Wie online content post, hoopt uiteraard dat zijn boodschap zo goed mogelijk opgepikt wordt of veel extra traffic naar de website genereert. Vindbaar zijn in Google, nog altijd veruit de populairste zoekmachine, is daarom cruciaal. Richt men zich tot een B2B-publiek, dan wordt doorgaans een heel andere schrijfstijl gehanteerd dan wanneer het om B2C-teksten gaat. Maar geldt dit ook voor de Search Engine Optimization? Bestaan er noemenswaardige verschillen tussen SEO schrijven in een B2B- en B2C-markt? We vroegen het aan Kyrill Poelmans, Co-founder bij Webtexttool.
Vindbaar zijn in de tsunami van content die dagelijks het internet overspoelt, kan vooral door hoog te scoren in Google. De manieren en middelen om in het oog te springen, zijn op zich niet verschillend voor B2C of B2B maar de uitvoering ervan is dat wel. Kyrill reikte ons vijf handige tips aan voor een efficiëntie SEO-strategie in een B2B-context waarmee je meteen mee aan de slag kan:
1. B2B content = lagere zoekvolumes
“In een B2B-markt ligt het zoekvolume beduidend lager dan wanneer consumenten online informatie opzoeken over B2C producten en diensten”, steekt Kyrill van wal. “Als aanbieder van content moet je daarom nog meer aandacht besteden aan het vinden van de juiste zoekwoorden: specifieke termen die jouw doelgroep(en) kunnen interesseren en dus triggeren. Dat heeft als extra voordeel dat je daardoor ook meer inzicht krijgt in de intentie van de zoeker, zoals in welke fase van de customer journey (oriëntatie, informeren, vergelijken of kopen) hij zich bevindt. Let er wel steeds op dat zoekterm en content goed op elkaar aansluiten want anders mist jouw opzet zijn doel!”
2. Meer onderzoek
“Aangezien er doorgaans grotere investeringen mee gemoeid zijn, verloopt de online informatiezoektocht in een B2B-omgeving veel grondiger dan wanneer bijvoorbeeld een consument zich informeert alvorens over te gaan naar de volgende fase in het koopproces”, benadrukt Kyrill. “Het is dan ook zaak om je -zowel in de breedte als in de diepte- met zoveel mogelijk aspecten van je propositie te focussen op meerdere varianten van de zoekopdrachten en daar specifieke (en uiteraard relevante) content voor aan te bieden”. Maar daarvoor moet je volgens Kyrill Poelmans het warm water niet opnieuw uitvinden. “Houd zeker ook je rechtstreekse concurrenten in de gaten en kijk met welke zoektermen zij goed scoren!”
3. Scoren in alle lagen van de organisatie
“Heel typisch voor een B2B-context is dat in een organisatie vaak meerdere mensen (van verschillende afdelingen en niveaus) hun zegje willen/mogen doen over bepaalde (aankoop)beslissingen”, weet Kyrill Poelmans. “Dat maakt dat je met verschillende persona’s rekening dient te houden en daarom best met de juiste keywords doelgerichte oplossingen aanreikt voor elk van deze profielen. Bij SEO geldt er geen wet van de remmende voorsprong: wie als eerste binnen een bedrijf de harten en hoofden heeft gewonnen, maakt heel veel kans om de hoofdvogel af te schieten en concrete resultaten te boeken!”
4. Kies voor één SEO-specialist
“Goede content brengen is één zaak, die ook voldoende zichtbaar is iets anders”, zegt Poelmans bedenkzaam. “Doordat sommige tekstschrijvers dit als moeilijk ervaren, hebben ze nogal snel de neiging om de zoekmachine optimalisatie te verwaarlozen. Dat vind ik zonde!”
“Bovendien is het vaak zo dat teveel mensen een bepaalde tekst naar hun hand willen zetten, waardoor de boodschap een groot deel van zijn waarde verliest. Sowieso is het zonde van alle tijd en moeite wanneer een goed artikel online wordt gepost maar vervolgens te weinig exposure krijgt wegens onvoldoende vindbaar via Google of Bing.”
Tijd om daar iets aan te doen, vindt Kyrill. “Een goede manier is daarom slechts één persoon (bij voorkeur een volleerde SEO expert) te laten waken over SEO en niet zoals in veel bedrijven meerdere communicatie- of marketingmedewerkers ervoor in te schakelen. Zoiets werkt niet in de praktijk.”
“Uit onderzoek van webtexttool, eBay & Marktplaats blijkt dat bij meer dan 75% van de websites de kracht van SEO niet ten volle wordt benut,” verklaart Kyrill. “Een makkelijke manier om dit probleem te verhelpen, is bijvoorbeeld door te investeren in een tool die webcontent optimaliseert door alle SEO-spelregels erin te voorzien.”
5. De juiste tools
“De gratis tools die je overal op het internet vindt, kunnen een eerste aanzet zijn om stappen in de juiste richting te zetten maar meer ook niet. Voor veel bedrijven is het inschakelen van een SEO specialist echter een te kostelijke affaire. Bepaalde tools kunnen hier soelaas bieden.”
“Zo maken sommige tools het mogelijk om zelf zoekwoord onderzoek te doen. Dat is ook de reden waarom we Webtexttool hebben gestart overigens”, knipoogt hij. “Via zo’n tool kan je meteen zien wat het zoekvolume is, hoeveel concurrentie er voor een bepaalde term en wat alternatieve zoekwoorden kunnen zijn.”
“Daarnaast kunnen tools realtime SEO-optimalisatie tips geven zodat je snel teksten kan updaten en feedback krijgt over de positie bij Google van de door jou gekozen zoekwoorden. Want moest je er nog aan twijfelen: SEO is a never ending story!”
Wil je zelf inzetten op sterke B2B SEO? Neem dan een kijkje op de website van Webtexttool.