Start-up Turbulent is de winnaar van de Start it @KBC - Bolero Crowdfunding Award. Die werd vorige week uitgereikt op Demo Day, de grootste pichtwedstrijd van het land tijdens het and& summit & festival in Leuven. Oprichter Jasper Verreydt ontving 10.000 euro, een plaats bij accelerator Start it @KBC en strategische consultancy. Met zijn sterke pitch overtuigde hij een publiek van 450 investeerders en gevestigde ondernemers.
Grootste prijzenpot ooit
Start it @KBC en Bolero Crowdfunding sloegen dit jaar de handen in elkaar en organiseerden Demo Day in de unieke setting van het and& summit & festival in Leuven. Een kruispunt tussen tech, health en creativiteit met meer dan 100 topsprekers uit binnen- en buitenland. Twintig beloftevolle ondernemers van accelerator Start it @KBC en crowdfunding platform Bolero Crowdfunding werden uitgedaagd om hun innovatie op een podium te pitchen in drie minuten tijd. De winnaars van Demo Day ontvingen in totaal een prijzenpot van 50.000 Euro, maar liefst tien keer meer dan bij vorige edities.
Oprichter Jasper Verreydt van start-up Turbulent kreeg de meeste stemmen van het publiek voor zijn excellente pitch. Hij ontving de Start it @KBC - Bolero Crowdfunding Award 2018 uit handen van Lode Uytterschaut van Start it @KBC en Ellen Lemaire van Bolero Crowdfunding. Aan de award is een bedrag van 10.000 euro verbonden, anderhalf jaar begeleiding bij accelerator Start it @KBC en strategische branding- en communicatie-coaching door Accenture.
Turbulent ontwikkelt betaalbare micro-waterkrachtcentrales die energie leveren zonder enige impact op lokale ecosystemen. De turbines van Turbulent zijn uniek omdat ze waterkracht op waterlopen met een klein verval, omzetten in energie.
Jasper Verreydt, co-founder van Turbulent, is enorm tevreden met zijn overwinning: “We maken een ongelooflijk cool product met een belangrijke maatschappelijke relevantie, en het is heel fijn om daar zo’n erkenning voor te krijgen op de Demo Day. We staan met Turbulent op het punt om onze micro-waterkrachtcentrales te gaan industrialiseren en schalen, zowel geografisch als qua volume. Dat vraagt extra personeel en middelen, dus deze Award komt voor ons op het juiste moment. Dit is een overwinning voor ons hele team.”
De tweede en derde prijs voor de beste pitch op Demo Day ging naar start-up INGA Wellbeing, een collectie aangepaste, comfortabele en stijlvolle kleding voor zorgpatiënten, en naar start-up Trimiday, een app die mensen zelf laat beslissen wanneer ze reclame willen kijken. Zij ontvingen respectievelijk 5.000 en 3.000 Euro, alsook een plaats bij Start it @KBC en coaching door Accenture en het Gemma Frisius Fonds.
Sterke pitch nodig om fondsen binnen te halen
Lode Uytterschaut, founder Start it @KBC, duidt het belang van een goede pitch: “Start it @KBC was één van de eerste acceleratoren in België met een zeer doorgedreven pitchtraining. Een sterk product heeft een sterk verhaal nodig, en een sterk verhaal een sterke pitch. Je moet op korte tijd perfect kunnen uitleggen aan een klant, investeerder of medewerker waar je bedrijf voor staat, welk probleem je oplost en hoe je dat doet. We blijven daar als accelerator in investeren.”
Ellen Lemaire, Hoofd van Bolero Crowdfunding, staat Uytterschaut daarin bij: “We zien dagelijks hoe belangrijk het is voor bedrijven om fondsen binnen te halen voor de realisatie van projecten en groeiplannen. De eerste investeringsronde van een start-up is de moeilijkste, dat is geen geheim. Des te meer willen we hier als crowdfundingplatform de toegang tot investeerders mogelijk maken.”
Pieter Goiris, intendant and& summit & festival, vertelt nog waarom de pitchwedstrijd zo'n prominente plek kreeg op het festival: “Ondernemerschap is één van de belangrijke pijlers van het and& summit & festival. We doen dat via boeiende panelgesprekken in de conferentie, maar ook door side-events op te zetten met sterke partners. Met de start-up Demo Day focussen we dan weer op straf, startend talent dat we vooruit willen stuwen."