Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Dominique De Cooman, CEO en co-founder van de Gentse scale-up Dropsolid.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ik ga heel vaak joggen, mijn favoriete parcours zijn de Blaarmeersen. Als het goed weer is, ga ik er ook graag zwemmen. Ik woon op een appartement in Gent en de Blaarmeersen zijn zo een beetje mijn achtertuin. Mooi toch dat we zoiets hebben en dat de stad dit helemaal gratis aanbiedt.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Het enige waar ik geld aan uitgeef, is aan eten en reizen. Een leuke reis maken met de vriendin of vrienden gaan bezoeken is veel waard. Recent ben ik in Costa Rica een vriend gaan bezoeken. Ik heb niet gigantisch veel spullen omdat ik daar niet zoveel geld aan uitgeef maar aan een onvergetelijke ervaring zoals een reis dus wel.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“The HP way van David Packard dat het ondernemersverhaal vertelt van Hewlett-Packard, een van de eerste echte techbedrijven. Hoe Dave Packard en Bill Hewlett het bedrijf hebben gebouwd op een sterke cultuur en met de juiste values, vind ik heel indrukwekkend. Iets om van te leren.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ik denk dat het Spencer.cash verhaal van Davy Kestens wel eens iets zou kunnen worden. Laatst had ik op een netwerkevent een gesprek met de directeur van een bankkantoor en hij vroeg me wat ik van een bank verwacht. Het antwoord is simpel: dat een bank mij helpt om het maximum uit mijn vermogen te halen, gekoppeld aan de beste customer experience. Bij klassieke banken wordt er gedacht vanuit hun business, leningen verkopen, aandelen, ... Daarbij wordt hard ingezet op account managers die wel hun waarde hebben omdat je met iemand kan connecteren. Maar anderzijds weet je ook dat de kantoren en medewerkers mee in de prijs verrekend zitten.”
“Een platform dat dezelfde adviezen kan bieden via een digital experience waarbij je leningen, verzekering, aandelen, en om het even welke andere financiële dienst makkelijk kan vergelijken, dat onafhankelijk is en waarvoor je minder overheadkosten betaalt, lijkt me wel wat.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“We hebben met Dropsolid zeker niet de makkelijkste weg gekozen. Dat we erin geslaagd zijn een digital experience platform met Drupal als kern in de markt te zetten, maakt me trots. Hierin zit alle kennis die het team jarenlang opbouwde door honderden projecten te doen met het opensource CMS Drupal. We wilden niet enkel diensten leveren rond implementatie van CMS gedreven websites, maar ook de opgedane kennis herbruikbaar maken voor klanten en hiervan ook een groot stuk terug geven aan de opensource community.”
“Al die best practices van jarenlang websites maken zijn geëvolueerd tot een platform om digitale ervaringen mee op te zetten. Dankzij het gebruik van opensource, cloud, personalisatie, machine learning en inzichten is je return veel hogerdan bij een klassieke website. Twaalf jaar werken met Drupal omzetten in een product, is tot nu toe het grootste project uit mijn carrière en daar ben ik best wel fier op. Na 7 jaar heb ik het gevoel dat het eigenlijk nog allemaal moet beginnen.”