Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Thomas Joos, founder & CEO van Hypernova dat groeibedrijven aan een moderne organisatiestructuur helpt, en de bezieler achter inspiratieplatform 'Creative Leaders'.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ik hou enorm van sport. Vandaag voetbal ik nog een beetje en fiets ik vooral veel. Ik doe graag lange inspanningen zoals De Ronde van Vlaanderen. En de kasseien van Roubaix staan ook elk jaar op de agenda.”
“Ik geniet ook van de voorbereiding op dat soort ritten. Maanden op voorhand begin ik op te bouwen via een trainingsschema. Het is echt plezant om je conditie wekelijks te voelen verbeteren. Op de fiets denk ik niet aan het werk en geniet ik van de buitenlucht en de Vlaamse natuur.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Boeken en fietsmateriaal. Ik lees jaarlijks een 20-tal boeken rond onderwerpen waar ik meer over wil weten of leren. Ik geniet er van om me te verdiepen in onderbouwde inzichten van anderen. Lezen helpt ook om zelf mijn gedachten helder te formuleren en er een verhaal rond te maken dat mensen aanspreekt.”
“Wat fietsmateriaal betreft heb ik een zwak voor mooie outfits en kwalitatief materiaal. Conditie is natuurlijk het belangrijkste maar wanneer je duizenden kilometers in het zadel zit, mag het van mij best mooi en comfortabel aanvoelen. Jammer genoeg hangt daar een stevig prijskaartje aan vast, maar ik betaal het met plezier!”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Ik las onlangs een boek dat gepubliceerd werd in 1937 en nog steeds uiterst relevant is. How To Win Friends and Influence People is een bundeling vol praktische tips rond communiceren met mensen. Auteur Dale Carnegie toont hoe je onder andere nieuwsgierigheid, empathie en complimenten optimaal kan inzetten om positief, constructief en effectief met mensen in dialoog te gaan.”
“De man hielp meer dan 15.000 mensen beter communiceren in een wereld zonder internet, maar zijn voorbeelden en inzichten zijn meer dan ooit relevant! Ik gebruik zijn tips in mijn e-mails, feedback gesprekken en kennismakingen met klanten.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ik leerde onlangs het Gentse StoryChief kennen. Hun platform helpt content marketeers snel en makkelijk online artikels publiceren en promoten op verschillende kanalen. Ze groeiden razend snel naar 15.000 gebruikers over 70 verschillende landen.”
“Onlangs wonnen ze nog een start-up wedstrijd in Amsterdam. Peak Capital selecteerde hen als winnaar uit 120 start-ups en beloonde hen met maar liefst 100.000 euro. Ik ben heel benieuwd hoe ze verder zullen evolueren.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Vroeger had ik vaak het gevoel dat ik steeds tijd te kort kwam. Intussen heb ik geleerd om een evenwicht te vinden tussen mijn gezin, mijn professionele ambities en mijn persoonlijke voorkeuren.”
“Ik voel me niet langer schuldig wanneer ik tijd neem om te gaan fietsen, mijn dochter van school af te halen of wat langer door te werken. Vandaag durf ik nee zeggen tegen zaken in de marge en kan me volop geven aan en voor de mensen die er echt toe doen. Wat een luxe!”