheid bijvoeglijke naamwoorden in een tekst kunnen tellen. Dit is handig om te weten, want te veel bijvoeglijke naamwoorden maken een tekst moeilijk leesbaar of ongeloofwaardig. We zijn dus nog lang niet aan het einde van de mogelijkheden van SEO.”
SEO is nog lang niet dood
En wat met de bewering dat SEO dood is? Poelmans lacht: “Je hoeft alleen maar naar je persoonlijke gedrag online te kijken om te weten dat je dagelijks een zoekmachine gebruikt. Zoekmachines zijn er al een tijdje en ik ben ervan overtuigd dat die niet meteen zullen verdwijnen, omdat ze de tools zijn die mensen gebruiken om snel de informatie te vinden die ze nodig hebben. Alleen al via google worden dagelijks meer dan vier miljard zoekopdrachten gedaan. En als je klanten daar zitten, wil je daar als bedrijf natuurlijk ook zijn.”
Ook over de sterke aanwezigheid van sociale media maakt Poelmans zich geen zorgen: “Uiteraard mag je het belang van sociale media niet onderschatten. Het is een must om ook daar aanwezig te zijn met je bedrijf als dat relevant is voor de dienst of het product dat je aanbiedt. Dit is dus geen of/of verhaal; het gebruik van sociale media en zoekmachines stijgt even snel. Bovendien zijn sociale media een gesloten wereld: content die bijvoorbeeld gemaakt wordt voor Facebook blijft binnen Facebook. Je eigen website is het enige stukje op het internet waar jij controle over hebt. Het is het meest haalbare middel om zelf aan de knoppen te blijven zitten. En daar is SEO een ongelooflijk belangrijke tool voor.”