Hans Bourlon
Gert Verhulst kent haast iedereen wel, maar de naam Hans Bourlon doet bij wat minder mensen een belletje rinkelen. Onterecht, want net als Verhulst is Bourlon een succesvol ondernemer én een van de drijvende krachten achter het bloeiende mediabedrijf Studio 100. Televisieprogramma's, muziek, film, themaparken: Studio 100 speelt al meer dan 20 jaar een belangrijke rol in het leven van de Vlaamse jeugd. En ook in Nederland en Duitsland heeft het bedrijf een stevige voet aan wal. Hoog tijd om aan Bourlon het geheim van zijn succes te vragen.
Mik niet meteen op de Tour de France
Volgens Bourlon mag het een beginnende ondernemer vooral niet aan realiteitszin ontbreken. "Als je begint met ondernemen, moet je vooral realistisch zijn," vertelt hij. "Vergelijk het met fietsen. Je moet natuurlijk eerst leren rijden met een fiets. Als dan blijkt dat je talent hebt, kan je misschien wel eens meedoen aan een kermiskoers. Als je die wint, kan je eens denken aan de Ronde van Vlaanderen en daarna misschien de Tour de France. Maar als je meteen op die Tour de France mikt, dan loopt het mis."
"Al is ondernemen natuurlijk ook een aaneenschakeling van trial en error, dingen proberen, en vallen en opstaan," verzekert Bourlon me. "Het is niet alleen winnen, maar ook falen. En vooral leren falen én inzien dat falen je nieuwe inzichten bijbrengt over wie je bent en wat je doet. Er bestaat ook niet zoiets als een groot boek met regels die je gewoon maar moet toepassen om succesvol te worden. Anders zou iedereen succesvol zijn, natuurlijk."
Elke situatie is anders. Je kan niet op iedereen dezelfde regels toepassen.
"Elke situatie is anders. Mensen zijn anders. En ook de technologie evolueert voortdurend. Ook voor ons zijn die nieuwe technologieën en digitalisering belangrijk. Met Studio 100 hebben wij sterk ingezet op de leisure business. Een serie kan je dan wel downloaden, maar onze pretparken en shows niet. Mensen willen nog altijd kwaliteitstijd met hun gezin beleven, en dat mag ook iets kosten."
Bewaak je balans
Wat volgens de ondernemer ook onontbeerlijk is, is het goed bewaken van de balans tussen werk en privé."Wat ook belangrijk is als ondernemer, of zelfs voor werknemers, is een goed evenwicht tussen privé en werk. Mensen kunnen pas goed functioneren wanneer ze bij het ‘thuiskomen’ ook echt ‘thuiskomen’, daar een stabiele situatie vinden en gelukkig kunnen zijn. Enkel dan kan je als persoon ook floreren op het werk. Ik hou niet van mensen die zeggen dat ze 24 op 24 werken. Zoiets kan voor niemand blijven duren."
"Het is voor iedereen een zoektocht, die fragiele balans tussen privé en werk vinden. Zelf heb ik die zaken altijd perfect kunnen scheiden. Ik meng privé niet met werk. Dat zoveel mogelijk vermijden, is voor mij de beste keuze geweest. Als je morgen bij mij thuis komt, dan kom je geen enkele affiche van Samson tegen, of DVD-box van K3. Natuurlijk bekijk ik die dingen wel, maar niet in mijn privétijd."
Ondernemen is naar buiten komen en de dingen vastgrijpen. Niet alleen maar liggen dromen.
Als laatste vraag ik nog aan Bourlon wanneer je jezelf een geslaagd ondernemer mag noemen. "In mijn ogen ben je als ondernemer geslaagd als je jezelf volledig kan ontplooien in wat je doet. Zelf ben ik er toevallig ingerold, maar ik kan je verzekeren dat door initiatief en risico's te nemen, ik veel aan zelfzekerheid heb gewonnen en pas écht ben kunnen openbloeien als mens. Ik kan het iedereen aanraden om eens stil te staan en te reflecteren of zoiets niets voor jou kan zijn, en het op z'n minst ook eens te proberen. Ik kan je vertellen dat het bij mij mijn leven heeft veranderd."
Wie mijn volledige video-interview met Bourlon wil zien, kan dat hier:
Bron foto: Studio100social - Eigen werk, CC BY-SA 4.0