Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Charles Van Haverbeke, de man die Uber (Eats) mee op de Belgische kaart zette, zich nu verdienstelijk maakt als VP Operations bij de Brusselse start-up Cowboy en recent in de media kwam als initiatiefnemer van Mare Nostrum Run, 's werelds langste estafetteloop die onlangs in Knokke van start ging.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ik probeer - met de nadruk op proberen - om voldoende gsm-vrije momenten in te lassen en tijdens de weekends en vakantieperiodes de werkgerelateerde communicatiekanalen zoals Gmail en Slack volledig links te laten liggen. Het helpt als die vrije momenten gepaard gaan met intense ervaringen zoals een shortski, eens gaan surfen of fietsen met vrienden of een lange hike in een afgelegen gebied.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Cliché antwoord, maar wat mij betref gaan ervaringen nog steeds boven producten. Op reis, tijdens een sportevenement of restaurantbezoek zal ik doorgaans minder bezuinigen dan op alledaagse zaken.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Born to run van Christopher McDougall was misschien het laatste boek dat ik met volle passie gelezen heb. Een goeie mix van wetenschappelijk onderzoek, een leuke schrijfstijl en een verhaal met een duidelijke boodschap.”
“Qua 'professionele' lectuur vond ik Work rules van Laszlo Bock erg interessant. Het is geschreven door de voormalige Senior Vice President of People Operations bij Google die in het boek de geheimen uit de doeken doet die de organisatiecultuur van Google zo uniek maken. We proberen die tips & tricks geleidelijk aan bij Cowboy toe te passen, wat niet altijd even eenvoudig is.”
Wie tip jij als beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Laat ons hopen dat Cowboy alles in huis heeft om het ver te schoppen. Wij zijn alvast overtuigd van wel. Omdat er op het juiste moment een goede product-market fit is die het esthetische, emotionele en functionele in één product - zijnde een e-bike - combineert. Maar zoals het spreekwoord zegt, zit 99% in de uitvoering van het idee. We zijn goed op weg, maar de weg is nog lang.”
“Ik moet toegeven dat ik niet actief het landschap volg maar eerder via mijn netwerk in contact kom met nieuwe start-ups. Komende van Uber ben ik uiteraard benieuwd hoe zij de komende jaren hun groei gaan verder zetten en timmeren aan de weg naar winstgevendheid. Daarnaast zal de markt van deelscooters een boeiende strijd opleveren tussen de tientallen spelers die in ons land actief zijn. Voor velen zal het alles of niets worden.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Een tijdje geleden heb ik een sweet spot gevonden in een project waar ik het creatieve, menselijke en sportieve kan combineren. Samen met enkele vrienden organiseren we de Mare Nostrum, een relay event waarbij we in teams de volledige kust van Europa willen aflopen. Elke dag loopt een ander team 100 km en hun tocht en de onwaarschijnlijk mooie plaatsen die we tegenkomen, worden gedocumenteerd in een prachtig boek en dito videomateriaal. De eerste 15 etappes zijn ondertussen achter de rug en de reacties zijn heel mooi om te zien. Veel emotie en pure schoonheid, dus zou het leuk zijn om dit project in mijn vrije tijd verder te zetten.”
“Ik ben blij na diverse professionele avonturen - begonnen in consulting, dan mijn eigen digitale platformen opgestart, vervolgens via het Prince Albert Fund ervaring kunnen opdoen in New York om daarna Uber Eats te helpen lanceren in België - bij de Brusselse start-up Cowboy te zijn terechtgekomen. Ik mag er bouwen aan het Operations team dat de volledige customer journey faciliteert. Een heel mooie uitdaging met een sterk team van jonge en gemotiveerde mensen waar ik het gevoel heb volledig mijn ding in kwijt te kunnen.”