Je hoeft geen voetbalfanaat te zijn om te worden meegesleurd in de Rode Duivels hype. De aftrap voor het EK werd nog maar net gegeven, maar de vlaggetjes en de Belgische kleuren prijken op Belgische auto's, huizen en nog veel gekkere dingen. Is het je niet opgevallen wat voor een gigantische marketingmachine er achter de Rode Duivels zitten? En daar kan jij heel wat van opsteken:
Andere bedrijven en organisaties die met hun eigen business gretig willen inpikken op de hype passen maar beter op. Zo is - naast het gebruik van het duivelse logo - het verboden om het woord 'Rode Duivels' op een affiche of campagne te schrijven. Je riskeert dan een boete van 3.000 tot 600.000 euro.
1. Interactie en buzz opwekken
Als je een live wedstrijd bijwoont misschien wel, maar anders - zeker bij haar online marketing - ben je niet gewoon een toeschouwer voor de Rode Duivels. Als merk houdt de Rode Duivels je betrokken door sneak peeks te geven via haar social media. Zo kan je via filmpjes kijken hoe het Belgisch elftal de tijd doodt op een vliegtuig, en worden er Q&A's opgezet met een van de voetballers.
Inderdaad: je bent niet gewoon een liefhebber die de Duivels volgt, maar je bent mee betrokken met de hele EK-belevenis.
2. Authenticiteit en Belgisch karakter
België als branding? Wees daar maar zeker van: de communicatie van de Rode Duivels blaakt van de Belgische trots. Mooi meegenomen, want met dat 'puur Belgisch' kan iedere Belg zich haast identificeren.
In de berichten en PR van de Rode Duivels wordt er verder steeds met trots over het voetbalteam gesproken. In campagnes wordt er resultaatonafhankelijk opgetreden: er wordt weinig gerept over kwalificaties, bepaalde wedstrijden. Nee, de focus ligt op het team, dat een toegankelijke groep jongens is die sympathiek opwekken.
Zo zie je maar: de communicatiegoeroes achter de Duivels weet zodanig veel optimisme en authenticiteit uit te stralen naar de buitenwereld, dat het verdomd aanstekelijk werkt.
3. Interne én externe ambassadeurs: zowel online als offline
Door bovenstaande twee elementen slaagt de marketing achter de rode Duivels erin om interne en externe ambassadeurs te creëren. Het elfkoppig team bouwt zelf ook met veel trots mee aan het marketingverhaal, en deinst er niet voor terug met haar externe ambassadeurs (de Duivelse fans) op de foto te gaan.
Het ambassadeurgehalte komt ook op de online shop naar boven. Let er maar eens op de communicatie: Duivels echt.
4. Kruisbestuiving tussen verschillende merken
Op de duur zou je vergeten dat de Rode Duivels om voetbal draait. Speciale ijsjes in Belgische kleuren, duivels gebak op restaurant, ... De Rode Duivels brengt een kruisbestuiving tussen allerlei merken met zich mee. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Q-music die berichtte dat de tv-verkoop afgelopen weken de lucht is ingeschoten. Of over de fans die de lokale café-uitbater gelukkig maken door massaal samen te komen voor Duivelse pret.
De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) heeft zelfs in samenwerking met een van haar sponsors Proximus, een Rode Duivels app gelanceerd. Dankzij de Belgian Red Devils by Proximus-app zal je de laatste ontwikkelingen van het team op de voet kunnen volgen. Ook ontvang je exclusieve snapberichten en kan je stemmen voor je favoriete Duivel.
Tijd om deze handige tips in de praktijk om te zetten voor jouw merk!